Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #1 Skrevet 6. oktober 2019 Er dette ting som er normalt for din 10-åring? *Er som en makk ved bordet, forlater det, sklir ned av stolen osv. *Skifter stadig tema i samtaler slik at du stadig må stille samme spørsmål på nytt for å faktisk få svar. *Sniker seg til å fortsatt spise middag med hendene, og da mener jeg mat man normalt spiser med bestikk. *Er fullstendig ute av stand til å holde rommet sitt noenlunde ryddig. *Har i over halvparten av tilfellene med seg gale bøker hjem, mister stadig ting fra pennalet osv. *Klarer aldri å passe tiden selv om hun/han har kunnet klokken i mange år. *Ser ut som hun/han lytter, men får åpenbart ikke med seg lenger beskjeder og er oppriktig overrasket over at man f.eks. skal i besøk, enda du sa i fra. *Plukker i stykker alt mulig selv om du gjentatte ganger ber barnet la tingen være, og blir lei seg for at tingen blir ødelagt. Anonymkode: a0d68...395
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #2 Skrevet 6. oktober 2019 Noen av tingene til tider, men ikke alt og ikke samtidig. Hun sitter greit ved bordet, spiser med bestikk og plukker ikke istykker ting. Skolen har hun orden på, alltid riktig bøker i sekken osv, men om det skyldes henne selv eller en lærer som sørger for at de får med seg riktige bøker hjem vet jeg ikke. Samler på alt, og rommet er fullt av ting, aldri ryddig. Prater på inn og utpust av og til og kan hoppe fra et tema til et annet. Passer sjelden tiden, må ropes på, få en sms e.l for å komme til rett tid. Glemmer å se på klokken selv. Ødelegger ikke ting da. Anonymkode: 969b5...8d0
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #3 Skrevet 6. oktober 2019 Min med ADHD var sånn som tiåring. Anonymkode: d5bef...96b
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #4 Skrevet 6. oktober 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Min med ADHD var sånn som tiåring. Anonymkode: d5bef...96b Er ADHD jeg mistenker, men far mener det jeg ramser opp er helt normalt. Jeg synes ikke det er normalt, i hvert fall ikke i den graden. Alle barn er nok litt vimsete og rotete av seg, det er 12-åringen våg også, men overhodet ikke slik som dette barnet. Ville bare sammenligne litt med andre. HI Anonymkode: a0d68...395
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #5 Skrevet 6. oktober 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er dette ting som er normalt for din 10-åring? *Er som en makk ved bordet, forlater det, sklir ned av stolen osv. *Skifter stadig tema i samtaler slik at du stadig må stille samme spørsmål på nytt for å faktisk få svar. *Sniker seg til å fortsatt spise middag med hendene, og da mener jeg mat man normalt spiser med bestikk. *Er fullstendig ute av stand til å holde rommet sitt noenlunde ryddig. *Har i over halvparten av tilfellene med seg gale bøker hjem, mister stadig ting fra pennalet osv. *Klarer aldri å passe tiden selv om hun/han har kunnet klokken i mange år. *Ser ut som hun/han lytter, men får åpenbart ikke med seg lenger beskjeder og er oppriktig overrasket over at man f.eks. skal i besøk, enda du sa i fra. *Plukker i stykker alt mulig selv om du gjentatte ganger ber barnet la tingen være, og blir lei seg for at tingen blir ødelagt. Anonymkode: a0d68...395 Har en gutt på 12 som er sånn, han har adhd. Ei jente på 6 og, men hun har ikke blitt utredet enda, pluss at jeg tror hun kan vokse det av seg 😉 Kort ned beskjeder som gis. Kan være tungt for barn å få med seg lange beskjeder uansett. Gjenta bordskikk. Og gjenta og gjenta beskjeder. Tiden kan fort glemmes for hvem som helst om de har det gøy. Min 12 åring kan ikke klokka helt enda da.. Men er jo forskjell hva de klarer og ei. Men er barnet stille av seg eller går skravla i ett? Har det skjedd noe spesifikt med barnet? Anonymkode: ae918...7e6
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #6 Skrevet 6. oktober 2019 Oi der beskrev du meg som liten, er 100%sikkert på at jeg har Adhd diagnose. Men har aldri pratet med noen om det. Anonymkode: 69e8b...47f
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #7 Skrevet 6. oktober 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Har en gutt på 12 som er sånn, han har adhd. Ei jente på 6 og, men hun har ikke blitt utredet enda, pluss at jeg tror hun kan vokse det av seg 😉 Kort ned beskjeder som gis. Kan være tungt for barn å få med seg lange beskjeder uansett. Gjenta bordskikk. Og gjenta og gjenta beskjeder. Tiden kan fort glemmes for hvem som helst om de har det gøy. Min 12 åring kan ikke klokka helt enda da.. Men er jo forskjell hva de klarer og ei. Men er barnet stille av seg eller går skravla i ett? Har det skjedd noe spesifikt med barnet? Anonymkode: ae918...7e6 Hun snakker veldig mye når hun først begynner, men ikke alltid og alle steder. På skolen er hun stille av seg. Læreren sier at han synes det ser ut som at hun bruker veldig mye energi på å holde seg rolig, og hun fikler alltid med noe der også. Det har ikke skjedd noe med henne, og hun har alltid vært ekstremt krevende og aktiv, men ting jeg tenkte hun skulle vokse av seg har hun ikke vokst av seg. Hun er mye frustret rundt skolearbeid for tiden. Klager over at hun ikke klarer å konsentrere seg og er svimmel i hodet fordi det er så mye tanker der hele tiden. Hjemme blånekter hun å gjøre de fleste leksene og kaster gjerne bøkene vegg i mellom. Samtidig er hun veldig flink på selve skolen og scorer høyt på alle prøver, er i følge læreren den flinkeste i klassen i flere fag osv. HI Anonymkode: a0d68...395
skinnfilla Skrevet 6. oktober 2019 #8 Skrevet 6. oktober 2019 Nei, på alle punkter. Vil ikke si det er « normalt» , og verdt å sjekke ut.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #9 Skrevet 6. oktober 2019 Høres ut som barnet er litt over det vanlige vimsete og distré. Hva sier skolen, hvordan går det med skolearbeidet og klarer barnet å konsentrere seg i timene? Snakk med skolen og evt ppt? Anonymkode: 6a6db...992
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #10 Skrevet 6. oktober 2019 Det skader ikke å få litt hjelp. Ikke utsett det. Snakk med PPT, og få en time hos fastlegen som kan henvise videre til BUP. Anonymkode: d5bef...96b
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #11 Skrevet 6. oktober 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Høres ut som barnet er litt over det vanlige vimsete og distré. Hva sier skolen, hvordan går det med skolearbeidet og klarer barnet å konsentrere seg i timene? Snakk med skolen og evt ppt? Anonymkode: 6a6db...992 Tidligere har de ikke merket noe på skolen, men de har fått ny lærer i år, og han ser at hun strever med å holde seg rolig og at hun kan gå helt i lås når de gir klassen litt større oppgaver, som å skrive en lenger tekst. Hun jobber fint og konsentrert med mindre oppgaver som enkle mattestykker, men streiker når hun f.eks. må sette stykker opp under hverandre, type 2456 + 348. Hun regner det ut i hodet og ser ikke poenget. Samme med å pugge gloser og sånt i engelsk, men hun kan fint lese en avansert tekst og gjenfortelle innholdet. Generelt virker det som om hun er ganske smart og jobber med ting hun selv synes er lett og/eller gøy, men så stopper det helt opp når det blir litt kjedelig eller komplisert. HI Anonymkode: a0d68...395
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #12 Skrevet 6. oktober 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tidligere har de ikke merket noe på skolen, men de har fått ny lærer i år, og han ser at hun strever med å holde seg rolig og at hun kan gå helt i lås når de gir klassen litt større oppgaver, som å skrive en lenger tekst. Hun jobber fint og konsentrert med mindre oppgaver som enkle mattestykker, men streiker når hun f.eks. må sette stykker opp under hverandre, type 2456 + 348. Hun regner det ut i hodet og ser ikke poenget. Samme med å pugge gloser og sånt i engelsk, men hun kan fint lese en avansert tekst og gjenfortelle innholdet. Generelt virker det som om hun er ganske smart og jobber med ting hun selv synes er lett og/eller gøy, men så stopper det helt opp når det blir litt kjedelig eller komplisert. HI Anonymkode: a0d68...395 Igjen, VELDIG kjent fra min med ADHD. Supersmart når hun får holde på med det som interesserer. Anonymkode: d5bef...96b
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #13 Skrevet 6. oktober 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Igjen, VELDIG kjent fra min med ADHD. Supersmart når hun får holde på med det som interesserer. Anonymkode: d5bef...96b Takk for svar til alle sammen! På en måte er det godt å se at mine mistanker ser ut som å være begrunnet, samtidig som jeg jo også håper at jeg tar feil. Da må jeg bare få far med på laget og melde videre slik at vi kan utrede litt. HI Anonymkode: a0d68...395
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #14 Skrevet 6. oktober 2019 Min 9-åring er akkurat sånn og har ADHD. Anonymkode: 314a4...99f
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #15 Skrevet 6. oktober 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Min 9-åring er akkurat sånn og har ADHD. Anonymkode: 314a4...99f Han spiser ikke middag med hendene forresten. Men resten stemmer på en prikk, også det du forteller lenger ned om skolearbeid. Anonymkode: 314a4...99f
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #16 Skrevet 6. oktober 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Han spiser ikke middag med hendene forresten. Men resten stemmer på en prikk, også det du forteller lenger ned om skolearbeid. Anonymkode: 314a4...99f Hun spiser ikke alt med hendene, hun får jo ikke lov heller, men plutselig kan jeg se i øyekroken at hun plukker opp blomkålbitene med hendene og dypper i sausen i stedet for å bruke kniv og gaffel til å skjære i mindre biter. Det er ikke alltid jeg orker å kommentere det, noen ganger nyter jeg det bare så lenge hun faktisk sitter noenlunde normalt på stolen. Siden så mange kjenner dette igjen som ADHD blir jeg jo bare mer sikker selv også på at dette ikke er vanlig. Hun sliter forøvrig med å gå på kino også, er det et problem for dere også? Det er så høy lyd, og hun blir rastløs med mindre filmen er veldig spennende. Må ha minst to toalettpauser. HI Anonymkode: a0d68...395
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #17 Skrevet 6. oktober 2019 Alt stemmer på min adhd gutt Anonymkode: 76780...324
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #18 Skrevet 6. oktober 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun spiser ikke alt med hendene, hun får jo ikke lov heller, men plutselig kan jeg se i øyekroken at hun plukker opp blomkålbitene med hendene og dypper i sausen i stedet for å bruke kniv og gaffel til å skjære i mindre biter. Det er ikke alltid jeg orker å kommentere det, noen ganger nyter jeg det bare så lenge hun faktisk sitter noenlunde normalt på stolen. Siden så mange kjenner dette igjen som ADHD blir jeg jo bare mer sikker selv også på at dette ikke er vanlig. Hun sliter forøvrig med å gå på kino også, er det et problem for dere også? Det er så høy lyd, og hun blir rastløs med mindre filmen er veldig spennende. Må ha minst to toalettpauser. HI Anonymkode: a0d68...395 Min trenger ikke pauser på kino, og jeg tror ikke han har problemer med lyden, men han klarer ikke sitte rolig. Det er opp og ned av setet, litt ned på gulvet, og armer og bein går mye. Vi pleier å kjøpe billetter på siden bakerst for å forstyrre andre minst mulig, også venter vi til filmen vi skal se har gått en god stund på kino, sånn at det er få andre der. Ofte har vi salen for oss selv, det er det beste, så slipper jeg å hysje på ham hele tiden og minne ham på å ikke riste i seteraden. (Går for øvrig bare på filmer med 6 år eller ingen aldersgrense, da er han ikke den eneste som er urolig, og det er litt høyere toleranse.) Anonymkode: 314a4...99f
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #19 Skrevet 6. oktober 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Tidligere har de ikke merket noe på skolen, men de har fått ny lærer i år, og han ser at hun strever med å holde seg rolig og at hun kan gå helt i lås når de gir klassen litt større oppgaver, som å skrive en lenger tekst. Hun jobber fint og konsentrert med mindre oppgaver som enkle mattestykker, men streiker når hun f.eks. må sette stykker opp under hverandre, type 2456 + 348. Hun regner det ut i hodet og ser ikke poenget. Samme med å pugge gloser og sånt i engelsk, men hun kan fint lese en avansert tekst og gjenfortelle innholdet. Generelt virker det som om hun er ganske smart og jobber med ting hun selv synes er lett og/eller gøy, men så stopper det helt opp når det blir litt kjedelig eller komplisert. HI Anonymkode: a0d68...395 Har en gutt som er helt lik. Han har ingen diagnoser, men er veldig smart med iq. 😊 Anonymkode: ea953...967
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #20 Skrevet 6. oktober 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Har en gutt som er helt lik. Han har ingen diagnoser, men er veldig smart med iq. 😊 Anonymkode: ea953...967 høy iq. Anonymkode: ea953...967
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #21 Skrevet 6. oktober 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: høy iq. Anonymkode: ea953...967 Ja, jeg har lurt på om hun kan ha det. Hvordan fant dere ut av det? HI Anonymkode: a0d68...395
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #22 Skrevet 6. oktober 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg har lurt på om hun kan ha det. Hvordan fant dere ut av det? HI Anonymkode: a0d68...395 Det blir testet under utredning uansett. Anonymkode: d5bef...96b
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #23 Skrevet 6. oktober 2019 Hver ting for seg er vel ikke nødvendigvis uvanlig. Men alt sammenlagt blir litt mye. Min 10-åring holder absolutt ikke rommet ryddig og har ofte ikke med seg rette bøker med hjem fra skolen. Men han sitter ok ved bordet og spiser vanlig (om han ikke finner på noe tull, da. Men det er en annen sak). Anonymkode: 734bf...cf6
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2019 #24 Skrevet 6. oktober 2019 Mye av punktene stemmer på min gutt på 10 år. Det med skolebøker, ta i mot beskjeder, sitte ved matbordet, og spiser med hendene. Har hatt jevnaldrende på besøk, og de gjorde det samme faktisk. Ingen diagnoser, selvom han har sine utfordringer. Han holder rommet sitt ryddig, men det er fordi han ikke roter noe særlig. Anonymkode: 6fed0...524
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå