Gå til innhold

Hva synes du er finest?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva synes du er finest? Navn med eller uten c og h. 

Christian/ Kristian 

Christoffer/ kristoffer 

Camilla/ Kamilla 

Cathrine / Katrine 

Mathilde/ Matilde 

Theodor/ Teodor 

Thomas/ Tomas 

Lucas/ Lukas 

Bare noen eksempler, jeg liker alle navnene best med ch, c og h , smak og behag men kjekt å høre hva andre synes 🙂. Kom gjerne med andre eksempler 🙂

Anonymkode: 9287d...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ingen grunn til å putte unødvendige bokstaver inn i navn, eksempelvis så jeg en Chanett her om dagen og en Chasper. Jeg ville i ( nesten) alle tilfeller droppet C og H som du skriver. Unntaket er kanskje Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på navnet, noen synes jeg ser finest ut med ch, andre med k, noen med en ekstra h, noen med c i stedet for k, noen med c i stedet for s.  De har vel mest med hvilken variant man er mest vant med. Jeg ville valgt de her variantene av de navnene du listet opp

Kristian 

Kristoffer. Christopher er jo og en variant av dette navnet.

Camilla

Cathrine

Mathilde

Theodor

Thomas

Lukas 

Så har du :
Celina/Selina

Erica/Erika

Thea/Tea

Mathias/Matias

Carina/Karina

Merethe/Merete

Sarah/Sara

 

 

Anonymkode: b5821...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer helt an på navnet, noen synes jeg ser finest ut med ch, andre med k, noen med en ekstra h, noen med c i stedet for k, noen med c i stedet for s.  De har vel mest med hvilken variant man er mest vant med. Jeg ville valgt de her variantene av de navnene du listet opp

Kristian 

Kristoffer. Christopher er jo og en variant av dette navnet.

Camilla

Cathrine

Mathilde

Theodor

Thomas

Lukas 

Så har du :
Celina/Selina

Erica/Erika

Thea/Tea

Mathias/Matias

Carina/Karina

Merethe/Merete

Sarah/Sara

 

 

Anonymkode: b5821...513

Enig!

kommer litt ann på navnet og hva man er vant med! 

Jeg personlig ville ikke ha skrevet med unødvendige «pyntebokstaver»  men brukt det som er mest vanlig😊

Ville f.eks valgt Kristian og Kristoffer, mens Theodor ville jeg ha skrevet med h-en siden det er mest vanlig! 

Ville ha valgt

Theo istedenfor Teo

men Hanna istedenfor Hannah

Og Matheo istedenfor Mateo

Oskar istedenfor Oscar

Viktor istedenfor Victor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Anonym bruker said:

Hva synes du er finest? Navn med eller uten c og h. 

Christian/ Kristian 

Christoffer/ kristoffer 

Camilla/ Kamilla 

Cathrine / Katrine 

Mathilde/ Matilde 

Theodor/ Teodor 

Thomas/ Tomas 

Lucas/ Lukas 

Bare noen eksempler, jeg liker alle navnene best med ch, c og h , smak og behag men kjekt å høre hva andre synes 🙂. Kom gjerne med andre eksempler 🙂

Anonymkode: 9287d...0eb

Christian

Christoffer

Camilla

Kathrine

Mathilde

Theodor

Lucas

Thomas

-------------------

andre eksempler

Marcus

Mathias

Michael

Anonymkode: 4e502...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva synes du er finest? Navn med eller uten c og h. 

Christian/ Kristian 

Christoffer/ kristoffer 

Camilla/ Kamilla 

Cathrine / Katrine 

Mathilde/ Matilde 

Theodor/ Teodor 

Thomas/ Tomas 

Lucas/ Lukas 

Bare noen eksempler, jeg liker alle navnene best med ch, c og h , smak og behag men kjekt å høre hva andre synes 🙂. Kom gjerne med andre eksempler 🙂

Anonymkode: 9287d...0eb

Jeg er ikke helt gjennomført, merker jeg, for jeg har forskjellig preferanse med C og K avhengig av navn. 

Christian/Kristian - liker begge to

Kristoffer

Camilla

Kathrine (med h, ja) 

Mathilde

Theodor

Thomas

Lukas

 

Jeg foretrekker også stavemåtene Kristin, Kristine, Markus, Marte, Kaja, Maja, Elisabeth, Aleksander (men foretrekker Alexandra til jenter - forstå det den som kan...) Nora, Anna og Maria må være uten h til slutt, Leah, Noah og Mathias "må" ha h, mens jeg liker både Sara/Sarah og Hanna/Hannah. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, amandine skrev:

Jeg ser ingen grunn til å putte unødvendige bokstaver inn i navn, eksempelvis så jeg en Chanett her om dagen og en Chasper. Jeg ville i ( nesten) alle tilfeller droppet C og H som du skriver. Unntaket er kanskje Thomas.

Sjasper, altså??

Jeg synes det ofte (ikke alltid) er fint med c’er og h’er, jeg. Noen navn blir litt mykere. Har valgt C der noen ville valgt K på min datter.  Så lenge det er en ganske mye brukt skrivemåte, synes jeg det er greit. Er det veldig uvanlig uten noen grunn blir det bare tungvint for barnet å forklare staving.

Anonymkode: e3d07...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendige bokstaver og "fancy c-er" er teit. Med unntak av når dette er den vanligste stavemåten, f.eks. i "Camilla". (Synes Kamilla også er ok.) Christian og Christopher er også ok, det er så innarbeidede stavemåter. Foretrekker dog Kristian og Kristoffer. "Christoffer" synes jeg er litt merkelig, selv om det ikke er helt krise, men hva er vitsen med å for norske bare halvparten av navnet?

Anonymkode: 7eb61...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes som regel pyntebokstaver er unødvendig, men i noen navn kan det være en fordel å velge vanligste stavemåte. 

Jeg liker Sara mye bedre enn Sarah, men ville skrevet Noah og Theodor, ettersom det er vanligst. 

Anonymkode: 05479...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...