Gå til innhold

Når man tror man har lest det meste - staten betaler for at menn ukritisk kan ha ubeskyttet sex!

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg blir provosert. Da jeg selv er svært syk, og ufør grunnet det. Finnes medisin som mest sannsynlig hadde gjort meg så frisk, at jeg kunne gått tilbake fulltid i arbeidslivet. Men den medisinen er for dyr, så den får jeg ikke. Så da må jeg bare lide hver dag.

Anonymkode: 630ab...857

Jeg er i nesten samme situasjon, bare ikke fått uføretrygd enda. Det sykehuset burdet brukt tre måneder på har de nå brukt over fem år på. Jeg har måttet levere klage på klage på klage for at de skal følge opp nødvendig utredning, men de har ikke kapasitet. Nå er jeg blitt så dårlig at de selv snakker om at det trolig ikke er snakk om å bli frisk (noe jeg trolig kunne hvis jobben var gjort når den skulle), men at hvis de finner ut av det så kan vi håpe utviklingen stopper opp. Det var noe som kunne ha hjulpet meg de første årene jeg var ute av jobb, som hadde gjort at jeg kunne jobbet noe en god stund, men det fikk jeg ikke støtte til, så da var eneste mulighet å ikke jobbe noe.

Men disse helt friske mennene får fire konsultasjoner i året! Helt gratis, uten å betale egenandel en gang. OG gratis medisiner slik at de kan få lov til å oppføre seg helt uansvarlig og spre flere seksuelt overførbare sykdommer, bare de slipper å få Hiv selv.

Dette er en skandale!

Anonymkode: b95a9...532

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Idioti!!!!!

Anonymkode: cd249...096

Skrevet

Jeg gikk inn for å se på statistikken for seksuelt overførbare sykdommer i Norge.

PrEP ble innført i 2017 i Norge.

Gonoré

I 2016 var det i Norge rapportert om 598 tilfeller av gonoré blant menn som har sex med menn.

I 2017 ble det rapportert om 905 tilfeller.

50 % økning.

Ser man alle, også lesbiske og heterofile i tillegg til homofile menn, så var det i 2016 1096 tilfeller av gonoré i landet.

I 2017 var det totale antallet 1399 tilfeller - omtrent akkurat det samme antallet som økningen hos menn som har sex med menn.

76 % av de mennene som hadde sex med menn som ble smittet med gonoré hadde ingen symptomer på sykdommen da den ble oppdaget. Av de over 900 tilfellene i denne gruppen var det bare 19 som var under 20 år, medianalder var 33 år - altså godt voksne menn.

Den enorme økningen kom altså samme år som staten mente det var en god idé å gi denne gruppen gratis medisiner og oppfølging for å slippe hiv...

Syfilis

Totalt antall tilfeller med syfilis i 2017 var 223, mot 188 tilfeller i 2016.

175 av tilfellene med syfilis som ble oppdaget i 2017 var hos menn som har sex med menn.

Året før PrEP ble innført var det innrapportert 150 tilfeller i denne gruppen.

Bare 48 % av disse ble testet fordi de hadde symptomer på syfilis.

Menn som har sex med menn (msm)

Norge økte gonoréinsidensen blant msm med 50 % i 2017. Syfilisinsidensen blant msm har tidoblet seg siden 2005 og fortsetter å øke. Det er gledelig at hivinsidensen blant msm smittet i Norge ser ut til å gå ned (1), men det er bekymringsfullt dersom de nye medikamentelle forebyggingsstrategiene mot hiv (tidlig behandling og PrEP) medvirker til den økende forekomsten av en rekke andre seksuelt overførbare sykdommer i gruppen. De første oppfølgingsstudier av PrEP-brukere bekrefter at forekomsten av seksuelt overførbare infeksjoner øker og kondombruken går ned i denne gruppen når risikoen for hivsmitte reduseres(2).

Smittemønsteret for gonoré og syfilis blant msm følger langt på vei smittemønsteret for hiv. Den vedvarende høye forekomsten av både hiv, gonoré og syfilis i gruppen viser at det foregår mye risikosex blant en stor gruppe msm. De fleste msm smittes med disse infeksjonene ved tilfeldig sex i Oslo eller andre europeiske storbyer, men det er en tendens til at flere msm også smittes i øvrige Norge, særlig i større byer. Særlig bekymringsfullt, ikke minst med tanke på resistenssituasjonen, er det betydelige antall msm som gjentatte ganger smittes med gonoré. Data fra MSIS viser at mange som kjenner til at de er hivpositive, også smittes med andre seksuelt overførbare infeksjoner. Mange msm smittes av gonoré og syfilis i munn og hals. Dette viser viktigheten av å bruke kondom både ved anal-og oralsex.

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/trykksaker/gonore-syfilis-hiv-klamydia/Gonore-syfilis-i-norge-2017

Og trenden fortsetter i 2018.

I gruppen menn som har sex med menn ble det i 2018 rapportert om 1017 tilfeller av gonoré (50 % av økningen i sykdommen fra 2017 til 2018, til tross for at denne gruppen utgjør en svært liten del av befolkningen).

231 tilfeller av syfilis i Norge i 2018, menn som har sex med menn stod for 89 % av dem, 205 personer, mot 175 i gruppen i 2017.

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2019/arsrappor-blod-og-sex-2018.pdf

Antall Hiv-smittede homoseksuelle var i 2016 87. I 2017 var det 88, og i 2018 var det 73 tilfeller. Joda, antall hiv-smittede i denne gruppen har gått ned med noen få tilfeller. Men antall som har fått andre alvorlige seksuelt overførbare sykdommer har økt med flere hundre tilfeller årlig. Mange i gruppen menn som har sex med menn blir smittet gjentatte ganger. Noe som er ekstra bekymringsfullt pga. antibiotikaresistensen som øker.

Hvor store ekstrautgifter påfører økningen i de andre seksuelt overførbare sykdommene samfunnet, Høie?

Skrevet

Helt enig med HI. Sa faktisk i dag at er det første april??? Syke tid!!

»Nå er jeg ikke redd lenger» Hallo??

Anonymkode: ac96d...392

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig med HI. Sa faktisk i dag at er det første april??? Syke tid!!

»Nå er jeg ikke redd lenger» Hallo??

Anonymkode: ac96d...392

Jeg synes dette er helt forferdelig!

Og når de så skal teste seg, få medisiner eller behandling for kjønnssykdommer, ja, da er det også selvfølgelig gratis. Forsåvidt greit at dette er gratis for folk flest. Men for denne gruppen oppmuntrer staten dem til å bli smittet og smitte andre med kjønnssykdommer, betaler alle kostnader for dem både før og etter. Det er helt horribelt. Spesielt når man ser hvordan økningen i antall smittede av kjønnssykdommer har økt enormt siden PrEP ble innført.

Nå er det 1200 som går på denne medisinen, 2000 andre står pr. i dag i kø for å få den. Frikort til å smitte andre med seksuelt overførbare sykdommer - betalt og støttet av staten.

Hi (som stadig glemmer å skrive det på flere av innleggene)

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes dette er helt forferdelig!

Og når de så skal teste seg, få medisiner eller behandling for kjønnssykdommer, ja, da er det også selvfølgelig gratis. Forsåvidt greit at dette er gratis for folk flest. Men for denne gruppen oppmuntrer staten dem til å bli smittet og smitte andre med kjønnssykdommer, betaler alle kostnader for dem både før og etter. Det er helt horribelt. Spesielt når man ser hvordan økningen i antall smittede av kjønnssykdommer har økt enormt siden PrEP ble innført.

Nå er det 1200 som går på denne medisinen, 2000 andre står pr. i dag i kø for å få den. Frikort til å smitte andre med seksuelt overførbare sykdommer - betalt og støttet av staten.

Hi (som stadig glemmer å skrive det på flere av innleggene)

Jeg skjønner heller ikke hvorfor de får 4 gratis konsultasjoner i spesialisthelsetjenesten hvert eneste år, flere tusen gratis konsultasjoner hvert år som går til dette. Men men, bare de slipper å være redd for å ha uneskyttet sex så... Mens syke folk knapt får time hos spesialist og må betale selv.

Anonymkode: b3574...075

Skrevet

Ondskap. Ikke noe annet.

Anonymkode: 2a28b...110

Skrevet

At homofile kan ha sex er ondskap..? Hvorfor det? Hva er det som er ondt med at homofile menn kan ha sex?

Anonymkode: f9044...827

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

At homofile kan ha sex er ondskap..? Hvorfor det? Hva er det som er ondt med at homofile menn kan ha sex?

Kan de ikke ha sex uten få PrEP-pillen og legekonsultasjoner gratis altså?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner heller ikke hvorfor de får 4 gratis konsultasjoner i spesialisthelsetjenesten hvert eneste år, flere tusen gratis konsultasjoner hvert år som går til dette. Men men, bare de slipper å være redd for å ha uneskyttet sex så... Mens syke folk knapt får time hos spesialist og må betale selv.

Det er helt horribelt!

"Bare" de 1200 mennene som til nå har fått dette preparatet legger beslag på 5000 konsultasjoner på sykehus hvert eneste år!

Når de neste 2000 også har kommet i gang vil disse tilsammen 3200 friske mennene legge beslag på 12 800 konsultasjoner - hvert eneste år. På ti år har helsevesenet brukt nesten 120 800 konsultasjoner på disse friske mennene. I tillegg kommer alle de mange hundre ekstra konsultasjonene hvert eneste år fordi de sprer andre smittsomme seksulle sykdommer, de må teste seg for dette, de får gratis medisiner og behandlinger for dette. I tillegg vil det trolig komme en del ekstra oppfølging av noen av dem som bruker medisinen, fordi den er forbundet med forholdsvis høy risiko for bl.a. nyreproblemer.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan de ikke ha sex uten få PrEP-pillen og legekonsultasjoner gratis altså?

Det gir jo en enorm trygghet. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det gir jo en enorm trygghet. 

Og det kan de jo få, hvis de betaler for den selv, hvorfor skal de få den gratis? Mener du virkelig at det er en bra bruk av helsevesenets ressurser å sponse friske folk?

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du spurte, men det er vel ingen som mener det er ondt at homofile menn kan ha sex!!!

Homofile menn må ha så mye sex de bare vil, det er ikke meg imot.

Men det er helt feil at staten skal betale vanvittige summer og legge beslag på store ressurser i helsevesenet for at disse mennene skal kunne ha så mye ubeskyttet sex de vil med tilfeldige partnere (der de fleste i gruppen blir smittet) uten å være redd for å få hiv. Staten sier med dette at det er helt ok at de har ubeskyttet sex, at staten ikke bryr seg om at det er en eksplosiv økning i andre seksuelt overførbare sykdommer.

Som jeg skrev over. Til nå opptar friske, godt voksne menn 5000 sykehustimer årlig. Når de neste 2000 som står på venteliste for å få medikamentet også har kommet i gang, vil nesten 13000 konsultasjoner på sykehus gå bort til helt friske personer! Og på toppen av det hele så velger staten å betale absolutt ALT for dem, medisin, konsultasjoner, testing, medisiner og behandling for de andre kjønnssykdommene som de ikke bryr seg om at de nå sprer i skremmende fart, og de smittes på nytt og på nytt.

At staten velger å prioritere denne gruppen friske menn og gi dem fordeler ikke syke har i helsevesenet, det er kanskje ikke ondskap, men det er stygt, det er horribelt, det er en hån mot de som ER syke og likevel sliter maks for å få hjelp i helsevesenet. Det er en hån mot alle som er reelt syke som likevel må betale for konsultasjoner, undersøkelser, medisiner, selv om de ofte har sterkt reduserte inntekter pga. den reelle sykdommen. Å prioritere friske, voksne menn som i de fleste tilfeller har jobb, det er så skremmende, at jo, det grenser til en form for ondskap. I beste fall kan man kanskje si at helseministeren har blitt så blindet av for mye "forståelse" sin egen gruppe at han har latt dette gå gjennom. Men om han eier ryggrad og om han har det minste lille kunnskap om hva dette har ført til og hva det gjør med helsevesenet, da gjør han om denne ordningen.

Friske voksne menn i full jobb kan fint betale for dette selv, både medikamentene og oppfølgingen, og de bør betale det det faktisk koster, for fordi de velger å være helt ansvarsløse så påfører de staten store ekstrautgifter i form av de mange hundre flere som hver eneste år blir smittet og resmittet av andre kjønnssykdommer fordi de ikke vil bruke kondom.

Staten har brukt masse ressurser i årevis for å få folk til å praktisere sikker sex. Nå betaler staten vanvittige summer for at en liten gruppe skal få slippe å ha sikker sex. Det er galskap!

Det er så ille at Høie burde gå av, for i denne saken kan det stilles spørsmål om hans habilitet...

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du helt blåst du eller?

Anonymkode: 2a28b...110

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De kan dele ut gratis kondomer, dette er galskap.

Anonymkode: aad3c...730

Gratis kondomer kan man bestille på nett

Skrevet

Har egentlig ikke ord, er helt forkastelig at de skal få det gratis. Har ikke så mye mer å si...

Anonymkode: 912d5...efa

Skrevet

Høie er mannen bak dette, med god støtte fra homselobbyen. Han burde måtte "fratre i unåde". Nei, vent, siden han ikke må gå enda han går mot alle faglige råd i sykehussaken i Oslo, slipper han vel unna med dette også...

Anonymkode: cd6fa...93b

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man tenker sitt.

Anonymkode: aad3c...730

Ja, i denne saken burde det virkelig bli stilt spørsmålstegn ved det.

En eller annen homsetalsmann har gått ut og sagt at langt flere bør få medisinen. Han og Høie sier ingenting om det at det å gi denne gruppen har ført til at disse dropper kondom i langt større grad enn tidligere og at antall tilfeller med kjønnsykdommer har eksploder. Viktigere at de skal få spre all annen smitte...

Skrevet

Men ingen som klager over at kvinner kan ha sex ubeskyttet på grunn av p-pillen. Merkelig det der!

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men ingen som klager over at kvinner kan ha sex ubeskyttet på grunn av p-pillen. Merkelig det der!

P-pillen er ikke gratis.

Skrevet
2 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

P-pillen er ikke gratis.

Og ikke gir den automatisk rett til 4 gratis besøk i spesialisyjelsetjenesten

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og ikke gir den automatisk rett til 4 gratis besøk i spesialisyjelsetjenesten

Og strengt tatt burde menn også være glade for at kvinner orker å gå på hormonprevensjon. 

Anonymkode: ceee3...345

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høie er mannen bak dette, med god støtte fra homselobbyen. Han burde måtte "fratre i unåde". Nei, vent, siden han ikke må gå enda han går mot alle faglige råd i sykehussaken i Oslo, slipper han vel unna med dette også...

Anonymkode: cd6fa...93b

Det er helt håpløst. I de fleste store endringer i helsevesenet de siste xx antall årene har det vist seg at de som har kommet med faglige råd har hatt rett. Likevel velger byråkratene hver eneste gang andre løsninger, og som regel viser det seg at det blir langt dyrere enn antatt og mindre effektivt. Så begynner de å trikse med lister, slik at de kan vri det til at ting er blitt bedre, selv om realiteten er blitt en forverring.

Like idiotisk som at Erna nettopp stod i Stortinget og løy fra talerstolen når hun sa at luftambulansetjenesten hadde fått bedre kvalitet etter bytte av leverandør. Det stemmer jo ikke på noe som helst områd! Det har ikke fungert og politikerne visste på forhånd at det var dårligere kvalitet. De lyver så det renner av dem!

Når det oppstår problemer som helt klart er Høie sitt ansvar, da henviser han bare til helseforetakene (som ikke fungerer og som er avhengig av hva han bestemmer), og han fraskriver seg ethvert ansvar. Nå har han jo nettopp også forsvart utsendelsen av brev til 450 leger som har brukt "for lang tid" på pasientene sine. For det må da alle vite, at man ikke skal bruke nok tid på syke personer... Man må være byråkrat, politiker eller helseminister for å forstå det...

Skrevet

Jeg leste at de i 2016 antok at bare oppfølginen av 200 personer som går på Prep pr. år er på 1,3 millioner kroner. Nå er nok beløpet høyere.

Men regner vi etter 2016 kroner så får disse helt friske voksne mennene konsultasjoner verdt 7,8 millioner - hvert eneste år.

Når de har fått igang de 2000 som også skal begynne på Prep, så vil det være 3200 helt friske menn som hvert eneste år får nesten 13000 gratis konsultasjoner, til en verdi av 20 800 000. Og så kommer selvfølgelig medisinen i tillegg. Og alle konsultasjonene, testene, medikamentene og annen behandling de må ha fordi de pådrar seg smitte av de samme kjønnssykdommene gang etter gang, fordi de ikke gidder bruke kondom.

Så når tallet på personer behandlet med Prep når 3200 vil regnskapet vise:

Minst, men trolig mer enn 21 millioner i konsultasjoner.

Over 30 millioner i medikamenter.

Garantert millioner på testing, medikamenter, behandling av andre kjønnssykdommer.

Ev. alvorlige bivirkninger av Prep, og behandling av dette.

Og så kommer de som ikke er i miljøet, men som blir smittet av sin uansvarlige partner, og testing, medisiner og behandling av disse.

En beskjeden antakelse tilsier at dette koster minst 60 millioner årlig - som staten velger å bruke for at friske, voksne menn skal få spre smitte fritt og ikke ta ansvar.

La dem få Prep, for all del, men la dem også få betale for egen idioti!

Skrevet

Og i dag fra diskusjonen om det nye statsbudsjettet:

"Stortingsrepresentant Heidi Nordby Lunde svarer følgende...:

– Å betale mest mulig for flest mulig er ikke en visjon, men mangel på prioriteringer fra SV. Velferdsstaten kan ikke være alt for alle, men for at den skal kunne løfte de som trenger det mest, så må vi faktisk sørge for at vi bruker pengene riktig, sier Nordby Lunde til NRK." https://www.nrk.no/norge/statsbudsjettet_-dette-er-kuttene-som-provoserer-1.14732342

Og det riktige er tydeligvis å kaste penger etter voksne, friske menn som bare ikke gidder ta ansvar, og i tillegg belønne disse friske, voksne mennene med at de ikke en gang må betale egenandeler, slik alle syke må gjøre.

Dette er prioriteringen til den blå regjeringen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...