Gå til innhold

Hva kan en 9 åring hjelpe til med for ukepenger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er passende oppgaver til en 9 åring i huset for å få ukepenger? Trenger å høre noen forslag. 

Anonymkode: 1eac3...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå med søppel, hente post, støvsuge, tørke støv, dekke av og på bordet, hjelpe til med å lage middag, henge opp klær, brett klær, legge klær på plass, ta inn og ut av oppvaskmaskinen

Anonymkode: 93025...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er ikke ukepenger knyttet mot husarbeid, jeg mener alle som bor i et hus må bidra med husarbeidet uten at det skal bli et "Hva får jeg for det?" spørsmål.

Ukepenger får barna fordi jeg er min oppgave som forelder å lære de om økonomi.

Så mine barn som nå er 10 og 12 år gjør det meste, de dekker bord, rydder ut av oppvaskmaskin, går ut med søppel, rydder osv. De kan også støvsuge når jeg ber om det, men det er ikke noe de gjør hver uke. De rydder selvfølgelig rommene sine, skifter på egne senger osv da.

Litt ekstra penger kan de få for å hjelpe til med ting som ikke er forventet at de bidrar med hele tiden, som å rydde og støvsuge bilen, stable ved og slike ting.

Anonymkode: d5839...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får våre faste ukepenger uavhengig av oppgaver. Alle her må bidra uansett. Dette er oppgaver som må gjøres. Nå er yngste her 10, men de har bidratt fra dd var noen år yngre. 

Til vanlig rydder og vasker eget rom, skifter på egen seng, hjelper til med å rydde ut og inn av oppvaskmaskina, setter på en og annen vaskemaskin, rydder vekk eget rent tøy, går ut med søppel, henter ved, støvsuger, vasker på bad, lage middag en dag i uken.

 Blir ikke så mye å gjøre når 3 barn og 2 voksne fordeler oppgaver. 

De får litt ekstra utover vanlig ukepenger om de bidrar med å legge opp ved, male et rom, klippe plen, måke snø, vaske bilen osv. 

 

Anonymkode: 9b2eb...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her i huset er ikke ukepenger knyttet mot husarbeid, jeg mener alle som bor i et hus må bidra med husarbeidet uten at det skal bli et "Hva får jeg for det?" spørsmål.

Ukepenger får barna fordi jeg er min oppgave som forelder å lære de om økonomi.

Så mine barn som nå er 10 og 12 år gjør det meste, de dekker bord, rydder ut av oppvaskmaskin, går ut med søppel, rydder osv. De kan også støvsuge når jeg ber om det, men det er ikke noe de gjør hver uke. De rydder selvfølgelig rommene sine, skifter på egne senger osv da.

Litt ekstra penger kan de få for å hjelpe til med ting som ikke er forventet at de bidrar med hele tiden, som å rydde og støvsuge bilen, stable ved og slike ting.

Anonymkode: d5839...0de

Men lærer du de ikke da at de får penger for å ikke gjøre noe mer enn at arbeid= penger?

Anonymkode: 93025...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men lærer du de ikke da at de får penger for å ikke gjøre noe mer enn at arbeid= penger?

Anonymkode: 93025...e98

Nei.

Jeg har flere barn, eldste er 18 år, og jeg har kjørt samme greie hele veien.

De vet alle at man ikke kan bo i et hus uten å hjelpe til med alt som skal gjøres, og ingen får betalt for å gå ut med søpla eller ta ut av oppvaskmaskinen.

De vet også at om de ikke oppfører seg som forventet kan jeg fjerne ukepengene, men det har aldri skjedd.

De har også lært at ved å jobbe kan de tjene litt ekstra, som gressklipping, støvsuging/vasking av bilen, stable ved e.l. De har også tjent penger ved å gjøre tjenester for naboer, ta inn post, lufte hund, måke snø osv. 

Ikke noe problem altså.

Anonymkode: d5839...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sønnen her er snart 9, han får 150 kr i uka, han gjør ikke noe, nok med skole, trening og stort sett kamper og cuper i helger

Anonymkode: 53215...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åtteåringen sjekker postkassen hver dag/tar inn post. Går med søppel. Rydder bord og setter inn i oppvaskmaskinen. Rydder rommet sitt og annet om jeg ber om det. Forventer det uansett men han liker å få "lønn" for jobbinga si ;) 

Anonymkode: 94233...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Et annet spørsmål, hvilken sum bør en 9 åring få i ukepenger i 2019 synes dere? Hva er det vanlige? 

Anonymkode: 1eac3...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Et annet spørsmål, hvilken sum bør en 9 åring få i ukepenger i 2019 synes dere? Hva er det vanlige? 

Anonymkode: 1eac3...bc4

Hva skal ukepengene dekke, da? Kommer jo litt an på. Hvis han skal øve på å spare, kan han få en større sum enn hvis han kjøper godteri og småting for alt fortløpende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9-åringen her får 30 kr i uka.

Han tømmer søppel, tar ut av oppvaskmaskina, leser for lillebror, mater katten, rydder rommet, dekker på bordet og støvsuger. Har akkurat begynt å skifte på senga si selv.

Han er strålende fornøyd med egen innsats og med pengene han får.

Anonymkode: feca5...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...