Gå til innhold

Du som har fjernet galleblæren

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Hvordan opplevde du operasjonen og dagene etterpå?

- Hva spiste du de første dagene og gikk det lang tid før du kunne spise normalt igjen?

- Har du hatt noen problemer, anfall e.l i etterkant?

Har endelig fått operasjonsdato etter lang tid med plager, så nå ser jeg frem til å få det overstått 😊

Anonymkode: 4929d...bf8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Operasjonen gikk fint. Kikkhullsoperasjon, så jeg reiste hjem med fem små sår på magen. Jeg ble ganske dårlig av narkosen og morfinen, så jeg var kvalm og kasta opp mye, men reiste hjem samme kveld. Formen var laber de fem første dagene. Jeg lå mye, for da var jeg ikke kvalm, var uggen, sliten, sov mye og bodde stort sett under dyna på sofaen. Hadde lite matlyst, så jeg drakk smoothie og saft og spiste litt frukt, suppe, ris . Da formen kom seg, så begynte jeg å spise mer, men holdt meg til fettfritt de første tre ukene. Så begynte jeg sakte men sikkert å putte litt fett i maten. Litt laks, litt avokado, litt mager smøreost osv. Etter tre-fire måneder spiste jeg ganske normalt, men det er ting jeg ikke tåler så godt. Jeg kan f.eks ikke spise mye mat med mye fett uten å bli dårlig i magen, så rømmegrøt, ost og kjeks ol blir spist i veldig små porsjoner. Jeg har ikke hatt noen anfall etterpå, men hadde det første halve året en del ubehag der galleblæra har vært. Lett for å få forstoppelse og treg mage, men det kan lett forebygges med riktig mat og så tar jeg magnesium i et par dager om det blir for ille. 

Lykke til med operasjonen. Det er en lettelse å bli kvitt frykten for nye anfall. En sykepleier sa også til meg at det var viktig å huske på at selv om såra på magen er små, så er det en stor operasjon, så ikke forvent at du skal være så veldig sprek etterpå. 

Anonymkode: 76b7b...ce0

Skrevet

Jeg opererte og dro hjem samme dagen. Det var virkelig deilig å bare sovne og våkne opp ferdig. Tok en stund før jeg klarte å våkne helt opp fra narkosen, men da jeg klarte å gå så kjørte broren min meg hjem. Jeg spiste normalt fra første stund og ikke hatt noe problemer med magen. Jeg var uggen og holdt meg i ro ca 1 uke, så ble formen bedre og det gikk fint. Jeg kjente litt ubehag av og til der galleblæren hadde vært, men det er borte nå. Deilig å ha fått den bort og fint å vite at jeg aldri skal ha så vondt igjen.

Anonymkode: 63ef3...060

Skrevet

Dagkirurgi, kikkhullaoperasjon. Operasjonen gikk greit. Kjennes litt mørbanket ut rett etterpå. Spydde en del etter jeg fikk i meg litt mat, men dro hjem til mamma slik at jeg hadde tilsyn. 

Har spist det jeg ville, ikke hatt smerter i etterkant og ikke reagert på mat jeg spiser. 

Anonymkode: bc36d...78b

Skrevet

Operasjonen gikk fint, kort restitusjonstid og satte meg omtrent rett til ribbemåltidet på julaften 😊 Har ikke hatt noe problem i etterkant, det eneste jeg ikke tåler er kaffe og yoghurt samtidig.. 

Lykke til! Dette går helt fint ❤️

Anonymkode: 410bc...c12

Skrevet

Takk for svar! Litt ekstra spennende siden det blir midt i julestria og ikke lenge før julemiddagen. Men heller en litt mager jul enn å leve med flere anfall i uken!

Hi

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Litt ekstra spennende siden det blir midt i julestria og ikke lenge før julemiddagen. Men heller en litt mager jul enn å leve med flere anfall i uken!

Hi

Sist jul spiste jeg skinkestek med fettet skjært bort istedet for ribbe, medisterkaker lagd på svinekjøttdeig og saus lagd på krafta med alt fettet tatt bort og det ble jammen jul av det også :) 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Min erfaring er at begrensningene på hva jeg kunne spise av fet mat forsvant med galleblæra. Og det var det legen sa etter operasjonen også.. 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min erfaring er at begrensningene på hva jeg kunne spise av fet mat forsvant med galleblæra. Og det var det legen sa etter operasjonen også.. 

Jeg fikk beskjed om å være veldig forsiktig med fett de første 2-3 månedene, og veldig gradvis introdusere fett i maten. Snodig at de gir så ulike beskjeder. 

Skrevet

Reiste hjem samme dag som jeg ble operert. Kastet opp i ett døgn etterpå, det var ikke akkurat godt... ikke mye vondt, holdt med Paracet hver 4 time i ett par dager. Tok ikke noe av de smertestillende jeg fikk med hjem fra sykehuset. Var litt forsiktig med maten i ettertid, spiste små måltider, var SÅ redd for å få vondt. Men det gikk bra. Ingen anfall i ettertid, og spiser ALT! 

Anonymkode: dd19b...118

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk beskjed om å være veldig forsiktig med fett de første 2-3 månedene, og veldig gradvis introdusere fett i maten. Snodig at de gir så ulike beskjeder. 

Ja, veldig rart! 

Jeg spurte hva jeg skulle gjøre med julematen, og fikk beskjed om at jeg ikke skulle tenke på det.. men nå hadde jeg vært i narkose da.. så det kan godt hende jeg hørte det jeg ønsket.. Jeg har i alle fall ikke hatt noe problem.. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...