Gå til innhold

Tar dere celleprøve hvert 3.år eller oftere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det er som middels menssmerter, men er jo også over på noen sekunder. Et bittelite rasp på livmortappen, vips, ferdig. Tar hvert 3. år. Forrige gang fikk jeg faktisk beskjed av en kvinnelig lege på legekontoret her at det ikke var nødvendig med hvert 3. år dersom jeg ikke hadde byttet partner eller mistenkte mannen var utro. Syntes det var et merkelig resonnement. 🤔

Anonymkode: 26f94...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke? 

Anonymkode: a06a0...e71

Fordi at sånn er det bare med enkelte. Å ta prøver er verre enn konsekvensen av å ikke ta de

Anonymkode: 9e0af...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er som middels menssmerter, men er jo også over på noen sekunder. Et bittelite rasp på livmortappen, vips, ferdig. Tar hvert 3. år. Forrige gang fikk jeg faktisk beskjed av en kvinnelig lege på legekontoret her at det ikke var nødvendig med hvert 3. år dersom jeg ikke hadde byttet partner eller mistenkte mannen var utro. Syntes det var et merkelig resonnement. 🤔

Anonymkode: 26f94...fec

Den nye testen viser om du har viruset eller ikke. Hvis du ikke har viruset er det svært lite sannsynlig at du får celleforandringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke vondt. Og tar et par sekunder. Jeg pleier å gjøre det hvert 3 år hos kvinnelig gyn. Hun er veldig forsiktig. Jeg er pyse og et angstvrak når det kommer til slike undersøkelser, men celleprøve er ikke farlig å ta altså. 

Anonymkode: 159d4...5e3

Jeg var akkurat nå, og jeg synes det var veldig vondt og kaldsvettet.  Hun jeg var hos var ikke flink i det hele tatt, og rotet fælt.

Anonymkode: dc97f...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også det er vondt, er til og med ubehagelig i noen timer etterpå. Men det er jo verdt det!

Anonymkode: f07d8...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer litt. Som oftest hvert tredje år, i blant oftere om jeg er innom gynekologen for noe annet. Jeg er veldig lavrisikogruppe, så kunne sikkert tatt sjeldnere.

Anonymkode: be82f...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/9/2019 at 10:40 AM, Anonym bruker said:

11 måneder siden jeg tok sist så trenger nok ikke å tenke på det enda, men har lyst til å ta det oftere enn hvert 3.år..Flere som tar ofte?

Anonymkode: b13ed...21a

er veldig dårlig på dette selv,men blir innkalt hver 5år tar det da

Anonymkode: 5fa53...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2019 den 11.29, Pobie skrev:

Ingen hensikt å ta oftere med den nye testen. Tidligere testet de kun for celleforandringer, nå tester de om du har viruset. Det tar 10-15 år for celleforandringer å utvikle seg til kreft og det utvikler seg gjennom flere steder som ikke er kreft. Altså er hvert 3./5. år rikelig. Du får ikke livmorkreft på ett år, eller fem år. 

Si det til de stakkaren som mistet sin datter bare par og tyve år gammel. De har ikke hatt sex i 10’år en gang. Kjenner dessverre mange som har fått det. Noen det har spredd seg til og noen som døde alle disse var under 30. Hvordan forklarer du det da?

Anonymkode: b4db7...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Si det til de stakkaren som mistet sin datter bare par og tyve år gammel. De har ikke hatt sex i 10’år en gang. Kjenner dessverre mange som har fått det. Noen det har spredd seg til og noen som døde alle disse var under 30. Hvordan forklarer du det da?

Anonymkode: b4db7...87a

Du kjenner "mange" som har dødd av livmorhalskreft? Jeg kjenner ingen som har hatt noe annet enn endringer. Det var spesielt synes jeg. Beklager, men det har jeg vanskelig for å tro. Livmorhalskreft er ikke spesielt vanlig. Celleprøve hadde jo uansett ikke reddet dem siden man tar det fra 25 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Si det til de stakkaren som mistet sin datter bare par og tyve år gammel. De har ikke hatt sex i 10’år en gang. Kjenner dessverre mange som har fått det. Noen det har spredd seg til og noen som døde alle disse var under 30. Hvordan forklarer du det da?

Anonymkode: b4db7...87a

Det finnes alltid unntak med kreft, at noen får det veldig tidlig i forhold til gjennomsnittet for den krefttypen, f eks vet jeg om en 19-åring som fikk brystkreft.  Men når man skal sjekke hele den kvinnelige befolkingen må man veie kostnader opp mot risikoen, og det er selvfølgelig ikke nødvendig for alle kvinner fra 18 år og sjekkes for brystkreft hvert år. Risikoen er for lav til å rettferdiggjøre ikke bare kostnaden, men også bekymringen disse kvinnene ville opplevd hvis de fikk en falsk positiv. Man skal selvfølgelig likevel vite om symptomene og sjekke seg hvis man er bekymret uansett alder. 

Med livmorhalskreft har de oppdaget at risikoen for falsk positiv er høy i kvinner under 25 år og at viruset ofte forsvinner av seg selv uten behandling og uten at det blir celleforandringer. Derfor ville testing i denne aldersgruppen eller testing hvert år gitt mange falske positive prøver og er ikke verdt kostnaden og bekymringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar to ganger i året. 

Fikk påvist HPV virus 16 med celleforandringer og har da tett oppfølging. I en alder av 25, var det ikke noe jeg trodde skulle skje. Men det er viktig å sjekke seg! :)

Anonymkode: cd7b1...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar det når jeg får påminnelse om det (hvert 3. år sikkert?). 

Har aldri syntes at det har gjort særlig vondt, bare litt ubehagelig. Har en veldig flink lege, da. 🙂 

Anonymkode: ad9cc...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...