Gå til innhold

Greit eller ikke Greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt og la barnet være litt hjemme alene for og øve seg, max en halv time,men er han for liten ennå? han går i 1 klasse og blir 7 tidlig neste år?

Er så usikker, han er en rolig og snill gutt, så tror han ikke gjør noe galt, han sitter alene oppe i noen timer i helga og da ser han bare på tven eller ser på padden :)

Hvor små var dine barn når dere startet? han er alenebarn, så ingen eldre søsken

Anonymkode: c1b43...eab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En halv time blir vel en liten tur til butikken eller en kjapp luftetur med hunden. Så lenge han selv synes det er ok er det helt innafor. Mine har startet tidligere, og det har gått strålende. 

Anonymkode: d6e07...974

Skrevet

Min førsteklassing fikk prøve seg litt alene siste året i bhg. Hvis han var syk og jeg skulle levere lillebror i bhg. Han ville det selv. Og vet hva han må gjøre hvis det begynner å brenne feks 

Anonymkode: 913af...9cb

Skrevet

Mine begynte å være alene i kort tid siste året i barnehagen. Selvfølgelig med opplæring i hva de gjør ved brann og med tilgang til telefon. 

Anonymkode: 13cc8...79f

Skrevet

Det synes jeg høres ok ut. Begynte med småturer ut av huset for å øve litt med eldste jenta her då hun gikk in1.klasse. yngste går siste året i barnehagen og har allerede vært "alene hjemme) mens jeg er borte 10-15 minutter. 

Anonymkode: 8b9bd...2ef

Skrevet

Hvorfor skal man absolutt gjøre det? De får tidsnok være alene hjemme.

Anonymkode: 31098...79d

Skrevet

Vi begynte da hun var 6 år, i sommerferien før skolestart.Hun ville ikke bli med meg i butikken. Hun synes det var KJEMPE STAS å være alene hjemme den halvtimen. 

Vi lagde noen regler. Ikke lukk opp døra hvis det ringte på. Hvis hun så det var bestemor, fikk hun lov. 

Bare være inne, ikke gå ut i hagen. 

Synes det er fint at barn får prøve seg litt 😊

Anonymkode: ed06f...b6a

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anonymkode: 

Hvis barna har lyst, hvorfor ikke 

Anonymkode: 913af...9cb

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Anonymkode: 31098...79d

Hvorfor skal man absolutt ikke gjøre det?

Mange positive fordeler. Mestringsfølelse. Litt løsrivelse. Man blir jo mer selvstendig, og det er vel bare bra? Barnet vil det jo selv. Tenker også det er kjekt å kunne øve litt på å være alene, kanskje en dag barnet må gå hjem alene fra skolen eller mamma må handle mens barnet ligger forskjøla i senga. Bare fint at barna får prøve seg litt når de vil det selv. 😊

Anonymkode: ed06f...b6a

Skrevet

Min gutt begynte å være alene en halvtime da han var 5, men da var vi ikke langt unna i starten, og han visste hvor han kunne finne oss. Han var vel 6 før vi var mer utenfor rekkevidde, og da hadde han telefon så han kunne ringe hvis det var noe. Helt utrolig hvor mye han lurte på de første gangene som vi ikke hadde tenkt på. 😛

Men han syntes det var stas og følte seg stor. :) Han er 8 år nå og kan være alene hjemme i 3-4 timer, men vil fortsatt bare være alene hjemme når det er lyst ute da, når det blir mørkt synes han det er litt skummelt. Og jeg passer alltid på at telefonen hans er fulladet før vi drar.

Anonymkode: 4de23...34b

Skrevet

Tusen takk :)

Da begynner vi og prøve litt :) barnet er lei av og være med i butikken til tider

Skrevet

Jeg vil si det avhenger av barnet. Hvis du som mor opplever at han er klar for å prøve, så gjør dere det.

Min ene sønn begynte ikke å være alene før 2. klasse for han var ikke moden nok. Litt engstelig av seg. Min andre sønn kunne fint være alene to og tre timer da han gikk i første klasse. Han er veldig selvstendig og moden for alderen.

Anonymkode: 4dcea...44b

Skrevet

Litt nysgjerrig nå jeg, men får barna deres være aleine på lekeplassen og gå på besøk til venner aleine? Eller følger dere barna alle hvor enn dei skal? Eventuelt hvor gamle er de når de får gjøre slikt aleine? 

Anonymkode: 342a8...b87

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt nysgjerrig nå jeg, men får barna deres være aleine på lekeplassen og gå på besøk til venner aleine? Eller følger dere barna alle hvor enn dei skal? Eventuelt hvor gamle er de når de får gjøre slikt aleine? 

Sønnen min fikk gå alene til venner fra han var 4, men kun de nærmeste naboene, sånn at jeg kunne stå i døra og se om han ble sluppet inn.

Fra han var 5 fikk han gå til lekeplassen og venner som bor litt lenger unna, men da med telefonklokke så jeg kunne ringe ham, og kun der det var gangvei hele veien. Litt etter at han begynte på skolen fikk han gå til de som bor sånn at han må krysse veien.

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Sønnen min fikk gå alene til venner fra han var 4, men kun de nærmeste naboene, sånn at jeg kunne stå i døra og se om han ble sluppet inn.

Fra han var 5 fikk han gå til lekeplassen og venner som bor litt lenger unna, men da med telefonklokke så jeg kunne ringe ham, og kun der det var gangvei hele veien. Litt etter at han begynte på skolen fikk han gå til de som bor sånn at han må krysse veien.

han er ikke ofte med venner, fordi vi bor for langt vekk, men blir bedre når vi flytter i desember :)

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

han er ikke ofte med venner, fordi vi bor for langt vekk, men blir bedre når vi flytter i desember :)

Men, tenker du det er farligere å være hjemme alene en stund enn å gå gatelangs aleine? Antar han har telefonklokken hjemme også, så ønsker han å nå deg så klarer han vel det? 

Jeg vet om flere smådistrikter hvor det ikke er SFO tilbud. Der er det barn fra første klasse som må være hjemme aleine til foreldrene kommer hjem. Der er faktisk de som også kommer aleine med skolebussen som kommer hjem til tomt hus. 

Det som er det viktigste tenker jeg et å få barnet til å skjønne viktigheten med at enkelte ting gjør man ikke når man er aleine. Samt at begynner det å brenne så må de løpe til naboen. De fleste barn som omkommer i brann finner de under senga eller inne i skap. De gjemmer seg når de blir redde. 

Så la barnet ditt være hjemme aleine når det ønsker det selv. Du er definitivt ikke uansvarlig med å gjøre det. 

Skrevet

Mine har vært alene hjemme korte stunder fra de var ca 5 år. Eldste hentet de i barnehagen da de var 4 og 5 og hun var 13, og så var hun alene med de en times tid, så jeg ser ikke noe problem med det.

Anonymkode: e7dad...e4a

Skrevet

Vi begynte så smått når han var 4 år. Da kunne jeg bruke litt ekstra lang tid på å hente posten o.l. 

Nå er han 6 år og vil gjerne være alene hjemme mer enn jeg er komfortabel med. Han vil bl.a gå hjem etter skolen, men jeg syns 3 t alene hjemme er for lenge. Han har ikke egen tlf heller. Så vi finner gode kompromisser. Vi har hatt brannøvelser og han vet han må ut hvis alarmen går. Han er også godt kjent med naboene, så kan gå dit ved behov. 

Anonymkode: 244ab...9e2

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Men, tenker du det er farligere å være hjemme alene en stund enn å gå gatelangs aleine? Antar han har telefonklokken hjemme også, så ønsker han å nå deg så klarer han vel det? 

Jeg vet om flere smådistrikter hvor det ikke er SFO tilbud. Der er det barn fra første klasse som må være hjemme aleine til foreldrene kommer hjem. Der er faktisk de som også kommer aleine med skolebussen som kommer hjem til tomt hus. 

Det som er det viktigste tenker jeg et å få barnet til å skjønne viktigheten med at enkelte ting gjør man ikke når man er aleine. Samt at begynner det å brenne så må de løpe til naboen. De fleste barn som omkommer i brann finner de under senga eller inne i skap. De gjemmer seg når de blir redde. 

Så la barnet ditt være hjemme aleine når det ønsker det selv. Du er definitivt ikke uansvarlig med å gjøre det. 

Ja det synes jeg ikke kan samliknes, han kan ikke bli påkjørt hjemme, han har verken klokke eller mobil

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det synes jeg ikke kan samliknes, han kan ikke bli påkjørt hjemme, han har verken klokke eller mobil

Beklager, mikset noen koder tidligere. Trodde det var du som lot barnet gå på besøk til naboen i gata når det var 4 og lekeplassen med mobilklokke når det var 5. 

Poenget mitt er uansett at når barnet går i første klasse så lar de fleste foreldre barna stikke til klassekameratene eller på lekeplassen aleine på ettermiddager og i helgene. Personlig vil jo jeg påstå at det er forbundet en større risiko med det enn å la barnet være hjemme aleine en times tid hvis man stikker i butikken. 

Siden barnet verken har klokke eller mobil anbefaler jeg uansett at du skaffer noe slikt til å ha i heimen når barnet er aleine. Ice har gratisabonnement for barn under 13 der det kan ringes til 3 nr (tror jeg det var). Funker gull i en gammel nødtelefon i heimen. 

Skrevet
13 hours ago, Anonym bruker said:

Beklager, mikset noen koder tidligere. Trodde det var du som lot barnet gå på besøk til naboen i gata når det var 4 og lekeplassen med mobilklokke når det var 5. 

Poenget mitt er uansett at når barnet går i første klasse så lar de fleste foreldre barna stikke til klassekameratene eller på lekeplassen aleine på ettermiddager og i helgene. Personlig vil jo jeg påstå at det er forbundet en større risiko med det enn å la barnet være hjemme aleine en times tid hvis man stikker i butikken. 

Siden barnet verken har klokke eller mobil anbefaler jeg uansett at du skaffer noe slikt til å ha i heimen når barnet er aleine. Ice har gratisabonnement for barn under 13 der det kan ringes til 3 nr (tror jeg det var). Funker gull i en gammel nødtelefon i heimen. 

Går helt fint :)

Han får ikke mobil ennå og heller ikke klokka. Men man må vel bare stole på han

Skrevet

Min 6-åring klarer fint å gå til venner eller være alene på lekeplassen. Det er mye folk her vi bor. En gang falt hun ned fra en høy mur, og da kom en nabo løpende med henne. Jeg kikker selvsagt også etter andres barn når jeg er ute. 

Alene hjemme er hun nok ikke like trygg. Hun har dårlig impulskontroll, og har f.eks. åpnet hermetikk med stor kniv da hun fikk prøve seg alene. Vi må altså vente litt. 

Anonymkode: cf330...9ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...