Gå til innhold

Mine barn har ikke lommepenger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har relativt stram økonomi, barna på 13 og 15 får penger til det de trenger, mat dersom de skal spise noe ute, kino en gang i blant, klær når de trenger osv. Men ikke faste lommepenger. 

Men mange av vennene får dette, noen ganger relativt høye beløp i måneden (500 kroner).

Siden økonomien er stram så har jeg ikke ansett dette som nødvendig, da de får det de trenger og bruker pengegaver fra jul og bursdag dersom de vil shoppe litt ekstra sminke eller klær.

Andre som gjør det sånn?

Anonymkode: 66543...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet om mange som gjør det slik som deg. Selv velger jeg å gi lommepenger, men da skal disse dekke de tingene du ramser opp (ikke nødvendige klær og sko, men dersom de bare har lyst på noe). Jeg ser på det som en fin måte å lære seg om personlig økonomi. At penger tar slutt om man bruker alt, og da står man der og kan ikke være med venner på gøye ting, eller at man må spare til ting man ønsker seg. 

Anonymkode: bfaa1...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å regne sammen hva de faktisk får når de "bare" får penger når de trenger det? Veldig ofte blir det mer enn en fast sum i måneden som de selv må disponere nemlig.

Samtidig som de lærer om sparing, disponering osv når de får en sum de selv må fordele ut.

Mine ungdomsskolebarn får ikke penger til kino, spise ute, lunsj og annen luksus, det må de selv prioritere og fordele lommepengene sine til. De lærer da fort at om de går i kantina på skolen hver dag første uka er det ingen penger til kino siste uka, så de må lære seg at lønn får man en gang i måneden og man må selv fordele disse pengene ut så de varer hele måneden. Det er god lærdom videre i livet, for det vil aldri bli sånn at man bare får litt penger hver gang man vil noe gøy...

Anonymkode: 50536...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd å regne sammen hva de faktisk får når de "bare" får penger når de trenger det? Veldig ofte blir det mer enn en fast sum i måneden som de selv må disponere nemlig.

Samtidig som de lærer om sparing, disponering osv når de får en sum de selv må fordele ut.

Mine ungdomsskolebarn får ikke penger til kino, spise ute, lunsj og annen luksus, det må de selv prioritere og fordele lommepengene sine til. De lærer da fort at om de går i kantina på skolen hver dag første uka er det ingen penger til kino siste uka, så de må lære seg at lønn får man en gang i måneden og man må selv fordele disse pengene ut så de varer hele måneden. Det er god lærdom videre i livet, for det vil aldri bli sånn at man bare får litt penger hver gang man vil noe gøy...

Anonymkode: 50536...36e

Mine får penger når barnetrygden kommer, så det er ikke min lønn som brukes til dette. De får 500 kr måneden i 8.klasse, 700 kroner måneden i 9.klasse og 1000 kr mnd fra 10.klasse. Resten av barnetrygden bruker jeg.

Anonymkode: 50536...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De tre yngste får lommepenger en gang i mnd. De skal gå til kino, sparing, kantinemat osv. Tanken er at de skal lære seg personlig økonomi. De må arbeide for pengene. Den eldste får lommepenger en gang i uken fordi han ikke klarer å planlegge for en hel måned av gangen. Han har ADHD og hans svake sider er impulsivitet. Han lever i nuet. 

Anonymkode: 2de51...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi

Jeg er ikke enig at man gjør barna en bjørnetjeneste ved ikke å gi lommepenger. Jeg hadde ikke lommepenger når jeg var liten og har stålkontroll på økonomi. Min søster hadde heller ikke lommepenger, men hun har alltid, og er fremdeles, mer sløsete enn meg. 

Jeg vurderer likevel å gi dem noe, slik at de ikke føler seg "utenfor" og annerledes, tror det er viktigere i vår situasjon. Barna er uansett relativt nøkterne med pengebruk, er forsiktige med penger og vet verdien av dette.

Men takk for alle innspill

Anonymkode: 66543...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...