Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2019 #1 Skrevet 9. oktober 2019 Snart blir vårt eldste barn voksen. Noe som i seg selv føles helt rart. Samtidig er det jo en glidende overgang dette. Han har jo over de siste årene blitt mer og mer selvstendig og selvgående. Kommer seg opp og ut om morgenen selv, har begynt å bestille legetimer og hente ut medisin selv osv. Vi har liksom kommet til et punkt der han er en blanding av en rest av den lille gutten vår som vi har oppdratt, og en slags leieboer vi ser et par ganger for dagen og ellers lever sitt eget liv. Foreløpig har vi litt kontroll, han har ikke lov å drikke på fest (gjør det nok litt innimellom likevel, men er aldri synlig beruset når han kommer hjem), skal gi beskjed om hvor han er osv. Hvordan blir alt dette når de fyller 18 år? Noen som vil dele litt erfaringer og tanker? Han blir nok boende hjemme i minst 1-1,5 år til vil jeg tro siden han skal ut i lære til høsten og ikke vil ha så mye inntekt første året til å kunne flytte for seg selv. Anonymkode: b626a...1d7
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2019 #2 Skrevet 9. oktober 2019 Min erfaring er at det ikke skjer så mye selv om de fyller 18 år. Det er noen ting, som at alle bankkontoene deres forsvinner fra vår nettbank o.l. så de må ta ansvar selv uten vår "overvåking" for alt mulig. Min sønn er også lærling, så han klarer seg selv økonomisk, men har gratis kost og loji her hjemme mot at han sparer i bsu og på sparekonto til han skal flytte hjemmefra. Det gjør han, han makser bsu så han får skattefradraget der og sparer i tillegg på en sparekonto. Resten av pengene han tjener går til bensin, klær, hygieneartikler og det han måtte trenge ellers. Mye endret seg da han fikk den kjæresten han har nå, de er sammen hele tiden. Det er vel også et tegn på at de begynner bli voksne, det er jobb, venner og kjæreste som er viktigst akkurat nå. 6 av 7 netter overnatter han sammen med kjæresten, enten er hun her eller han hos henne, de kjører sammen om morgenen, henter hverandre osv. Det er en spennende tid egentlig, de er ikke helt voksne enda, men føler seg selvfølgelig veldig voksne Min sønn har tenkt seg på skole igjen etter at han er ferdig med fagbrevet, og kjæresten hans skal utenbys å studere neste år (hun er 19 år) så det blir spennende å se hvor han blir av og hva han velger videre. Anonymkode: 5dbf4...09c
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2019 #3 Skrevet 9. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Min erfaring er at det ikke skjer så mye selv om de fyller 18 år. Det er noen ting, som at alle bankkontoene deres forsvinner fra vår nettbank o.l. så de må ta ansvar selv uten vår "overvåking" for alt mulig. Min sønn er også lærling, så han klarer seg selv økonomisk, men har gratis kost og loji her hjemme mot at han sparer i bsu og på sparekonto til han skal flytte hjemmefra. Det gjør han, han makser bsu så han får skattefradraget der og sparer i tillegg på en sparekonto. Resten av pengene han tjener går til bensin, klær, hygieneartikler og det han måtte trenge ellers. Mye endret seg da han fikk den kjæresten han har nå, de er sammen hele tiden. Det er vel også et tegn på at de begynner bli voksne, det er jobb, venner og kjæreste som er viktigst akkurat nå. 6 av 7 netter overnatter han sammen med kjæresten, enten er hun her eller han hos henne, de kjører sammen om morgenen, henter hverandre osv. Det er en spennende tid egentlig, de er ikke helt voksne enda, men føler seg selvfølgelig veldig voksne Min sønn har tenkt seg på skole igjen etter at han er ferdig med fagbrevet, og kjæresten hans skal utenbys å studere neste år (hun er 19 år) så det blir spennende å se hvor han blir av og hva han velger videre. Anonymkode: 5dbf4...09c Takk for et langt og fint svar! Og godt tips med BSU og sparing mot gratis kost og losji. Det er nok lurt, ja. HI Anonymkode: b626a...1d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå