Gå til innhold

Vedfyring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig flyttet til et hus med vedovn. Jeg har tilgang på ved som har ligget lenge i kjelleren, og er tørr og fin. MEN jeg sliter med at det ryker en del. Åpner jeg døren for å legge inn en kubbe, ryker det masse og jeg syns det lukter sur røyk i hele huset. Og da setter det seg fast i klær og alt som er. 

Hva gjør jeg feil? Har fulgt Jøtul sine tips til fyring i rentbrennende ovn. Tømmer aske jevnlig. Har tørr ved og god trekk. 

Anonymkode: 34b71...f3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pipa er jo tett! Sier seg selv... 

Anonymkode: 2d6d0...c51

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har nylig flyttet til et hus med vedovn. Jeg har tilgang på ved som har ligget lenge i kjelleren, og er tørr og fin. MEN jeg sliter med at det ryker en del. Åpner jeg døren for å legge inn en kubbe, ryker det masse og jeg syns det lukter sur røyk i hele huset. Og da setter det seg fast i klær og alt som er. 

Hva gjør jeg feil? Har fulgt Jøtul sine tips til fyring i rentbrennende ovn. Tømmer aske jevnlig. Har tørr ved og god trekk. 

Jeg ville ringt etter feiing

Anonymkode: c0979...a29

Skrevet

Bestill feiing! 

Anonymkode: a89ec...c9a

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pipa er jo tett! Sier seg selv... 

Anonymkode: 2d6d0...c51

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bestill feiing! 

Anonymkode: a89ec...c9a

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ringt etter feiing

Men det var jo feiing her i april, samtidig med at jeg flytta inn og etter det er ovnen lite brukt. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det var jo feiing her i april, samtidig med at jeg flytta inn og etter det er ovnen lite brukt. 

Tenker du at det var noe vi burde skjønt av oss selv?

Skrevet

Høres ut som det er dårlig trekk, selv om det ble feid i april. Ev. er veden ikke så tørr som du tror, ev. bruker du masse papir. Eller du fyrer feil. Vanskelig å si.

Anonymkode: 76db7...2de

Skrevet (endret)

Noen piper har bare for dårlig trekk. Det kan også være annen ventilasjon i huset som påvirker. Jeg vet bl.a om flere som ikke kan bruke ventilator over komfyren om de fyrer. 

Men annen plass ble hele ovnen/pipa/fyrkngsmulighetene ødelagt av nytt ventilasjonsanlegg, man må ha dører og vinduer på vid vegg for å kunne fyre. Og da forsvinner jo litt av hensikten...

Endret av Den perfekte mor, påan igjen
Dyac
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Høres ut som det er dårlig trekk, selv om det ble feid i april. Ev. er veden ikke så tørr som du tror, ev. bruker du masse papir. Eller du fyrer feil. Vanskelig å si.

Anonymkode: 76db7...2de

Ja ikke vet jeg. Bruker Forøvrig ikke papir. Kun ved, opptenningsbrikker og optenningsved. Veden har ligget inne i minst ett år. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du at det var noe vi burde skjønt av oss selv?

Nei beklager så mye. 

Skrevet

Kan være lurt med feiing likevel. Vet om noen som hadde fått et fuglereir i pipa over sommeren.

Anonymkode: 226de...0bd

Skrevet
20 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Noen piper har bare for dårlig trekk. Det kan også være annen ventilasjon i huset som påvirker. Jeg vet bl.a om flere som ikke kan bruke ventilator over komfyren om de fyrer. 

Men annen plass ble hele ovnen/pipa/fyrkngsmulighetene ødelagt av nytt ventilasjonsanlegg, man må ha dører og vinduer på vid vegg for å kunne fyre. Og da forsvinner jo litt av hensikten...

Det kom jeg og til å tenke på

https://nordpeis.no/Nor/Om-ildstedet/Support/FAQ/Det-ryker-inn-lukter-roeyk-i-rommet-naar-jeg-fyrer.-Hva-gjoer-jeg

"DET RYKER INN/LUKTER RØYK I ROMMET NÅR JEG FYRER. HVA GJØR JEG?

Dette er et tegn på undertrykk i rommet, dvs at det er større trekk i rommet enn i pipen. Slå av eventuell mekanisk ventilasjon og kjøkkenvifte. For å få i gang trekk i pipe er det viktig med hurtig opptenning med mye finkløyvd, tørr ved. "

Skrevet

Om du ikke har noe kjennskap til ovn eller har noen i din bekjentskap som har det, ville jeg bestilt en service på ovnen slik at de kunne lære deg alt du bør kunne om din ovn. Noen firmaer gjør dette og andre ikke. Vi fikk det når vi kjøpt ny ovn, jeg spurte samtidig om min fars ovn siden ham sleit med det samme som du. Pappa er handy, så han klarte å gjøre det som min ovnmann ga tips om. Det løste også problemet. Noe som måtte demonteres, stilles på og tømmes tror jeg. 

Ovnen her jeg bor nå har jeg googlet for å finne ut hvordan jeg skal bruke den. Jeg har to spaker å stille på, de må stilles ulikt utifra hvordan været er ute. Er det fuktig ute, så blir det bedre når jeg har stuedøa på gløtt til det har tatt skikkelig fyr, om ikke lukter det skikkelig bål første gang jeg skal fylle på mer ved. 

Alle ovnen er ulike og de må innstilles. Nyere ovner må stilles mer inn enn de gamle, de er det bare å fyre opp i nesten. Ungene sier det er mye bedre å fyre opp på hytta, for der tar det alltid fyr og det lukter ikke bål om de ikke har gjort det helt perfekt. 

Anonymkode: 2eb54...110

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan være lurt med feiing likevel. Vet om noen som hadde fått et fuglereir i pipa over sommeren.

Anonymkode: 226de...0bd

Ja tenkte på det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...