Gå til innhold

Tips til å bli mindre «lat»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver «lat» i hermetegn da jeg jobber 100% i bhg, har fire barn som følges opp, mann som er sjømann, og hus som ryddes og vaskes 😅
Men jeg er i en sliten periode, alt som må gjøres blir gjort, men sitter/ligger mye i sofaen, sløver. Legger på meg, og blir tyngre i kroppen, og mer sliten, kjenner jeg «bruker meg opp» på jobb, og burde tatt mer vare på meg selv. 
Noen tips til å bli mindre «lat», og få opp energien igjen?

Anonymkode: 4d804...f2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er høst, man blir nesten litt automatisk mer lat da.. Men har du sjekket at ikke noen av lagrene dine er brukt opp? Altså om du har noen mangler i næringsstoffer? 

Men med 4 barn i hus, sjømann og full jobb = 👏👌👍🤘🙌 💕

Du gjør allerede mye jobb da sier e bare 😁

Anonymkode: 8a12e...e01

Skrevet

Nei, har det som deg 4 born to jobbar som utgjer meir enn 100 %, har heldigvis mann med "vanleg" jobb. Har oppdaga at eg er nødd til å "late" meg på sofaen somme kveldar,  ellers går eg i veggen. Ellers bør eg finne tid til å trene, men ikkje bytte ut trening med avslapping eller, eg må ha eitpar kveldar der eg ikkje "må". Det som fungerer best er når eg har sesong i den einie mest fysiske jobben min, då får eg trening og jobb i ein smekk... 

Anonymkode: 03fbb...243

Skrevet

Jeg må finne noe å glede meg til.

F eks funker det bedre for meg å se på værmeldingen og så bestemme at på søndag skal jeg gå en skikkelig tur for da blir det nydelig vær! I stedet for å bestemme at "jeg skal gå en time etter middag hver fredag". Det blir bare en sur plikt og da er det enklere å late seg. 

"På lørdag drar jeg i svømmehallen med barna"

"Mandag kveld skal jeg springe til/fra butikken for å kjøpe rundstykker til frokosten tirsdag."

"Torsdag låner jeg naboens hund og går kveldstur."

Slike ting. Trim for trimmens skyld har aldri motivert meg.

Anonymkode: 4ed48...511

Skrevet

Sjekk jernlagrene dine, D-vitaminer osv.

Kan du redusere til 80 % e.l.?

Det går helt fint å late seg i sofaen i denne årstiden, så lenge du selv synes det er ok.

Anonymkode: cead2...89e

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

F eks funker det bedre for meg å se på værmeldingen og så bestemme at på søndag skal jeg gå en skikkelig tur for da blir det nydelig vær! I stedet for å bestemme at "jeg skal gå en time etter middag hver fredag". Det blir bare en sur plikt og da er det enklere å late seg. 

"Mandag kveld skal jeg springe til/fra butikken for å kjøpe rundstykker til frokosten tirsdag."

Haha, vi endte faktisk med å kjøpe hund selv. Nå MÅ jeg ut og gå hver dag. Hilsen en annen firebarnsmor. 

Anonymkode: 02453...42b

Skrevet

Takk for svarene. 
Har ikke sjekket jernlager og vitaminer nei, må få gjort det 😊
Kan ikke gå ned i stilling, har en kontordag annenhver uke som jeg disponerer selv, jobber da noen timer på ettermiddager og helger og har jobbet inn slik at jeg har en hel eller halv fridag da, noe som er utrolig godt. 
Er godt å slappe av på sofaen, men føler jeg trenger trening, og mer fysisk aktivitet, for å ha styrke og overskudd.

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svarene. 
Kan ikke gå ned i stilling, har en kontordag annenhver uke som jeg disponerer selv, jobber da noen timer på ettermiddager og helger og har jobbet inn slik at jeg har en hel eller halv fridag da, noe som er utrolig godt. 
Er godt å slappe av på sofaen, men føler jeg trenger trening, og mer fysisk aktivitet, for å ha styrke og overskudd.

På den hele eller halve fridagen, kanskje du kan begynne å jogge? Sykle? Jeg tenker at noe utendørs er bra, og på dagtid. :) 

Anonymkode: cead2...89e

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svarene. 

Nå høres jeg jo kanskje veldig hard ut men da handler det jo bare om selvdisiplin. 

Om målet ditt er å føle deg bedre og du vet du føler deg bedre er det bare å sette opp en plan du ønsker og gjennomføre den. 

Det er helt jævlig og du kommer hate hver økt, men om du klarer å se motivasjon av at du på lenge sint kommer føle deg bedre er det driven din. 

Jeg har det likt, er så lett å sløve på sofan. Men jeg vet jeg hater resultatet av det. Jeg elsker resultatet av å trene og det får jeg motivasjon av, ikke selve økten  

Skrevet
På 5.10.2019 den 10.41, Anonym bruker skrev:

Sånn gjør jeg også. Konkrete avtaler med meg selv.

Anonymkode: 9d5a9...6f7

Skrevet

Jeg har ikke like hektisk hverdag som deg.

Jobber 60%, en veldig aktiv jobb.  (40%midlertidig pga psykiske helseplager) to barn hvorav en er tenåring.

Men jeg kjente også på denne "latskapen". Kunne ligge på sofa'en så for muligheten kom osv. Helt til mannen min sa at vi skulle gå tur hver dag. Og nå gjør vi det. Ca 45min hver ettermiddag/kveld, går vi tur. Skjønner at det er vanskelig når man har 4 små barn, men prøv å komme deg litt ut. Om det ikke går, så prøv i allefall å pleie det selv litt. Ille legg deg på sofan så fort du kan, gjør heller noe annet. Fotbad, egen spa tid hjemme, få ei venninne på besøk, ring noen for å skravle litt. Bare ikke forsvinn til TV.

Anonymkode: f3c7a...078

Skrevet

Jeg har inngått "kontrakt" med meg selv om 10 000 skritt daglig og 400 intensitetsminutter i uka (helsedirektoratet anbefaler minimum 150 minutter). I begynnelsen lurte jeg meg selv på dette med "moderat intensitet", nå har jeg pulsklokke og ser at intensiteten var for lav tidligere. En halvtimes gåtur i ca 6 km/h gir meg 10 minutter med intensitet, kun oppoverbakken som slår ut. Øker jeg til 6.5 km/h får jeg opp mot 30 intensitetsminutter. På grunn av tidspress blir det til at jeg løper, en runde på 25 minutt gir meg 50 minutter (høy intensitet gir doble poeng). 

Vår og sommer elsker jeg å løpe og utvider hjerne turene, nå er det et ork. Men det er deilig når det er over, og jeg kjenner effekten. 25 minutter er overkommelig. Et par ganger i uka er den korte runden byttet ut med treningssenter eller en lengre tur. Nå på høsten elsker jeg fjellturer når været er noenlunde. 

Jeg jobber 100 % turnus og har to barn. 

Anonymkode: 1d423...c92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...