Gå til innhold

Hvor mye har arbeidsgiver krav på å vite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver med utredning hos lege da jeg har fått noen helsemessige utfordringer. Har selvsagt snakket med arbeidsgiver om dette, da jeg trenger litt tilrettelegging for å slippe sykemelding. 
Nå har arbeidsgiver kalt inn til møte med flere ledere for å diskutere dette. En av de som skal være med er kjent for å være lite «diskre». Hun klarer rett og slett ikke holde tett. Jeg har lite lyst til at mine helseopplysninger skal spres rundt. Hvor mye er jeg som arbeidstaker pliktig til å opplyse arbeidsgiver om?

Anonymkode: 793d5...3db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selve helseopplysninger kan du holde helt tilbake. Det arbeidsgiver må vite noe om, er hvilke arbeidsoppgaver som må tilrettelegges. Hva du kan og ikke kan gjøre. Årsaken har de ingenting med. 

Anonymkode: 794e9...6ea

Skrevet

Du må fortelle om din restarbeidsevne, hva kan du og hva kan du ikke klare, hvor og hvor mye må det tilrettelegges.

Denne samtalen er selvfølgelig enklest om du forteller diagnose, men arbeidsgiver har ikke krav på å få vite.

Tror nesten jeg ville vært på sjefen min før møtet, fortalt at selv om han vet diagnosen vil du ikke at det skal diskuteres på dette møtet siden xx er kjent for å fortelle ting videre og du ønsker ikke å bli samtaleemne på arbeidsplassen. Han kommer sikkert til å snakke om at de som sjefer har taushetsplikt osv, men jeg synes det er helt greit at han får vite at en av sjefene er kjent for å ikke holde denne så du ønsker ikke å diskutere dine diagnoser på dette møtet.

Men som sagt, restarbeidsevne og hva du faktisk kan gjøre må dere snakke om, det kommer du ikke unna.

Anonymkode: d5942...c2b

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du må fortelle om din restarbeidsevne, hva kan du og hva kan du ikke klare, hvor og hvor mye må det tilrettelegges.

Denne samtalen er selvfølgelig enklest om du forteller diagnose, men arbeidsgiver har ikke krav på å få vite.

Erfaringsmessig behøver det SLETT ikke bli lettere av at sjefen får vite navn på diagnosen. Det innebærer ikke at hun/han skjønner hva den innebærer. Arbeidsgiver har ikke automatisk medisinsk kompetanse. 

Anonymkode: 382d1...da9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Erfaringsmessig behøver det SLETT ikke bli lettere av at sjefen får vite navn på diagnosen. Det innebærer ikke at hun/han skjønner hva den innebærer. Arbeidsgiver har ikke automatisk medisinsk kompetanse. 

Anonymkode: 382d1...da9

Dette. Jeg fikk helvetesild i ansiktet og øyet, og ble sykmeldt både for å ikke spre smitte, men også fordi det var fryktelig vondt. Min leder ville bestride sykemeldingen, for han mente at helvetesild var noe som gikk over på en dag, for sånn hadde det vært da en han kjente hadde hatt det. Jeg sa at da hadde vennen neppe hatt helvetesild og ba han lese litt om det, men det ville han ikke, for han visste hva det var...

Anonymkode: 9d415...4e3

Skrevet

Jeg ville ikke delt diagnosen, og det trenger du heller ikke gjøre.

Anonymkode: 5f88d...848

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror nesten jeg ville vært på sjefen min før møtet, fortalt at selv om han vet diagnosen vil du ikke at det skal diskuteres på dette møtet siden xx er kjent for å fortelle ting videre og du ønsker ikke å bli samtaleemne på arbeidsplassen. Han kommer sikkert til å snakke om at de som sjefer har taushetsplikt osv, men jeg synes det er helt greit at han får vite at en av sjefene er kjent for å ikke holde denne så du ønsker ikke å diskutere dine diagnoser på dette møtet.

Men som sagt, restarbeidsevne og hva du faktisk kan gjøre må dere snakke om, det kommer du ikke unna.

Anonymkode: d5942...c2b

Støttes fullt ut!

Anonymkode: b8fa0...0c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...