Jump to content
Anonym bruker

var dette dumt å spørre om?

Recommended Posts

Anonym bruker

Jeg er vel en person som er veldig lei evig pirking fra folk om hva en bør si og ikke si. For meg finnes ingen fasit, da jeg har fått høre fra mange at jeg er for sjenert og beskjeden, men det er jo nettopp fordi jeg er oppvokst med og hele tiden har blitt priket på for å ikke si ditt og datt! Jeg har ettersom jeg har blitt eldre sett og erfart at det fungerer ikke slik. 
Uten å være frekk skal man ta seg litt til rette. 
Men så til spørsmålet, jeg skal på en jobbintervju og har vært sekunder unna å bestille en reise til Europa, være borte i 2 dager, det vi si at jeg flyr 2 dager ..totalt 4 dager da. Det står ingen oppstartsdato i annonsen, og jeg sendte en melding til sjefen/intervjueren om de visste noe om oppstartsdato da jeg planlegger tur. Er det egentlig dumt? Hva om jeg faktisk hadde bestillt allerede? har spurt andre også og de sier at jeg bare må si at jeg ikke kan jobbe akkurat den dagen. men i og m jeg ikke har bestilt så tenkte jeg kanskje var lurt å vente?

Anonymkode: e1aa4...4fa

Fortsetter under...

Anonym bruker

At du planlegger reise hadde du ikke behøvd å nevne, årsak er helt uvesentlig, men å spørre om oppstartsdato er absolutt innafor. 

Anonymkode: d17fb...3ea

Anonym bruker

Jeg tenker det kan bli litt negativt at du skrev den mailen. At det kan trekke deg ned. Du trengte ikke å nevne reisen. Det gir inntrykk av at du kanskje ikke er så interessert, og at du ikke brenner for det like godt som en annen på listen. Bedre å spørre om dato, uten å nevne at man skal reise. 

Anonymkode: 546ab...6e5

Anonym bruker
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker det kan bli litt negativt at du skrev den mailen. At det kan trekke deg ned. Du trengte ikke å nevne reisen. Det gir inntrykk av at du kanskje ikke er så interessert, og at du ikke brenner for det like godt som en annen på listen. Bedre å spørre om dato, uten å nevne at man skal reise. 

Anonymkode: 546ab...6e5

Men reisen skulle vært bestilt for flere dager siden, men jeg ventet. Jeg lar ikke en tl dagers reise stå foran jobben, men hva jo tidligere bestiller jo billigere. 

Anonym bruker

Ikke gjør deg vanskelig før du i det hele tatt har vært på intervju.. Arbeidsgiver bryr seg ikke om du taper noen tusen for sjov og sol.

Anonymkode: 8d214...4f4

Anonym bruker
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke gjør deg vanskelig før du i det hele tatt har vært på intervju.. Arbeidsgiver bryr seg ikke om du taper noen tusen for sjov og sol.

Vanskelig? Tenk om turen allerede var bestilt? Man gjør seg ikke vanskelig hvis man spør om slik i følge meg. Men det virker som man skal gå konstant anstrengt og ikke nevne noen ting 

Annonse

Anonym bruker
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Vanskelig? Tenk om turen allerede var bestilt? Man gjør seg ikke vanskelig hvis man spør om slik i følge meg. Men det virker som man skal gå konstant anstrengt og ikke nevne noen ting 

Konstant? Det er et jobbintervju! Du skifter ikke jobb så ofte.

Å komme med betingelser og krav før du er tatt inn i varmen er lite lurt. Men for all del, arbeidsgiver setter nok pris på at du viser ditt sanne deg tidlig. 

Anonym bruker
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Å komme med betingelser og krav før du er tatt inn i varmen er lite lurt. Men for all del, arbeidsgiver setter nok pris på at du viser ditt sanne deg tidlig. 

Men Hi kom hverken med betingelser eller krav, kun et spørsmål om oppstart ift en mulig reise. Det MÅ da være interessant for en arbeidsgiver å se at Hi som potensiell ny medarbeider tar den mulige jobben så alvorlig at hun spør FØR hun handler. Da viser hun at hun setter jobb foran denne reisen, og at hun innretter seg etter dato for oppstart.

Jeg syntes det hørtes helt greit ut HI, enig med en over her som nevnte at det ikke er nødvendig å nevne grunn, men når det er gjort så ser jeg på dette som en helt grei grunn. Makan, man har vel et liv ved siden av jobben - arbeidsgiver har vel ikke noe med hva HI gjør med livet sitt, heller ikke grunnen bak reisen - som forsåvidt kan være så mangt. 

Anonymkode: 1cbf9...ade

Anonym bruker
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke krav!! Men folk er paranoide og man skal gå på tær i samfunnet her. Folk anser det som krav og det ene etter andre uansett hva man gjør. 

Anonym bruker
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er ikke krav!! Men folk er paranoide og man skal gå på tær i samfunnet her. Folk anser det som krav og det ene etter andre uansett hva man gjør. 

Jaja, du får håpe de tenker likt. Og at de ikke heller safer og velger en annen som virker enklere 

Anonym bruker
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke det er En avgjørende grunn til at du ikke får jobben.

Anonymkode: 4a5f5...312

Anonym bruker

Uæh, jeg får vanskeligvibber fra deg og hadde aldri ansatt deg om du hadde avslørt dette før ansettelsen.

Anonymkode: 97692...a0b

Anonym bruker
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uæh, jeg får vanskeligvibber fra deg og hadde aldri ansatt deg om du hadde avslørt dette før ansettelsen.

Omg! Hvem har vanskeligvibber her i gården??

Annonse

Anonym bruker
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvem er du i denne samtalen? Jeg svarer som en som jevnlig ansetter i en stor bedrift. Du er ikke hi, og skulle derfor ikke ha aksjer på den siden av bordet, så hvorfor dette utspillet?

Den perfekte mor, påan igjen

Så lenge du ikke har vært på intervju enda, er det er tidlig førsteinntrykk du skaper av spørsmål. Det er ytterst relevant når de tenker oppstartsdato, men at du begrunner med at du planlegger tur var nok ikke like taktisk. Du fremstår da fort som svært omstendelig. 

Hadde oppstartsdato krasjet med bestilt tur hadde du rett og slett sagt at du ikke kunne begynne før etter turen, fire dager er det ingen som krangler om. Er bestilt tur etter oppstartsdato så informerer du arbeidsgiver om det etter at du er ansatt, eller ved kontraktsskriving. 

Du holder selvsagt ikke turen hemmelig om de spør.

Anonym bruker

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du tok kontakt når du ikke har vært på intervju en gang. Når vi lyser ut en stilling, får vi fort 100–200 søknader. Oppstart er gjerne om 4–6 måneder, avhengig av oppsigelsestid for kandidaten vi velger. Dersom alle 200 kandidatene skulle opplyst meg om eventuelle ferieplaner det neste halvåret, ville jeg blitt sprø.

I framtiden ville jeg ventet til du ev. blir tilbudt jobben, og så informere om at du trenger fri disse dagene.

Anonymkode: 14ae8...435

Anonym bruker
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du tok kontakt når du ikke har vært på intervju en gang. Når vi lyser ut en stilling, får vi fort 100–200 søknader. Oppstart er gjerne om 4–6 måneder, avhengig av oppsigelsestid for kandidaten vi velger. Dersom alle 200 kandidatene skulle opplyst meg om eventuelle ferieplaner det neste halvåret, ville jeg blitt sprø.

I framtiden ville jeg ventet til du ev. blir tilbudt jobben, og så informere om at du trenger fri disse dagene.

Men det står i annonsen at oppstart er i oktober men jeg vet jo ikke dato. Tenkte er dumt å ha turen da jeg kanskje ikke får jobben hvis jeg tilfeldigvis skal reise, så jeg tenkte å vise at jeg kanskje vil være tilgjengelig 

Anonym bruker
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det står i annonsen at oppstart er i oktober men jeg vet jo ikke dato. Tenkte er dumt å ha turen da jeg kanskje ikke får jobben hvis jeg tilfeldigvis skal reise, så jeg tenkte å vise at jeg kanskje vil være tilgjengelig 

Hva slags jobb er dette? Det er nå 10. oktober og du har ikke vært på intervju enda, engang? Når er turen din?

Anonym bruker
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags jobb er dette? Det er nå 10. oktober og du har ikke vært på intervju enda, engang? Når er turen din?

Intervju i dag. Turen er 28 okt

Anonym bruker
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Intervju i dag. Turen er 28 okt

Dersom dette er en type jobb hvor man kan starte umiddelbart (?), så får du vel et svar ganske snart. Men i framtiden ville jeg ikke stukket meg fram på denne måten FØR intervju.

Anonym bruker

Sånt tar man i intervjuet, ikke på forhånd. I et intervju som jeg følte gikk bra, ville jeg sagt: «jeg så at det var oppstart i oktober. Jeg vil bare informere om at jeg har en tur som ble bestilt for en stund siden, som løper fra X til X.» 

Også tatt det videre derfra basert på deres tilbakemelding. 

Anonymkode: 5c908...bc4

Anonym bruker

Du fremstår omstendelig og med lite kunnskap om ansettelsesprosesser, som fort kan tolkes som fersk i arbeidsmarkedet eller bare lite opplyst. Det var ikke en heldig henvendelse å ta, men behøver ikke være noen krise.

Det som i midlertid trolig gjør at du ikke får et jobbtilbud, er om du går inn i prosessen med samme holdning som her. Stiller spørsmål, blir irritabel om svaret ikke var det du tenkte det skulle være.

Anonymkode: 93649...133

Anonym bruker

Jeg ansetter også jevnlig, og tenker at slike ting kan man ta i intervjuet. Før man i det hele tatt har vært på intervju er det irrelevant. Om intervjuet går bra, kan man si det mot slutten av intervjuet, for eksempel slik: "Jeg ser dere ønsker oppstart i løpet av oktober. Jeg har tidligere booket en reise som gjør at jeg er borte fra dato X til dato Y. Dersom dette er et problem vil jeg selvsagt forsøke å booke om reisen, men jeg ville uansett nevne det."

Anonymkode: 07c35...e7e

Anonym bruker
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ansetter også jevnlig, og tenker at slike ting kan man ta i intervjuet. Før man i det hele tatt har vært på intervju er det irrelevant. Om intervjuet går bra, kan man si det mot slutten av intervjuet, for eksempel slik: "Jeg ser dere ønsker oppstart i løpet av oktober. Jeg har tidligere booket en reise som gjør at jeg er borte fra dato X til dato Y. Dersom dette er et problem vil jeg selvsagt forsøke å booke om reisen, men jeg ville uansett nevne det."

Anonymkode: 07c35...e7e

Jeg har nevnt det og ser ikke hvorfor det skal være grunn til å ikke få jobben. Det var ikke noe problem

Anonym bruker
På 10.10.2019 den 12.50, Anonym bruker skrev:

Jeg ansatte mye i en tidligere stilling, og i min bedrift så hadde vi fokus på personen vi vurderte å ansette som en helhetlig person og IKKE på små ubetydelige henvendelser i forkant, under eller etter ansettelsen.

Jeg ser på spørsmålet som at HI er en person som spiller med åpne kort og tenker langsiktig, og ikke bare bestiller tur og satser på at det ordner seg. Ser ikke noe grunn til å henge seg opp i det, men vet også at mange utøver en stor makt ved å sitte i en posisjon hvor DE bestemmer, og dermed gjør ting vanskeligere enn de er. Men om det er den eneste måten å ansette folk på, er jeg ikke sikker på.

Personer i slike maktposisjoner som bruker ord som vanskeligvibber har jeg vanskelig med å ta alvorlig. Vibber, virkelig?