Gå til innhold

Bestemmer du hva besteforeldre gjør når de passer barna?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, det har aldri falt meg inn. Men nå er besteforeldrene oppegående folk, da.

Anonymkode: f9f96...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungens besteforeldre har oppdratt meg, pappaen og søsknene våre og jeg er ganske fornøyd med jobben de har gjort der. Vil tro de er skikket til å ta egne avgjørelser for barnebarn også. 

Jeg vet han bl.a får mer godteri og ser på andre ting enn hjemme og det er helt ok. Vet han må spise mat først og det ikke er farlige ting han ser. Det skal være annerledes hos besteforeldre enn hjemme, det er jo halve kosen med å være hos besteforeldre.

Anonymkode: 2c4e5...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de jeg lar passe ungene mine har vett selv.

Anonymkode: 00c2f...15b

 

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har aldri falt meg inn. Men nå er besteforeldrene oppegående folk, da.

Anonymkode: f9f96...ac0

Selv oppegående folk kan tro at alt som går på barnekanaler er for 0-5 år.

Anonymkode: 9def3...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ungens besteforeldre har oppdratt meg, pappaen og søsknene våre og jeg er ganske fornøyd med jobben de har gjort der. Vil tro de er skikket til å ta egne avgjørelser for barnebarn også. 

Jeg vet han bl.a får mer godteri og ser på andre ting enn hjemme og det er helt ok. Vet han må spise mat først og det ikke er farlige ting han ser. Det skal være annerledes hos besteforeldre enn hjemme, det er jo halve kosen med å være hos besteforeldre.

Anonymkode: 2c4e5...173

Så du er med andre ord sammen med broren din? 🤣

Men seriøst, synes du det er kos med vettskremt unge som har fått se på zombier på TV fordi bestefar satte på tv imens han lagde middag? Det var tross alt en "barnekanal!". Jeg synes ikke det. 

Opplevde det nylig, barnet mitt var på besøk hos en i fam. og de hadde sittet og sett på så skumle ting på tv (barna var alene og styrte fjernkontrollen selv) at hun ikke fikk sove og var livredd...

Anonymkode: 9def3...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har måttet legge inn noen begrensninger når det gjelder kosthold. Datteren min og moren min har et nært forhold, og begge ønsker å være mye sammen. Datteren min er i fare for å bli overvektig (ligger i øvre normalområde nå), og jeg har derfor satt som betingelse at hvis hun skal være der på hverdager så skal hun ha ordentlig sunn mat og ikke pølser og søtsaker.

Høres kanskje ut som jeg er streng og kontrollerende, men jeg vokste opp som sykelig overvektig selv, allerede fra 3-4 års alder, så jeg kan ikke si som noen gjør, at min mor gjorde en så god jobb med meg at jeg stoler fullt og helt på hennes vurderinger.

Anonymkode: aa5a2...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du er med andre ord sammen med broren din? 🤣

Men seriøst, synes du det er kos med vettskremt unge som har fått se på zombier på TV fordi bestefar satte på tv imens han lagde middag? Det var tross alt en "barnekanal!". Jeg synes ikke det. 

Opplevde det nylig, barnet mitt var på besøk hos en i fam. og de hadde sittet og sett på så skumle ting på tv (barna var alene og styrte fjernkontrollen selv) at hun ikke fikk sove og var livredd...

Anonymkode: 9def3...cb0

Sammen med broren? Barnet har da vitterlig besteforeldre på begge sider??  Og alle fire besteforeldrene har oppdratt fine folk, i vårt tilfelle har de fire besteforeldrene til sammen oppdratt 7 barn. Skulle jeg da ikke la dem være barnevakt for persillebladet?

Anonymkode: 82595...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så du er med andre ord sammen med broren din? 🤣

Men seriøst, synes du det er kos med vettskremt unge som har fått se på zombier på TV fordi bestefar satte på tv imens han lagde middag? Det var tross alt en "barnekanal!". Jeg synes ikke det. 

Opplevde det nylig, barnet mitt var på besøk hos en i fam. og de hadde sittet og sett på så skumle ting på tv (barna var alene og styrte fjernkontrollen selv) at hun ikke fikk sove og var livredd...

Anonymkode: 9def3...cb0

Hæ? Både pappaen og jeg har foreldre og søsken, selv om vi ikke er i slekt altså. Pappaens foreldre er også besteforeldre, sånn til opplysning.

Jeg/vi dikterer ikke hva besteforeldrene lar barnet se på, men hadde jeg opplevd det samme som deg, ville jeg bare sagt ifra at de må følge litt med, for barnet kan ikke se alt på den aktuelle kanalen pga mareritt og redsel. Er jo bare å prate med dem og forklare situasjonen. De vil jo ikke skremme barnebarn med vilje.

Anonymkode: 2c4e5...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos farmor har vi ikke gitt noen føringer. Ikke hos farfar heller. Stoler på at de tar godt vare på barna. 

Men min mor får ikke lov til å passe barna, fordi jeg ikke stoler på henne. Heldigvis bor hun 50 mil unna, så det er ikke noen issue i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tror du besteforeldre er oppdatert på hva som går på alle de forskjellige «barnekanalene»? De kan sette på f.eks disney channel, «alle vet jo at disney er for barn», mens i realiteten er det kun dubbet amerikanske serier for større barn. 

Kanskje lære ungen å trykke videre på fjernkontrollen når noe blir skummelt? 

Anonymkode: 2c4e5...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begrenser noe, fordi datteren min ikke tåler så godt alt på TV med hennes aldersgrense. Legger også enkelte føringer på mat. Når det er sagt så vet jentungen stort sett sitt eget beste, og ville sagt i fra hvis det ble satt på ugreit Barne-TV. 

Anonymkode: b1da3...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke annet enn at de skal være godt sikret i bil (og jeg setter inn riktige seter) og med gode redningsvester på sjøen. Ellers må de finne på hva som helst. 

Ungene er i skrivende stund på høstferie hos mine foreldre. Min entusiastiske 6-åring fortalte i kveld at han hadde fått sjokoladekake til frokost og at det var de beste frokosten han noen gang hadde fått. I neste setning fikk jeg høre at jeg var syyykt heldig som hadde mormor som mor. Jeg gikk ikke inn i en beretning om at det var sparsomt med sjokoladekake i min oppvekst. De sjokoladekakestykkene der unner jeg både mormor og gutten!!!!

Anonymkode: 7787a...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sammen med broren? Barnet har da vitterlig besteforeldre på begge sider??  Og alle fire besteforeldrene har oppdratt fine folk, i vårt tilfelle har de fire besteforeldrene til sammen oppdratt 7 barn. Skulle jeg da ikke la dem være barnevakt for persillebladet?

Anonymkode: 82595...5da

Ikke har du språkhumor, ikke svarer ikke på det jeg spør om :) Oi, oi, oi...

Anonymkode: 9def3...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ? Både pappaen og jeg har foreldre og søsken, selv om vi ikke er i slekt altså. Pappaens foreldre er også besteforeldre, sånn til opplysning.

Jeg/vi dikterer ikke hva besteforeldrene lar barnet se på, men hadde jeg opplevd det samme som deg, ville jeg bare sagt ifra at de må følge litt med, for barnet kan ikke se alt på den aktuelle kanalen pga mareritt og redsel. Er jo bare å prate med dem og forklare situasjonen. De vil jo ikke skremme barnebarn med vilje.

Anonymkode: 2c4e5...173

Å prate med dem og forklare situasjonen = bestemme hva besteforeldre gjør når de passer barna ;) Så da var svaret ditt altså ja.

Anonymkode: 9def3...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og tror du besteforeldre er oppdatert på hva som går på alle de forskjellige «barnekanalene»? De kan sette på f.eks disney channel, «alle vet jo at disney er for barn», mens i realiteten er det kun dubbet amerikanske serier for større barn. 

Kanskje lære ungen å trykke videre på fjernkontrollen når noe blir skummelt? 

Anonymkode: 2c4e5...173

Alle fjernkontroller er forskjellige da. Jeg synes ikke man trenger å bruke tv som barnevakt, man kan da heller ha kvalitetstid sammen.

Anonymkode: 9def3...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å prate med dem og forklare situasjonen = bestemme hva besteforeldre gjør når de passer barna ;) Så da var svaret ditt altså ja.

Anonymkode: 9def3...cb0

Ikke nødvendigvis. Jeg ville ikke sagt «det får han ikke se på». Gjennom dialog hadde jeg forklart at det går mye rart på tv og det er fint om de følger litt med. 

For meg er ikke det å bestemme, de får avgjøre selv hvordan de gjør det. Jeg har stor tro på at de ikke ønsker at barnet skal bli så redd, så de ville nok funnet en god løsning helt selv.

Anonymkode: 2c4e5...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, har du aldri selv gjort en feilvurdering når det gjelder barna?

Min 8-åring ble veldig skremt av filmen Rive-Rolf. 7 års grense, forsiktig start. Umulig å forutse at det skulle bli skytescener. 

Gi dem slack, de skremte vel ikke ungen med vilje

Anonymkode: 065a3...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle fjernkontroller er forskjellige da. Jeg synes ikke man trenger å bruke tv som barnevakt, man kan da heller ha kvalitetstid sammen.

Anonymkode: 9def3...cb0

Men hvis barnet har sittet og styrt fjernkontrollen selv, vet det jo hvordan skippe videre. Han skulle lage middag og satt på «barne-tv» i god tro. Ikke sikkert han er komfortabel med å ha med et lite barn på kjøkkenet med varme ting og skarpe kniver? Snakk med han, du. Man kommer ofte veldig langt med en åpen dialog 😊

Anonymkode: 2c4e5...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å prate med dem og forklare situasjonen = bestemme hva besteforeldre gjør når de passer barna ;) Så da var svaret ditt altså ja.

Anonymkode: 9def3...cb0

Men altså, bestemme og bestemme. Jeg legger jo føringer som i at mine unger skal ha hjelm hvis de skal sykle, gir tips om dersom de blir skremt av noe spesielt på TV og gir beskjed om allergier og sånne ting. Er det å bestemme over hva besteforeldrene skal gjøre?

Jeg selv hadde ikke tilgang på hjelm før jeg kjøpte selv da jeg var i tjueåra, vi hadde ikke TV så den problemstillingen utgikk ganske lenge, og jeg hadde ingen allergier, så det funker ikke helt om mine foreldre skal gjøre med barnebarna som de gjorde med meg. Er det overformynderi fra oss foreldres side å forvente at besteforeldrene forholder seg til at noen ting har forandret seg på førti år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, tante grusom master of law skrev:

Hos farmor har vi ikke gitt noen føringer. Ikke hos farfar heller. Stoler på at de tar godt vare på barna. 

Men min mor får ikke lov til å passe barna, fordi jeg ikke stoler på henne. Heldigvis bor hun 50 mil unna, så det er ikke noen issue i hverdagen. 

Men nå var det jo ikke det som var HI sitt spørsmål🙄

Anonymkode: aecb4...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, når jeg lar noen passe barna mine så så er det de som bestemmer mens jeg er borte.

Anonymkode: aecb4...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nå var det jo ikke det som var HI sitt spørsmål🙄

Anonymkode: aecb4...5a3

Spørsmålet var om vi legger føringer. Mange svarer da nei fordi besteforeldrene er vettuge folk.

 Hvis min mor skulle passe barna så hadde listen med nei-ting blitt uendelig lang. Og hun hadde uansett ikke fulgt den. Så det er jo et svar i den andre enden av skalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...