Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #1 Skrevet 3. oktober 2019 Jeg stoler ikke på den offentlige skolen og er uenig med mange av måtene den velger å undervise barn på. Vet dere om en skole i Bergen hvor elevene ikke er utsatt for digitale hjelpemidler? Ingen PC, nettbrett, overvåkningskameraer, etc. Anonymkode: c1c38...379
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #2 Skrevet 3. oktober 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg stoler ikke på den offentlige skolen og er uenig med mange av måtene den velger å undervise barn på. Vet dere om en skole i Bergen hvor elevene ikke er utsatt for digitale hjelpemidler? Ingen PC, nettbrett, overvåkningskameraer, etc. Anonymkode: c1c38...379 Er det ingen middelalderske menigheter i Bergen? De har sikkert noen skoler for folk som lever på 1400- og 1800-tallet i Bergen. Anonymkode: a8c2e...9e5
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #3 Skrevet 3. oktober 2019 Tror 1500-tallet ringte og ville ha deg tilbake Anonymkode: 55560...314
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #4 Skrevet 3. oktober 2019 Hjemmeundervisning da, siden du vil skjerme han fra alle teknologiske fremskritt. Anonymkode: cff4f...cd9
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #5 Skrevet 3. oktober 2019 Nå får du gi deg. Teknologien er her for å bli. Stakkars ungen din som må leve i middelalderen! Syns jeg ser at ungen din må ha alt på papir mens alle andre får det elektronisk. Ungen må sitte for hånd og skrive mens de bruke talestyring og tastetrykk. Stakkars ungen kommer til å bli mobbeoffer i dagens samfunn når alle andre kan bruke elektronikk, mens du nekter ungen det. Skremmende scenario... Vil tippe at du er en av de som hyler etter at elektronikk gjør vondt og er farlig. Hypersensitive/elektrosensitive... Anonymkode: 7400d...e2e
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #6 Skrevet 4. oktober 2019 Jeg tror du tuller, for det barnet vil jo få problemer på et eller annet tidspunkt med å ta igjen alle andre. Ingen vil vel barna sine så vondt. Eller har du tenkt at det skal leve på siden av samfunnet resten av livet? Anonymkode: 3c87c...784
AMHE Skrevet 4. oktober 2019 #7 Skrevet 4. oktober 2019 Du kan jo sjekke ut steinerskolen i Bergen? De er restriktive på teknologi. Kvaliteten på steinerskoler varierer mye fra sted til sted, og jeg vet ingenting om den i Bergen. De kan være veldig gode skoler, men de kan dessverre også være oppsamlingsplasser for de elevene som ikke funker andre steder. I den franske dokumentaren "Det digitale dopet" (anbefales, tror den ligger på NRK ennå), hevdes det at en del av Silicon Valley-folket sender avkommet sitt dit, nettopp fordi de vet noe om effekten av ukritisk bruk av teknologi:-)
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #8 Skrevet 4. oktober 2019 Særhetsalarm D lux.. Anonymkode: 25efb...ca8
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #9 Skrevet 4. oktober 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg stoler ikke på den offentlige skolen og er uenig med mange av måtene den velger å undervise barn på. Vet dere om en skole i Bergen hvor elevene ikke er utsatt for digitale hjelpemidler? Ingen PC, nettbrett, overvåkningskameraer, etc. Anonymkode: c1c38...379 Åh herre... Er mer bekymret for hvordan dine holdninger påvirker barnet ditt. Anonymkode: 5f5d5...198
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #10 Skrevet 4. oktober 2019 Forslår at du setter deg inn i hva offentlig skole anno 2019 faktisk er. Hvordan man underviser og med hvilke vertøy. Det finnes ikke skoler i Norge der barna er "skjermet" fra moderne teknologi. Det skulle tatt seg ut. Hvordan digitale verktøy brukes, varierer. Du må undersøke med din lokale skole. Noen ser på VHS i spisepausen, andre jobber med MultiSmart. Norsk skole er ikke teknologiukritisk. Anonymkode: b4df0...e70
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #11 Skrevet 4. oktober 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Steinerskoler er eliteskoler, for spesielt ressurssterke folk med oppegående foreldre med et bevisst og reflektert forhold til barnets læring. Vrimler av kjente skuespillere og kunstnere, finanstopper, diplomater osv. blant foreldrene. Det er godt kjent at toppene i Apple osv. sender barna sine på steinerskoler. Folk står på venteliste i ti år for å komme inn på steinerskoler, hvis foreldrene ikke passet på å skrive dem inn ved fødselsen (en som til slutt kom inn i klassen min stod så lenge på venteliste). Selvsagt varierer kvaliteten på skoler, og selvsagt kan det finnes steinerskoler, blant de over tusen som finnes på verdensbasis, som ikke er like gode som andre, men dette gjelder nok offentlige skoler i mye, mye større utstrekning enn det gjelder steinerskoler, både hvis vi ser Norge under ett, og hvis vi ser verden under ett. Jeg vil tro at kvaliteten på steinerskoler både i Norge og internasjonalt er mer jevnt høy enn tilsvarende for offentlige skoler. At steinerskoler skulle være «oppsamlingsplasser» er en bisarr idé, særlig her i Norge der skolene er så tett knyttet til landets intellektuelle, kunstneriske, politiske og økonomiske elite de siste hundre årene. På steinerskolene kan du mer typisk møte barna til sånne folk som Jonas Gahr Støre (selv om de vel er ferdige på skolen nå). Anonymkode: 4b4ab...948 Du møter nok dem, ja, men du møter også en ikke ubetydelig andel av barn i kategorien "passer ikke inn i vanlig klasse så mamma og pappa velger Steiner". Anonymkode: 83441...66c
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #12 Skrevet 4. oktober 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Steinerskoler er eliteskoler, for spesielt ressurssterke folk med oppegående foreldre med et bevisst og reflektert forhold til barnets læring. Vrimler av kjente skuespillere og kunstnere, finanstopper, diplomater osv. blant foreldrene. Det er godt kjent at toppene i Apple osv. sender barna sine på steinerskoler. Folk står på venteliste i ti år for å komme inn på steinerskoler, hvis foreldrene ikke passet på å skrive dem inn ved fødselsen (en som til slutt kom inn i klassen min stod så lenge på venteliste). Selvsagt varierer kvaliteten på skoler, og selvsagt kan det finnes steinerskoler, blant de over tusen som finnes på verdensbasis, som ikke er like gode som andre, men dette gjelder nok offentlige skoler i mye, mye større utstrekning enn det gjelder steinerskoler, både hvis vi ser Norge under ett, og hvis vi ser verden under ett. Jeg vil tro at kvaliteten på steinerskoler både i Norge og internasjonalt er mer jevnt høy enn tilsvarende for offentlige skoler. At steinerskoler skulle være «oppsamlingsplasser» er en bisarr idé, særlig her i Norge der skolene er så tett knyttet til landets intellektuelle, kunstneriske, politiske og økonomiske elite de siste hundre årene. På steinerskolene kan du mer typisk møte barna til sånne folk som Jonas Gahr Støre (selv om de vel er ferdige på skolen nå). Anonymkode: 4b4ab...948 Dette stemmer jo IKKE for alle steinerskoler. Vår nærskole er en steinerskole, og de sliter maks med rekrutteringen. Den er også kjent som en skole der alle dropouts fra resten av kommunen går. Masse rare elever og foreldre, og da mener jeg ikke steiner-rare, men folk som sliter med mye forskjellig. Jeg ville aldri sendt barnet mitt dit. Anonymkode: 65586...c1d
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #13 Skrevet 4. oktober 2019 Du kan ikke velge bort digital kompetanse for barnet ditt. Det er ett av de fem grunnleggende læringsmålene. Anonymkode: 0c621...9f2
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #14 Skrevet 4. oktober 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nettbrett er ikke «moderne teknologi». Det er en konsumentorientert mote/fad, som vil være like utdatert om 20–30 år som disketter er i dag. Jeg har faktisk aldri brukt et nettbrett i hele mitt liv, enda jeg er mer teknologisk oppegående enn de fleste og syslet med programmering allerede på 90-tallet. Og selvsagt finnes det skoler med et reflektert forhold til teknologi. Jeg gikk på skole flere år ut i 2000-tallet. Selvsagt fantes det både datamaskiner, internett og mobiltelefoner – mine foreldre hadde datamaskiner hjemme siden før jeg ble født. Men like selvsagt hadde dette minimal plass i skolen, der skolearbeidet selvsagt ble gjort på papir. Det er viktig å lære å skrive i virkeligheten også. Å ikke kunne skrive, bare trykke på taster, innebærer å være analfabet. Derfor bruker man hele skoletiden, alle de 12 årene, på det, slik vi gjorde da jeg gikk på skole, i en tid da datamaskiner selvfølgelig hadde eksistert og vært alminnelig utbredt i mange år før jeg i det hele tatt begynte på skolen. Alle i klassen min hadde datamaskiner hjemme, men de hadde ingen (eller hvertfall bare en svært begrenset) plass i skolearbeid. Skolestiler skulle skrives for hånd. Dette var i 2000-årene. Anonymkode: 4b4ab...948 Ja, og nå er vi ikke lengre i 2000, men i 2019. Verden har faktisk forandret seg de siste tyve årene. Du virker veldig opphengt i hvordan ting var da DU gikk på skolen, men nå er det ikke du som skal begynne på barneskolen. Du høres ut som du er 70 år. Anonymkode: 65586...c1d
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #15 Skrevet 4. oktober 2019 Barnet skal ikke ha digitale hjelpemidler, men du skal surfe på DIB?..... Anonymkode: 888b7...065
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #16 Skrevet 4. oktober 2019 Blir stas når han skal ha maskinskriving valgfag på gymnaset..... Anonymkode: 37c2b...57a
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #17 Skrevet 4. oktober 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette stemmer jo IKKE for alle steinerskoler. Vår nærskole er en steinerskole, og de sliter maks med rekrutteringen. Den er også kjent som en skole der alle dropouts fra resten av kommunen går. Masse rare elever og foreldre, og da mener jeg ikke steiner-rare, men folk som sliter med mye forskjellig. Jeg ville aldri sendt barnet mitt dit. Anonymkode: 65586...c1d Her er det 3 typer elever. -De med "kunstneriske" foreldre. -De som har spessielle faglige problemer på skolen. -De som ble mobbet på den forrige skolen. I førsteklasse er det flest av den første typen og så begynner det fler og fler av de to siste kategoriene etter hvert. Anonymkode: ef39f...278
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #18 Skrevet 4. oktober 2019 Hvorfor sitter du på nett? Barna lære av foreldre. De ser hva du gjør og gjør det samme! Anonymkode: 57b45...312
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #19 Skrevet 4. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, disse tingene har faktisk ikke forandret seg i det hele tatt siden jeg gikk på skole frem til midten av 2000-tallet, som ikke er 20 år siden (hadde du gått på en litt bedre skole hadde du lært å regne uten å trenge kalkulator). Vi ser akkurat den samme teknologinaive holdningen fra eldre gubber som deg som vi så fra eldre gubber i 50–60-årene på 90-tallet. Og teknologien vi er stilt overfor er i prinsippet stort sett den samme; det har ikke skjedd noen revolusjonerende gjennombrudd siden. Vi hadde datamaskiner, vi hadde mobiltelefoner, vi hadde internett og de siste årene til og med bredbånd da jeg gikk på skole. Men heldigvis hadde skolen et reflektert forhold til barnas læringsmiljø og behovet for å lære å eksistere i virkeligheten først. Barn trenger å utvikle motoriske og sosiale ferdigheter. Barn trenger å lære å skrive i virkeligheten før de går over til å bare bruke tastatur hvis de ikke skal bli funksjonelle analfabeter. Som psykolog er jeg opptatt av barns læringsmiljø, også for dem som er barn i dag. Anonymkode: 4b4ab...948 Jeg er kvinne og var russ i 2002 ... Uansett så tar du heldigvis feil: lærere og rektorer har fortsatt et reflektert forhold til barnas læringsmiljø og barna utvikler fortsatt motoriske og sosiale ferdigheter på 1:1-skoler. 1:1 betyr ikke at de sitter med skjerm hele dagen. iPad eller Chromebook brukes som et av mange verktøy. Jeg er helt enig i at man må ha et reflektert forhold til ny teknologi, men jeg er ikke enig i at man ikke skal bruke moderne teknologi i det hele tatt. Anonymkode: 65586...c1d
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #20 Skrevet 4. oktober 2019 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her er det 3 typer elever. -De med "kunstneriske" foreldre. -De som har spessielle faglige problemer på skolen. -De som ble mobbet på den forrige skolen. I førsteklasse er det flest av den første typen og så begynner det fler og fler av de to siste kategoriene etter hvert. Anonymkode: ef39f...278 På vår nærskole (steinerskole) var det tidligere (på 90- og 2000-tallet) flest i kategori 1. Men nå er det nesten utelukkende barn fra kategori 2 og 3. Vi hadde datteren vår i den tilhørende barnehagen og fikk høre mye om rekrutteringsproblemene og at de ikke fikk inn nok "ekte steinerforeldre". Da hun skulle begynne på skolen, ble det ikke steinerskolen ... Anonymkode: 65586...c1d
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #21 Skrevet 4. oktober 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Steinerskoler er eliteskoler, for spesielt ressurssterke folk med oppegående foreldre med et bevisst og reflektert forhold til barnets læring. Vrimler av kjente skuespillere og kunstnere, finanstopper, diplomater osv. blant foreldrene. Det er godt kjent at toppene i Apple osv. sender barna sine på steinerskoler. Folk står på venteliste i ti år for å komme inn på steinerskoler, hvis foreldrene ikke passet på å skrive dem inn ved fødselsen (en som til slutt kom inn i klassen min stod så lenge på venteliste). Selvsagt varierer kvaliteten på skoler, og selvsagt kan det finnes steinerskoler, blant de over tusen som finnes på verdensbasis, som ikke er like gode som andre, men dette gjelder nok offentlige skoler i mye, mye større utstrekning enn det gjelder steinerskoler, både hvis vi ser Norge under ett, og hvis vi ser verden under ett. Jeg vil tro at kvaliteten på steinerskoler både i Norge og internasjonalt er mer jevnt høy enn tilsvarende for offentlige skoler. At steinerskoler skulle være «oppsamlingsplasser» er en bisarr idé, særlig her i Norge der skolene er så tett knyttet til landets intellektuelle, kunstneriske, politiske og økonomiske elite de siste hundre årene. På steinerskolene kan du mer typisk møte barna til sånne folk som Jonas Gahr Støre (selv om de vel er ferdige på skolen nå). Anonymkode: 4b4ab...948 Ha ha!! Hvilken stein bor du under? Det er absolutt ingen eliteskole. Det er en oppsamlingsplass for de som ikke passer inn i offentlig skole. Anonymkode: de654...6cb
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #22 Skrevet 4. oktober 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det stemmer, jeg er voksen og har gjennomgått en hel barndom og skolegang der jeg har utviklet normale sosiale og motoriske ferdigheter gjennom et sunt normalt oppvekstmiljø med et reflektert forhold til teknologi (som hele tiden fantes, men som hadde begrenset/ingen plass i barnehage og skole), og lært å skrive i virkeligheten slik at jeg ikke er analfabet hvis jeg får penn og papir i hånden eller strømmen går. Det er altså forskjellen på meg og disse barna som plasseres foran nettbrett som ettåringer. Jeg ble ikke plassert foran nettbrett som ettåring og er mer teknologisk oppegående enn 99% her i landet. Anonymkode: 4b4ab...948 Ina leser fremdeles ordinære bøker, det brukes fortsatt blyant, papir og kladdebøker og unga i dag har bedre motoriske ferdigheter...., Anonymkode: 888b7...065
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #23 Skrevet 4. oktober 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ina leser fremdeles ordinære bøker, det brukes fortsatt blyant, papir og kladdebøker og unga i dag har bedre motoriske ferdigheter...., Anonymkode: 888b7...065 Hvor har du det i fra? Anonymkode: eddbc...c51
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #24 Skrevet 4. oktober 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Steinerskoler og den antroposofiske bevegelsen generelt er et elitemiljø, nært knyttet til åndseliten i Norge. Det er vel kjent og ofte omtalt (Morgenbladet: Hundre års tosomhet), selv av personer som er kritiske til steinerskoler. Fra utlandet vet vi at steinerskoler er skolene Apple-direktørene sender sine egne barn til. I min klasse var de fleste foreldrene enten kjente kunstnere, finansfolk, diplomater (tre som etterhvert ble ambassadører) eller leger/advokater, pluss en milliardær. Påstander om «oppsamlingsplass» er ren fiksjon. Det er offentlig skole som er oppsamlingsplass. De fleste offentlige skoler er i beste fall middelmådige (ofte ganske dårlige), med dårlig utdannede og uengasjerte lærere, ureflektert læreplan og nå en helt ukritisk «nettbrettisme». Anonymkode: 4b4ab...948 Du snakker om gamle dager, for 30 år siden. Velkommen til 2019!! Steiner er en oppsamlingsplass. Anonymkode: de654...6cb
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2019 #25 Skrevet 4. oktober 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Steinerskoler og den antroposofiske bevegelsen generelt er et elitemiljø, nært knyttet til åndseliten i Norge. Det er vel kjent og ofte omtalt (Morgenbladet: Hundre års tosomhet), selv av personer som er kritiske til steinerskoler. Fra utlandet vet vi at steinerskoler er skolene Apple-direktørene sender sine egne barn til. I min klasse var de fleste foreldrene enten kjente kunstnere, finansfolk, diplomater (tre som etterhvert ble ambassadører) eller leger/advokater, pluss en milliardær. Påstander om «oppsamlingsplass» er ren fiksjon. Det er offentlig skole som er oppsamlingsplass. De fleste offentlige skoler er i beste fall middelmådige (ofte ganske dårlige), med dårlig utdannede og uengasjerte lærere, ureflektert læreplan og nå en helt ukritisk «nettbrettisme». Anonymkode: 4b4ab...948 Det høres ut som du er veldig stolt av å ha gått på steinerskole eller at barna dine har gått på steinerskole sammen med barna til Støre (?). Men det stemmer som personen over meg sier – dette var kanskje sant for 30 år siden, men det er ikke det lengre. Du virker veldig opptatt av å tilhøre eliten. I vår kommune er det i alle fall steinerskolen, samt en kristen friskole, som er oppsamlingsplass for alle som de vanlige, offentlige skolene ikke passer for. De som har blitt mobbet, muslimer (som velger seg den kristne friskolen fordi de der har religionsfrihet), forskjellige lærevansker, mistrivsel osv. Det er flott at steinerskolen kan ta dem imot, men det går jo ut over læringsmiljøet i klassen. Vår steinerskole var helt åpne om at de nå slet med rekrutteringen, og det var ikke et problem før. For tjue år siden busset foreldrene inn elever i hopetall, og nesten ingen i nærmiljøet gikk på steinerskolen vår. Nå er det et helt annet miljø der. Andelen "steinerforeldre" har gått voldsomt ned. Anonymkode: 65586...c1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå