Gå til innhold

Noen spørsmål om menskopp dere erfarne damer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig kjøpt meg en menskopp, etter masse positiv omtale bl.a her inne. Men. 

Hvordan får jeg den inn uten en hel masse klin?

Hvordan rengjør jeg den? 

Og kjenner dere den inni dere?

Anonymkode: 5eaa3...6b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å få den inn uten klin virker ganske umulig. Men det går fint å vaske hendene etterpå. ;)

Jeg vasker den med såpe og vann, også koker jeg den i en egen kjel når mensen er ferdig.

Den første jeg kjøpte kjente jeg godt, det var ganske ubehagelig. Jeg fulgte anbefalingene og kjøpte den store størrelsen siden jeg er over 30 og har født barn. Men så kjøpte jeg en i liten størrelse, og den kjenner jeg ikke. Den holder tett den også, har bare rent over én gang da den ble full fordi jeg glemte at jeg hadde mensen og gikk med den for lenge. 🙈

Anonymkode: 9af52...8ed

Skrevet

Har prøvd to sykluser og ga opp! Det var jo bare klin og gris. Blod «overalt», og umulig å bytte uten do med vask rett ved siden av. Var også vanskelig å sette inn da den tar stor plass, og håpløs å få ut hvis den havnet for langt inn. 

At dette er så bra skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: 4d311...fe6

Skrevet

Når det blør som mest så blir det litt klin når jeg tømmer, tror ikke det er til å unngå. Jeg heller ut innholdet i toalettet og vasker den med varmt vann og såpe (desinfiserer den i en liten beholder etter hver syklus). Setter den inn og vasker hender. Kjenner ikke at jeg har den inne, men jeg måtte bytte til minste størrelse. Har født to barn og kjøpte først den størrelsen som skulle passe, men den var stor og den tuppen til å dra i stakk ut. Mange klipper av den tuppen. 

Anonymkode: f1d37...c60

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når det blør som mest så blir det litt klin når jeg tømmer, tror ikke det er til å unngå. Jeg heller ut innholdet i toalettet og vasker den med varmt vann og såpe (desinfiserer den i en liten beholder etter hver syklus). Setter den inn og vasker hender. Kjenner ikke at jeg har den inne, men jeg måtte bytte til minste størrelse. Har født to barn og kjøpte først den størrelsen som skulle passe, men den var stor og den tuppen til å dra i stakk ut. Mange klipper av den tuppen. 

Anonymkode: f1d37...c60

Men altså, uten tuppen, hvordan får de den ut da? Man må jo stikke inn hele hånda? Jeg får ikke plass til det jeg altså. Må kunne dra i noe. Jeg ville hatt lenger tupp jeg så den gikk an å få tak i. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men altså, uten tuppen, hvordan får de den ut da? Man må jo stikke inn hele hånda? Jeg får ikke plass til det jeg altså. Må kunne dra i noe. Jeg ville hatt lenger tupp jeg så den gikk an å få tak i. 

Det holder med tommel og peke- eller langfinger for å dra den ut, også uten tupp. :) Jeg pleier å presse litt for å få den nærmere åpningen før jeg drar.

Anonymkode: 9af52...8ed

Skrevet

Jeg bretter den før jeg setter den inn. Så tar jeg tak i bunnen og «snurrer» på den slik at den sitter perfekt. Sjekk bretteteknikker på YouTube. 

Når jeg skal ta den ut, klemmer jeg i bunnen med neglene, slik at jeg får tak. Har klippet av tuppen. Trenger litt lengde på neglene for å få tak. 

Drar den da bare ut og tømmer. Skyller og bretter, før jeg setter den inn. 

Opplever ikke noe gris med den. Viktig med rette strl. 

Anonymkode: 21640...6ee

Skrevet

Jeg har enda ikke klart å få den inn, selv om jeg brukte 400 Kr på den og gjerne vil bruke den så har jeg etter veldig mange forsøk latt den ligge. Hadde aldri trodd det skulle være så vanskelig å sette den inn.

Anonymkode: d57b6...b87

Skrevet

Den funker så bra. Tømmer i do. Skyller i vask. Koker i egen kjel etter mensen. 
Går aldri tilbake til tampong. Verken miljømessig, mtp. sikkerhet i forhold til blødning eller annet. Skulle prøvd menskopp litt før jeg ble 37 år. 

Anonymkode: accb9...a49

Skrevet

Virker ekkelt.   

Anonymkode: d3a46...9d9

Skrevet

Virker ekkelt.   

Hvorfor? Det er ingenting ekkelt med det. 

Jeg måtte gi det en stund med litt prøving/feiling før jeg fikk teket på det. Signerer hun over, skulle ønske jeg prøvde menskopp før. Tømmer morgen og kveld, så skjønner ikke helt problemet med tilgang til vask... 

Anonymkode: 898bb...eb0

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Det er ingenting ekkelt med det. 

Jeg måtte gi det en stund med litt prøving/feiling før jeg fikk teket på det. Signerer hun over, skulle ønske jeg prøvde menskopp før. Tømmer morgen og kveld, så skjønner ikke helt problemet med tilgang til vask... 

Glemte å svare på det du lurte på HI😅 Jeg har funnet en teknikk som fungerer, du må nesten bare Google og prøve deg frem til hva som funker for deg. Har en egen beholder i plast slik at jeg kan desinfisere den i mikroen etter endt mens. Kjenner ikke koppen i det hele tatt når jeg har fått den riktig på plass😊

Skrevet

Virker ekkelt.   

Tvert i mot. Det er bind og tampong som er ekkelt. Med bind går man med blodet gnikkende opp i underlivet til man bytter, det er tett og kan lage grobunn for sopp. Med tampong går man med blodet samlet opp og presset mot sjedeveggene og må dra det ut, pakke inn og kaste i søppla. Med mensenkopp samler blodet seg i en liten beholder som man enkelt bare tømmer og setter på plass igjen. Ingenting må kastes og lukter eller noe.

Anonymkode: 54303...8e5

Skrevet

Innmari ergelig på meg selv for at jeg ikke begynte å bruke menskopp mange, mange år tidligere enn jeg gjorde. 

Litt knoting de første to-tre mensperiodene, siden problemfritt. Jeg bretter det jeg tror kalles C-fold, putter inn og vrir rundt. Dytter litt oppover. Tar meg 20 sekunder. 

Presser litt ned, drar ut og tømmer i do. Skifter alltid hjemme, og der har jeg vask ved siden av do. Skyller, og setter inn igjen. Tømmer morgen og kveld. Glemmer hele greia ellers. 

Bruker engangshanske, ergo føles ikke hånda så "urein" heller. 

Av og til, den dagen jeg blør mest, kan koppen gå ganske full. Da føles det som det "putrer" litt, men det renner ikke over, siden det er vakuum mellom skjedeveggen og koppen. 

Genialt, spør du meg! 

Anonymkode: 558f5...322

Skrevet

Tips, sjekk YouTube. 

Var selv skeptisk, men etter to sykluser var det null problem. Bretter den sammen, "skrur" den inn, vasker hendene. Trenger sjeldent bytte/tømme mer en hver 10. time. Kun evt første dagen, og da bruker jeg våtservietter hvis jeg ikke er hjemme. Har evt to så en kan tømmes og puttes i pose i vesken, og ny puttes inn, hvis jeg er på offentlig sted. - Og jeg har normalt sett kraftige blødninger. 

Kjenner den ikke inne i meg når den er dyttet langt nok inn. 

Anonymkode: 9d540...ec6

Skrevet

Øvelse gjør mester. Det tar noen sykluser, så får man "teken". Men, selv etter mange år kan jeg bli blodig på hendene ved skifte. Men, det er uansett til å leve med - digger at det er så enkelt og at man ikke må kjøpe haugevis av bind og tamponger. På offentlige toalett har jeg med våtserviett.

Har klippet av tuppen så den er ganske kort, kjente den i begynnelsen.

Lykke til!

Skrevet

Jeg prøvde for første gang ved forje mens. Gikk utmerket! Bretter den som en C, setter den inn som en tampong og vrir litt på den. Men jeg må ta en finger inn å sjekke at livmorhalsen faktisk er inne liksom. Litt blod på fingrene, men ikke noe mer enn ved bruk av tampong. Må tømmes hver 4 timer 1 dagen av mensen, og JEG kan heller ikke bare bruke den første natten. Dag 2 måtte den tømmes x3. Merker at den er full, på samme måte som tampong. Merker ikke at den er inni. 

Enkel å ta ut, jeg klemmer litt på bunnen så slipper den. Eneste ulempen jeg har opplevd er at om det ikke er papir i do først, forsvinner ikke alltid alt blodet i doen når jeg drar ned 🙈 Men det fant jeg ut kjapt! Når jeg tømmer på offentlig wc tørker jeg den bare og setter inn igjen. Hjemme skyldes den. Kokes i EGEN GRYTE 1 x i mnd.

Anonymkode: 58c52...522

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har nylig kjøpt meg en menskopp, etter masse positiv omtale bl.a her inne. Men. 

Hvordan får jeg den inn uten en hel masse klin?

Hvordan rengjør jeg den? 

Og kjenner dere den inni dere?

Anonymkode: 5eaa3...6b0

Hei! Tror det blir litt klin uansett🙈 Men jeg har litt lyst å anbefale tøybind. Er veldig behagelig å gå med, kjennes litt ut som en tykk truse, men slipper det plastgreiene. Beklager at jeg ødelegger tråden😘

Skrevet

Tål at det blir klin, det er uungåelig når du skal ta den ut. 

Jeg vasker den med såpe og varmt vann når jeg tar den ut, koker den når mensperioden er ferdig.

Anonymkode: 51775...c74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...