Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #1 Skrevet 4. oktober 2019 Gutten på 8 med disse diagnosene klarte ikke å vera med på skoleløpet idag. Selv om han var motivert til morgonen i dag. Han ble ikke med i fjor heller. Jeg snakka ikkje om det etterpå og lot det være. Er det flere som sliter med slike ting. Jeg synes jo det er dumt og leit og skulle ønske han deltok slik de andre gjør. Er det mine holdninger det må jobbes med? Anonymkode: 0d2c4...f22
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #2 Skrevet 4. oktober 2019 Det høres jo ikke ut som om det er noe spessielt problem med dine holdninger, men jeg tror det er vintig å jobbe med gutten. Det at han ikke "klarer" å være med på slike ting er et problem dere bør gjøre noe med. Jo oftere han dropper ut, jo vanskeligere blir det neste gang. Med øving og passelig pushing går som regel slikt over, men hvis man ikke gjør noe kan angsten lett utvikle seg slik at han ikke makter noe som er litt ubehagelig. Jeg tror du bør ta en prat med fastlegen og helsesøster om hvordan dere skal gripe det an. Kanskje det er nødvendig med timer hos en kognitiv adferdsterapaut, kanskje bør medisinering reguleres eller kanskje det holder at dere foreldre tar ham med mer på ting som er litt vabskelig, men som han mestrer. Snakk med legen eller helsesøster og lag en konkret plan. Anonymkode: 903ed...a1f
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #3 Skrevet 4. oktober 2019 Mens jeg tenker du har for høye forventinger til han. Store folkemengder er veldig vanskelig for noen med autisme. Her tenker jeg skjerming kan være aktuelt. Han vil modnes og bli mer tolerant med alderen. Så mye som barn med autisme må øve seg på hver eneste dag som bare går automatisk for andre...kanskje han kan slippe denne ene dagen? Anonymkode: 138f6...99d
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #4 Skrevet 4. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Mens jeg tenker du har for høye forventinger til han. Store folkemengder er veldig vanskelig for noen med autisme. Her tenker jeg skjerming kan være aktuelt. Han vil modnes og bli mer tolerant med alderen. Så mye som barn med autisme må øve seg på hver eneste dag som bare går automatisk for andre...kanskje han kan slippe denne ene dagen? Anonymkode: 138f6...99d Autisme komer jo i mange varianter og uten å vite mer om gutten kan vi jo ikke vite hvor mye han bør presses. Jeg tror imidlertid det er viktig å ikke bare overse slike problemer. Han får det mye bedre hvis han fikser det. Derfor synes jeg foreldrene bør ta det opp med fagfolk. Jeg mener ikke at han nødvendig vis bør presses til å delta på dette, men kanskje de kan lage et opplegg slik at han klarer det neste år. Det høres jo ut som om han har lyst. Jeg hadde liknende utfordring med min datter da hun var på samme alder. Overført til løp i skoleregi begynte vi da lenge før med å trene i den aktuelle løype slik at hun kunne den ut og inn. Da dagen nærmet seg ordnet vi det slik at hun fikk være med dagene før å gjøre i stand, merke løypa ol. Vi hadde avtalt hvilket startnummer hun skulle ha, hvem hun skulle være sammen med før start, hvor jeg skulle stå å heie, at læreren sto ved målflagget osv. I tillegg brukte vi tid på å gå inn i skumle situasjoner en kort stund føle på nervøsiteten/redselen og legge merke til hvor i kroppen den satt og så gjorde vi noe enkelt og hyggelig som å spuse is mens vi snakket om hvordan det kjentes og at hun faktisk tålte det. Over tid gjorde det at hun begynte å se på seg selv som en som klarte å gjøre ting selv om hun var redd og at følelsene som kom når hun ikke hadde kontroll var noe hun tålte. Dette virket veldig godt for vår datter. Det kan godt hende hi sin sønn trenger noe annet, men vi hadde i hvertfall ikke kommet dit vi er i dag uten en plan for hvordan vi skulle gå frem. Hvis vi bare hadde gjort det som virket best der og da ville hun aldri blitt den modige jenta hun er i dag. Anonymkode: 903ed...a1f
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #5 Skrevet 4. oktober 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Gutten på 8 med disse diagnosene klarte ikke å vera med på skoleløpet idag. Selv om han var motivert til morgonen i dag. Han ble ikke med i fjor heller. Jeg snakka ikkje om det etterpå og lot det være. Er det flere som sliter med slike ting. Jeg synes jo det er dumt og leit og skulle ønske han deltok slik de andre gjør. Er det mine holdninger det må jobbes med? Anonymkode: 0d2c4...f22 Ja, det er deg selv du må jobbe med her. Anonymkode: f568d...97f
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #6 Skrevet 4. oktober 2019 Synes ikke noe om at barn med autisme skal presses til noe de ikke vil/greier. Det fungerer IKKE på min datter i alle fall, da blir alt bare verre! Anonymkode: 5bb9d...2c9
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #7 Skrevet 4. oktober 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes ikke noe om at barn med autisme skal presses til noe de ikke vil/greier. Det fungerer IKKE på min datter i alle fall, da blir alt bare verre! Anonymkode: 5bb9d...2c9 Det er jeg enig i. Vi måtte også være forsiktige med å ikke presse datteren vår til ting hun ikke greide. Det vi jobbet med var å la henne gjøre ting hun syntes var ubehagelig men som hum mestret. Det var biktig for oss at hun aldri skulle få følelsen av å mislykkes i disse øvelsene. En gang øvde vi for eksempel på et loppemarked. Da avtalte vi før vi dro at målet var å gå fra parkerkngsplassen til hallen og deretter sammen til cafeen. Der skulle vi kjøpe kake og så kunne vi gå igjen. Det ville være helt fint og vi ville feore det som en seier, men om hun ville prøve å spise der eller titte på loppene skulle hun få lov til det. Resultatet var at vi hadde en jente som var kjempenervøs før vi dro hjemmefra men hun trøstet seg med at det kom til å gå fort og så skulle vi spise kake etterpå. Resultatet var at hun klarte å sette seg ned og spise p loppemarkedet og til og med gå inn og se på lekene. Det ble en kjempeopptur og neste uke ville hun faktisk gå igjen bare vi kunne gå sammen. Sånne opplevelser har det blitt mange av, men også mange der hun akkurat har nådd målet. Vi har aldri presset henne lengre enn det vi først har avtalt. Anonymkode: 903ed...a1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå