Gå til innhold

Endring av samvær etter barnas ønske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har barn på 15 og 16 som bor 50/50, men med fast bosted (folkeregistrert adresse) hos meg. Far flytter nå ganske langt unna, noe som vanskeliggjør 50/50 i forhold til skoler. Jeg mener ungene nå må få velge selv hva de ønsker ang samvær. Men hvordan går man frem om far ikke er enig i at de er mindre hos han? Jeg nekter ikke 50/50, og legger så godt jeg kan til rette for dette, men synes det blir vanskelig praktisk. 

Anonymkode: bffb9...01d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

50/50 er en ordning for barn der foreldre samarbeider bra. Der alt kan legges til rette for å ha en nogenlunde lik hverdag hos den ene eller den andre. Blir alt dette vanskelig har barna bedre av en fast boplass og samvær hos den andre. Barna er såpass store at de snart kan flytte ut, så de skal få bestemme så langt det lar seg gjøre. 

Anonymkode: 7d91e...4ec

Skrevet

Ta kontakt med fvk og bestill mekling så dere kommer til enighet, dersom far slår seg vrang. 

Anonymkode: 7d91e...4ec

Skrevet

Snakk med barna og hør hva de ønsker. Ønsker de 50/50 selv om det blir vanskelig i forhold til skole, bo mest hos deg eller mest hos far. Dette er lurt å gjøre før du tar det til fvk, for om du tror ungene vil bo hos deg og så kommer det frem at de vil fortsette med ordningen eller bli hos far kan det blir fryktelig feil for alle parter, og det er ungne det blir tøffest for. Unegne bør få alle fakta på bordet, få tenk seg om og så tar dere dette videre. Om far er en god forelder, så bør ikke du stille deg i veien for at de evt bor mer der enn hos deg, du gjør nok veldig lurt i å ikke overbevise ungene at de må bo hos deg. For må de til samtale hos fvk kommer det rask frem. 

Anonymkode: 7c5d5...662

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Har barn på 15 og 16 som bor 50/50, men med fast bosted (folkeregistrert adresse) hos meg. Far flytter nå ganske langt unna, noe som vanskeliggjør 50/50 i forhold til skoler. Jeg mener ungene nå må få velge selv hva de ønsker ang samvær. Men hvordan går man frem om far ikke er enig i at de er mindre hos han? Jeg nekter ikke 50/50, og legger så godt jeg kan til rette for dette, men synes det blir vanskelig praktisk. 

her bør aboslutt barna bestemme selv, de er helt klart gamle nok

Anonymkode: 302e6...593

Skrevet

Hallo!  Barn kan så og si velge fritt mellom funksjonelle foreldrehjem fra de er 15. At de skal langpendle til skole/venner i den alderen er KO-KO!

informer far om at samværsavtalen blir endret grunnet hans flytting, og så går HAN dra dere til FVK om han har et problem med det. Har gjort dette selv, og også gått imellom for ungene så de skal få slippe å «velge» forelder. 

Dette kommer han uansett ingen vei med, så bare iverksett ny samværsordning fra flyttedato

Anonymkode: cd7e3...3ae

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hallo!  Barn kan så og si velge fritt mellom funksjonelle foreldrehjem fra de er 15. At de skal langpendle til skole/venner i den alderen er KO-KO!

informer far om at samværsavtalen blir endret grunnet hans flytting, og så går HAN dra dere til FVK om han har et problem med det. Har gjort dette selv, og også gått imellom for ungene så de skal få slippe å «velge» forelder. 

Dette kommer han uansett ingen vei med, så bare iverksett ny samværsordning fra flyttedato

Anonymkode: cd7e3...3ae

Ja jeg ser absolutt poenget ditt. «Problemet» er at ungene er så ekstremt lojale. Så jeg tror de kommet til å ville prøve å fortsette å ha det som nå. De synes nok på en måte synd på han, siden han nok sliter mer enn meg på ulike området etter bruddet. Selv om det var han og hans uansvarlighet, uøkonomiskhet, likegyldighet og utroskap som førte til det. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg ser absolutt poenget ditt. «Problemet» er at ungene er så ekstremt lojale. Så jeg tror de kommet til å ville prøve å fortsette å ha det som nå. De synes nok på en måte synd på han, siden han nok sliter mer enn meg på ulike området etter bruddet. Selv om det var han og hans uansvarlighet, uøkonomiskhet, likegyldighet og utroskap som førte til det. 

Så det er DU som synes ungdommene  bør bo mer hos deg. Hvor langt unna skolen flytter far?

Anonymkode: 546cb...6b1

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det er DU som synes ungdommene  bør bo mer hos deg. Hvor langt unna skolen flytter far?

Anonymkode: 546cb...6b1

Nei, jeg synes i utg pkt ikke det. Han flytter 3-3,5 mil unna skolen, og det blir vanskelig å komme seg til og fra. Og slitsomt m lange dager for ungene. Men fra sommeren av når de er på vgs så blir det enklere igjen. Det funker Ok m 50/50, så lenge ungene synes det er greit. Jeg nyter ukene de ikke er hos meg, og prøver å få gjort unna mange ting da. Så er det MYE kjøring til aktiviteter når de er der. Far og jeg hjelper hverandre m kjøring v behov, men det blir ho vanskelig når han flytter. Faktisk ikke mulig siden d er helt feil retning. Jeg synes egentlig ikke han skal flytte så langt unna enda, men vente litt til vi ser hvor de havner på skoler osv. 

Skrevet

3-3,5 mil unna er jo ikke så langt. Det er jo mindre enn jeg hadde til skole i den alderen. Tok buss i 1 time og 15 min en vei hver dag til og fra skolen og bussen gikk 06.15. Hvis barna vil fortsette med 50/50, så lar du de være 50/50. Og så er det vel på tide at de tar buss til treninger i stedet for å bli kjørt når de er så store.

Anonymkode: 1b4ad...1ee

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

3-3,5 mil unna er jo ikke så langt. Det er jo mindre enn jeg hadde til skole i den alderen. Tok buss i 1 time og 15 min en vei hver dag til og fra skolen og bussen gikk 06.15. Hvis barna vil fortsette med 50/50, så lar du de være 50/50. Og så er det vel på tide at de tar buss til treninger i stedet for å bli kjørt når de er så store.

Anonymkode: 1b4ad...1ee

Ja hadde det vært mulig med kollektivt, så hadde det vært supert... 🙄

Skrevet

Om ungene ikke ønsker endring så ville jeg prøvd situasjonen i praksis først. Da tenker jeg det kommer godt frem hvordan dette fungerer med hverdag og aktiviteter.

Mye skjer i den alderen og kanskje ønsker de et fastere bosted hos deg eller hos far, kanskje fungerer det også å pendle.

Skrevet

Snakk med ungene og si at de IKKE skal ha dårlig samvittighet uansett hva de ønsker. Og ta det derfra. 

Anonymkode: e1c32...5d3

Skrevet

3 mil er jo ikke langt! En halvtimes kjøring?

forutsatt at logistikken går opp med transport eller kjøring til skole og aktiviteter av far så er det vel ikke noe problem dersom ungdommene selv vil dette? La de nå i det minste få prøve og blir det for tøft kan de alltids endre ordningen! 

Anonymkode: ade30...983

Skrevet

Her må du først snakke med far, hva har han tenkt, og hvordan skal de komme til og fra skolen og aktiviteter når han flytter? Går det kollektiv?

Så må du legge frem dette for barna og høre hva de tenker og vil. Og se om dere kan finne en løsning ut ifra hva som faktisk lar seg gjøre og hva de vil selv. 

De er uansett gamle nok til å bestemme, så lenge begge foreldre er oppegående

Anonymkode: a8e11...abb

Gjest Antarctica
Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men da kan jo du og en evt familievernterapeut trygge dem i at de skal satse på en hverdag som fungerer - ikke på å være fars støttekontakt. Det er skadelig å reversere roller og gjøre den unge ansvarlig for den voksnes behov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...