Gå til innhold

Spørsmål om besøkforbud

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har søkt besøkforbud å fått det godkjent,husker dere ca hvor lang tid det gikk før det ble godkjent? Å kommer politiet kjapt hvis den personen bryter besøkforbudet?  Jeg politianmeldte på mandag å søkte også da må besøkforbud ettersom personen kommer med trusler mot meg. Føler også at barnet mitt kan være i faresonen,noe jeg har fortalt politiet. 

Anonymkode: f2c78...846

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har både vært omfattet av en persons besøksforbud og jobber med mange som er det.

Det er ikke en søknadsprosess. Man ber om besøksforbud, politijurist vurderer saken og det ilegges eller ikke. Det kan klages inn til rettslig behandling av den som får besøksforbudet. For min del ble besøksforbud utstedt rundt en times tid etter at min arbeidsgiver kontaktet politiet. Dette går normalt sett kjapt.

Har du bistandsadvokat? Det er en fordel for å få fortgang i ting, få informasjon underveis etc. Om du ikke har, kontakt en (de kan selv finne ut om du har rett til å få det dekket).

Konsekvensene ved brudd på besøksforbud varierer veldig, de vanligste bruddene er kontakt per telefon eller i sosiale medier. Om vedkommende faktisk dukker opp, er min erfaring at politiet da rykker ut raskt, ja.

Anonymkode: 5ab52...4e0

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har både vært omfattet av en persons besøksforbud og jobber med mange som er det.

Det er ikke en søknadsprosess. Man ber om besøksforbud, politijurist vurderer saken og det ilegges eller ikke. Det kan klages inn til rettslig behandling av den som får besøksforbudet. For min del ble besøksforbud utstedt rundt en times tid etter at min arbeidsgiver kontaktet politiet. Dette går normalt sett kjapt.

Har du bistandsadvokat? Det er en fordel for å få fortgang i ting, få informasjon underveis etc. Om du ikke har, kontakt en (de kan selv finne ut om du har rett til å få det dekket).

Konsekvensene ved brudd på besøksforbud varierer veldig, de vanligste bruddene er kontakt per telefon eller i sosiale medier. Om vedkommende faktisk dukker opp, er min erfaring at politiet da rykker ut raskt, ja.

Om du søker eller ber om besøkforbud går for det samme,saken blir uansett vurdert om de mener det er behov for besøkforbud eller ikke. Har enda ikke fått noe svar.

Har ikke bistandsadvokat nei så får jo ingen infomasjon om noe.

Vi har samme nærbutikk å da kommer hun gjerne med trusler,drittslenging og forfølger meg i butikken. 

Skrevet

Da må du enten gjøre bistandsadvokatens jobb selv (ringe, mase, etterspørre) eller skaffe bistandsadvokat.

Dersom du har anmeldt grove trusler og/eller vold, vil du sannsynligvis ha rett på en.

Skrevet

Ellers vil det jo være lurt å bytte butikk om du er redd en person.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ellers vil det jo være lurt å bytte butikk om du er redd en person.

Men jeg møter på henne overalt siden vi bor på ett lite sted. På buss-stoppet i sentrum,på bussen,på senteret,på ulike arrangment osv.

Skrevet

Ja vel.

Som sagt, ring en bistandsadvokat og/eller politiet i morgen, du. Lykke til.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg møter på henne overalt siden vi bor på ett lite sted. På buss-stoppet i sentrum,på bussen,på senteret,på ulike arrangment osv.

Det er jo ikke sikkert besøksforbudet går i orden. Som nevnt må en politijurist se på det, alvorlighetsgraden i anmeldelsen har mye å si. Det er ikke lett å få ett besøksforbud. Men slike ting går raskt om juristen ser det er alvorlig nok.

Anonymkode: e0e3f...e77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...