Gå til innhold

Noen som har hund eller er hundekunnige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund som er 11 år gammel. Har hele tiden hatt han, helt fra valp. Istarten bodde både jeg og han hos mine foreldre da jeg var under 18. 

Det ble skilsmisse hjemme og vi barna ble flyttet til fosterhjem. Jeg hentet ut hunden fra faren min etter fylte 18 år. Der tisset han inne og hadde det ikke bra. 

Han kom til meg og har bodd alene hos meg i 6 år nå. Ikke tisset inne og vært en veldig rolig hund. Han hadde separasjonangst fra start men noe vi har trent på og lenge sov han bare når han var alene. 

Men de siste månedene har han begynt å tisse inne. Når jeg og samboeren er borte hele dagen får vi noen til å lufte han midt på dagen, både fordi jeg synes det er lenge alene og fordi han i senere tid har begynt å tisse inne. Han har også blitt mer rampete, tar med seg sko og magebelte rundt i huset. Hopper opp mot benken og tar med seg ting. Stjeler mat som han ikke har gjort før. 

Som sagt har han tisset inne når han er alene. Hele dagene kan jeg forstå han blir tissnødig. Men får luftetur midt på dagen. Men igår tisset han etter en time alene. 

Idag  tidlig gikk vi tur, kom inn igjen og han sto rett ved siden av meg da han tisser på pelletsovnen vi fyrer i. 

Han får opptil 5 turer hver dag. Skal ta seniorsjekk og sjekke om alt er bra eller om 'systemet' begynner å bli gammelt.

Men inntil da, noen tips? Erfaringer? 

Anonymkode: e9ac3...b72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En hund på 11 år begynner ikke å tisse inne pga "trass", så jeg regner med det er noe galt med han. Ville tatt urinprøve om du får det til (det er ikke så lett, du må skynde deg å stikke en boks med lave kanter under når han tisser).

Hunden til søsteren min ble grundig sjekket nå pga blod i urinen, men da måtte de legge hunden i narkose og se inni urinveier, blære o.l. (de fant ingenting galt, men det var en dyr sjekk selv om hunden er forsikret).

Snakk med dyrlegen. Vet ikke hva slags rase du har, men for mange raser (særlig de store) er 11 år en anstendig alder, så mulig det ikke er noe særlig å gjøre.

Anonymkode: a1747...b7e

Skrevet

Han må til dyrlege. 

Anonymkode: 98fc9...a03

Skrevet

Min hund på ti klarer ikke holde seg like lenge. Ikke noe galt med nyrer. Han er bare blitt gammel. Han kan tisse inne. Når vi kommer hjem fra jobb må han rett ut i hagen fordi han i gleden over å se oss bare «renner over»

Ta blodprøver, veterinær vet hva han skal sjekkes for. Også lurt å måle hvor mye han drikker i løpet av dagen, de spør etter det. Bruk dl mål og skriv opp inntaket over en ukes tid. 

Anonymkode: 9e806...ca8

Skrevet

Skal ta kontakt med veterinær og få sjekket. Har pleid å ta seniorsjekk hvert år siden han fylte 7 år. 

Dette er en middelsstor blandingsrase. Ene rasen har levetid fra 12 til 15 år men med tanke på blandingen så vet en aldri sikkert. Så han er nok en gammel "mann". 

Takk for tips. Du med hunden på 10 år, hvordan gjør dere det på dagtid medtanke på arbeid osv? 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal ta kontakt med veterinær og få sjekket. Har pleid å ta seniorsjekk hvert år siden han fylte 7 år. 

Dette er en middelsstor blandingsrase. Ene rasen har levetid fra 12 til 15 år men med tanke på blandingen så vet en aldri sikkert. Så han er nok en gammel "mann". 

Takk for tips. Du med hunden på 10 år, hvordan gjør dere det på dagtid medtanke på arbeid osv? 

Han er bare alene ca fem timer om dagen. Han klarer å sove natta gjennom uten tur i hagen, men da tisser han masse når han kommer ut. Han følges opp med blodprøve hver sjette måned for å følge med på nyrer. Hittil har ikke nyrediett vært nødvendig. Han drikker mye mer også men er sjekket for diabetes og det var ingen funn der heller.

Anonymkode: 9e806...ca8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...