Gå til innhold

Hvor gamle er barna når de slutter helt med pute i bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymkode: aeddd...c45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste er nok rundt 10 år, men her er det vekt/lengde som teller, ikke alder. Vår eldste sluttet like før han fylte 8 år, da hadde han vokst ut av setet, minste er snart 11 år og har akkurat sluttet, hun er liten og nett.

Anonymkode: ba9b1...266

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De fleste er nok rundt 10 år, men her er det vekt/lengde som teller, ikke alder. Vår eldste sluttet like før han fylte 8 år, da hadde han vokst ut av setet, minste er snart 11 år og har akkurat sluttet, hun er liten og nett.

Min tiåring er 140 cm og 34 kg. Er hun stor nok til å slutte da? 

Skrevet

Har ikke noe med alder å gjøre, men høyde. 

Min er 7år og 140cm høy. Kunne etter loven droppet pute, men beholder sete og pute litt til. 

Anonymkode: 1820c...413

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min tiåring er 140 cm og 34 kg. Er hun stor nok til å slutte da? 

Ja.

Skrevet

Mine barn: 11 og 11,5 år.

Min brors barn: 7,5 og 8 år. 

Kommer an på vekt og høyde. Man må sikre barna til de er 135 cm. Er vekta under 36 kg er det en fordel å bruke pute også etter dette. 

Anonymkode: 7cc33...d07

Skrevet

Men er det ikke vekta også det kommer an på eller Må de være over 135 cm OG 36 kg eller enten 135 cm eller 36 kg? 

Anonymkode: a2fcd...e03

Skrevet

Her er lovverket:

• Barn under 135 cm (og under 36 kg) skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt (og høyde).
  • Barn mellom 135 og 150 cm (og under 36 kg) skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom dette er tilgjengelig i bilen. Hvis ikke skal ordinære bilbelter benyttes.
  • Barn over 150 cm (eller over 36 kg) skal i likhet med voksne sikres med ordinære bilbelter

Kilde: https://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-barneseteguiden/

Jeg vil anbefale å bruke beltestol så lenge som mulig, og så pute til de er 150 cm. Det er forresten ikke relevant at en del voksne kvinner ikke er stort høyere enn 150 cm, for vi voksne er ferdig utvokst og tåler mer. :) 

Anonymkode: 9c51d...b7c

Skrevet

Mine var ca 7 år

Anonymkode: 04ed3...26a

Skrevet

Min sluttet rett før han ble 10 år. Var 140 cm da.

Skrevet

Min 8-åring er 135 cm, ganske gjennomsnittlig, og de fleste i klassen hans har sluttet allerede. Han har nettopp fått overtalt pappaen (jeg kjører ikke bil) til å la ham slippe beltestol på korte strekninger for å ikke skille seg ut altfor mye, men kommer forhåpentligvis til å bruke puta en stund til.

Anonymkode: 91e8d...3a1

Skrevet

Her sitter 9 åringen i beltestol enda, hun veier under 30 kg, usikker høyde nå. Hun på 11 sitter uten noe som helst, gjort det ca 1 år, er høy, men veier ikke så mye.

Anonymkode: 1dff9...1b8

Skrevet

han var nesten 8 ,da var han 146cm og 40kg.

Anonymkode: 16402...13d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...