Gå til innhold

Gjestene har dratt, og jeg har dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våre (samboer og mine) foreldre begynner å bli eldre.
De siste årene er det vi som har holdt familien sammen.
Det er vi som har holdt familieselskaper, invitert til middager, det er vårt hjem som har vært samlingspunktet.
Alle koser seg, og elsker maten som blir servert.

Vi bor på Østlandet, men nå har samboerne min fått tilbud om jobb i Bergen, drømmejobben, etter å ha stått å stampe karrieremassig altfor lenge et dette et tilbud som kan løsne det. Jeg har en jobb som gjør at jeg lett vil finne en ny et annet sted.

For oss vil det riktige å bryte opp å flytte, men det er ingen som kommer til å ta over det å holde familien sammen.

Han må svare på tilbudet i løpet av uken, og vi er nå litt i villrede, før familiemiddagen nå i dag var vi sikre på at han skulle ta den.
Hva gjør vi nå? 

Anonymkode: 2fe14...03c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde aldri flyttet for å booste karrieren (og jeg er en karrieredame), men jeg hadde heller ikke blitt boende et sted for å holde familien samlet. 

Dere må gjøre det som er riktig for dere. Hva er best for barna?

Anonymkode: 88160...8b6

Skrevet

Jeg ville flyttet for drømmejobben, men dere må jo veie alle momenter opp mot hverandre. Har dere barn? I så fall, hvor gamle er de? Har dere andre søsken som ikke har gjort noe for å holde familien samlet så langt, og kan det tenkes at de step up to the plate når de må? Hva sier magefølelsen? Jeg ville ikke takket nei til drømmejobben for å holde familieselskaper, spesielt dersom jeg var barnløs, men det avhenger av mange faktorer.

Anonymkode: 38583...1f4

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville flyttet for drømmejobben, men dere må jo veie alle momenter opp mot hverandre. Har dere barn? I så fall, hvor gamle er de? Har dere andre søsken som ikke har gjort noe for å holde familien samlet så langt, og kan det tenkes at de step up to the plate når de må? Hva sier magefølelsen? Jeg ville ikke takket nei til drømmejobben for å holde familieselskaper, spesielt dersom jeg var barnløs, men det avhenger av mange faktorer.

Vi er ikke barnløse, og ingen av våre søsken kommer til å ta over.
Vi kjenner flere som bor i Bergen med barn på våre barns alder som vi besøker/får besøk av flere ganger i året.
På den måten har både vi og barna et nettverk der allerede.

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er ikke barnløse, og ingen av våre søsken kommer til å ta over.
Vi kjenner flere som bor i Bergen med barn på våre barns alder som vi besøker/får besøk av flere ganger i året.
På den måten har både vi og barna et nettverk der allerede.

Har dere snakket med barna om å flytte? Hvis de er positive, ville det veid tungt for meg (avhengig av barnas alder og modenhet, selvsagt).

Ikke vær martyrer – med mindre alle søsknene deres er pleietrengende, så kommer de til å stille opp når de må. Mange som tror de ikke vil det, men når de må, så får de ut fingeren.

Skrevet

Jeg ville ikke flyttet hvis dere kan få ok jobber der dere bor. For meg er familien mye viktigere enn karieren og jeg er sikker på at både mann, barn og jeg selv vil være lykligere her vi har familien rundt oss enn et annet sted, selv om vi ville få mer penger og høyere status i tillegg til en me spennende jobb. Det betyr så mye å kunne bo der man har sine nærmeste og der man møter kjente på tur og i butikken, der man kjenner stiene, historien, kantarellstedene, de "hemmelige" badeplassene osv. Det vil ta minst en generasjon å oppnå den samme graden av tilhørighet på et nytt sted.

Anonymkode: 931db...f9e

Skrevet

Altså regner det ikke mye der? 😅 Hadde ikke orket det 😅

Anonymkode: cb857...281

Skrevet

Hensynet til barna ville veid tyngst for min del, jeg hadde ikke blitt boende kun pga øvrig familie. Hva som er best for barna kommer vel mye an på hvor gamle de er og om de trives der dere bor nå. Om de er i skolelader og trives godt ville jeg ikke flyttet om jeg ikke måtte.

Anonymkode: 068dd...08d

Skrevet

Jeg hadde nok ikke flyttet fra pleietrengende foreldre, da ville samvittigheten min ha ødelagt flyttinga. Men at foreldre begynner å bli eldre, hva nå det betyr, hadde ikke vært grunn nok til å la være om det var flytte jeg ville. Det er tross alt ikke så langt til Bergen, og det går både fly, tog og buss dit med tilgjengelighet til og fra de fleste plasser i Norge. 

Men det er jo mye som man må ta med i beregningen når  man skal flytte. Hvordan blir det den dagen de blir pleietrengende? Er det 5 eller 20 år til? Ser dere for dere at en god del av ferier og fridager kommer til / eller dere kommer til å føle at de "må" brukes til å reise "hjem" for å besøke familien? Hva slags betydning vil det har for ungenes forhold til besteforeldrene og hvor viktig er det, tenker dere? 

Det er jo fint at dere kjenner folk i Bergen og har et nettverk der. Men vær klar over at det er kjenne folk en plass og besøke dem av og til, er noe helt annet enn å plutselig bo på samme plass. Da er dere ikke bare gjester som skal bli tatt vare på en helg eller noe sånn. 

Vi har flyttet mye og også langt fra familien. Det har vi ikke angret på, så jeg skal ikke si at dere ikke må gjøre det. Kanskje er det til og med det dere skal gjøre. Men det er viktig å tenke gjennom hva man gjør og hva det kan føre til.

Anonymkode: 7d072...d0a

Skrevet

Om dere mener det er best for deres kjernefamilie å flytte, så gjør dere det. Dere kan ikke legge opp livet deres etter å være støttekontakter for voksne, normaltfungerende mennesker. Øsnker de ikke samles på eget initiativ, får de la være. Det går fint. De har lov å velge slik om de vil. 

Gjest Antarctica
Skrevet

Ville ikke ha droppet drømmejobben for å avholde søndagsmiddager, altså. Men vi mennesker er jo forskjellige.

Skrevet

her hadde barna gått først, ikke drømmejobben, så kommer jo an på hva de ønsker

Anonymkode: c1a67...b1b

Skrevet

Ta det fra en som aldri har fått drømmejobben og bare jobber "for å ha noe å gjøre" Ta jobben, det høres ut som om det er det dere har lyst til!

Foreldrene deres er ikke pleietrengende, de har hverandre og deres søsken. Og for barna kan det da være positivt med miljøforandring også, Bergen er en spennende by.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...