Gå til innhold

Gode råd? Mannen vil ikke skilles.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det vil jeg. Han vil gjøre livet vanskelig. Noen som har tips til hvordan jeg skal gå frem? Vi har hus og barn. Ser det blir vanskelig å bo i samme hjemme når det hele legges frem og han vil ikke godta at feks jeg bor i hjemmet til alt er fordelt. Jeg har spart opp en god sum, men det vil jo raskt ta slutt dersom han drenerer prosessen. Hvordan har dere andre løst dette?

Jeg vil virkelig bare komme meg ut før han ødelegger meg helt. Han drikker. Han følger ikke opp på noe plan og jeg føler dette vil ødelegge for ungene. Samtidig tenker jeg at de vil innse realiteten når de blir store nok. Skadelidende blir barna uansett, dessverre.

Anonymkode: 6edfd...bdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal forsøke å skaffe deg bevis for hans psykiske vold (regner med at det er det siden du sier han ødelegger deg) og for drikkingen hans.

Drikkingen - du kan ta bilder av hvor mye som er i hus, tomgods, ta utskrift av bankkonto (om du har tilgang til hans), før logg over hvor mye og ofte han drikker, hvordan adferden hans er når han drikker og i tiden etterpå, f.eks. dagen derpå, hvordan dette påvirker barns og deg.

Greier du å få opptak av at han sier han skal gjøre livet ditt vanskelig om du skiller deg fra ham? Eller når han ellers er ufin? Prøv å få det til, men ikke ta noen sjanser slik at han oppdager det.

De pengene du har spart opp - undersøk hos en advokat hvordan dette blir når dere skilles. Slik at du ikke risikerer å måtte dele det du har spart opp med ham! I så fall bør du planlegge hvordan få ut penger, f.eks. til foreldre du stoler på, som kan hjelpe deg inntil du er skilt.

Er han villig til å bli med på familievernkontoret? I så fall, få time der og ta opp ting der. Drikkingen hans, at han er så ufin, at han sier han vil gjøre livet ditt vanskelig om du går fra ham osv. Men ta gjerne først opp de problemene dere har, hans drikking og de følgene det får. Så kan du komme med resten i senere timer, det at han truer med å gjøre livet ditt vanskelig.

Jeg ville også ha sjekket hvilke rettigheter du har mtp. huset hvis du også er medeier i dette. Om dere eier sammen og han nekter å flytte selv og nekter deg å bo der, da må han jo betale deg ut - da må dette gjøres med ny takst på hus og så får han betale etter det, hvis ikke må du begjære at huset selges. Ta kontakt med banken din også, forklar situasjonen og spør hvilke muligheter du har selv for å skaffe deg et sted å bo. Om du ikke kan kjøpe deg noe med egenkapital fra huset deres, så sjekk leiemarkedet, orienter deg hvordan det er der du bor.

Jeg ville også vurdert å søke råd hos barnevernet, fordi du ser at hans adferd går utover barna, og at det vil gå utover dem selv når du flytter fra ham. Der vil du få råd og ev. hjelp til å komme deg bort fra ham, de er nok enig i at du bør komme deg ut av ekteskapet siden du ser hvordan det går utover barna. Du kan også kontakte nærmeste krisesenter for å få råd der om hvordan du kan komme deg bort fra ham. Der kan du og ungene også få bo en periode dere ev. trenger det.

En av grunnene til at jeg ville koblet på fvk, barnevern og krisesenter er at det som blir sagt der vil bli journalført, og du kan bruke det som en del av bevisførselen, om du skal trenge det for å beskytte barna mer etterhvert. Derfor er det også lurt å føre en loggbok (som han ikke kan få tak i!) over hans daglige adferd, drikking, forsøke å dokumentere hvor mye han drikker, hvor ofte, det at han ikke følger opp barna osv.

Bra at du nå har begynt å planlegge hvordan du skal komme deg unna ham og beskytte deg selv og ungene!

Anonymkode: cb2aa...6ac

Skrevet

Tusen takk for langt og informativt svar. Familievernkontor vil han ikke møte på- det har jeg prøvd. Drikkingen kan jeg lett filme for det er daglig når han er hjemme. 

jeg tviler egentlig ikke på at jeg får «halvparten» etter hvert av huset, men siden han nekter meg å flytte, eller betale meg ut- vil kostnadene på leiebolig og utgiftene som medlåner bli for høy da dette tar flere mnd. Samtidig må jeg jo bo et annet sted og betale husleie der. 

Jeg har god utdanning og fast inntekt så når alt det praktiske løser seg vil jo det være i orden men det kommer til å ta flere mnd og barna vil lide under dette. Skulle ønske jeg kunne trylle frem en løsning. Håper flere vil dele si historie.

Skrevet

Ta ut separasjon først og fremst. 

Videre:

Du må skaffe deg en advokat som er flink med med skilsmisseoppgjør. Og så bestiller du time hos familievernkontoret til mekling, noe du må gjøre uansett ved separasjon. Ofte vil det komme fram på denne timen hvordan veien videre kommer til å bli. Om han blir med på en fornuftig avtale/ samarbeider eller ikke (forhåpentligvis møter han opp). 

Flytter han ikke ut, så må du det. I verste fall kan det ende med tvangssalg, hvis han trenerer helt. Det skjedde med mannen min og hans ex. Hun nektet alt samarbeid på alle punkter, trenerte alt som gikk an å trenere. Huset som hun nektet å flytte ut av (og som de eide 50/50), ble tvangssolgt etter 2,5 år. Så lang tid tok prosessen. Ikke kunne mannen min kjøpe noe nytt, da det var umulig å vite hva huset kom til å bli solgt for, da hus til tvangssalg ofte blir solgt langt under takst (noe det også ble). Så banken ga ingen finansieringsbevis. 

Du har derimot oppsparte midler. Men de ville jeg holdt av til advokatutgifter. Og så kjøper du noe eget når huset deres er solgt.  

Lykke til! ❤️

Anonymkode: 7916a...ba9

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for langt og informativt svar. Familievernkontor vil han ikke møte på- det har jeg prøvd. Drikkingen kan jeg lett filme for det er daglig når han er hjemme. 

jeg tviler egentlig ikke på at jeg får «halvparten» etter hvert av huset, men siden han nekter meg å flytte, eller betale meg ut- vil kostnadene på leiebolig og utgiftene som medlåner bli for høy da dette tar flere mnd. Samtidig må jeg jo bo et annet sted og betale husleie der. 

Jeg har god utdanning og fast inntekt så når alt det praktiske løser seg vil jo det være i orden men det kommer til å ta flere mnd og barna vil lide under dette. Skulle ønske jeg kunne trylle frem en løsning. Håper flere vil dele si historie.

Da synes jeg du skal skaffe deg en advokat på forhånd, før du sier fra til ham at du vil skilles. Jeg kjenner ikke til lover og regler, men vil tro at når du kommer med et formelt krav til ham ang. huset (som advokat bør skrive og sende til ham og presisere at advokat også skal ha svar på!), så vil han ha en frist på seg til både å svare og handle. Hvis han trenerer så vil jeg tro du kan ta nye skritt, for da kan du også bevise at han ikke er samarbeidsvillig.

Drikker han daglig så ville jeg definitivt først skaffet bevis for det, som du sier du kan. Og så ville jeg kontaktet krisesenteret. Kanskje du og barna kan bo der i hvert fall en liten stund, inntil du får kontroll på situasjonen og hans reaksjon når han ser at du går fra ham.

Har du familie i nærheten? I så fall ville jeg sett på muligheten for om du og ungene kan bo hos dem en periode. Jeg ville i hvert fall vært villig til å leve både trangt og oppå hverandre en periode for at en av mine nære skulle komme seg bort fra en slik mann og et slikt skadelig miljø for barna. Om de ikke har mulighet til å huse dere, kanskje de har andre ideer om hvordan du kan ordne deg også, ting du ikke har tenkt på selv. Kanskje de kjenner noen som er villig til å leie ut litt billigere en periode, eller har noe som ikke er for dyrt å leie. Men uansett, snakk med dem. Ikke skjul noe om hvordan forholdene har vært og er hjemme, ikke skjul noe om hvor ille mannens drikkinger eller hvor ufin han er ellers og blir ved drikking. I den situasjonen du er i nå er det viktig at de rundt deg vet sannheten, for da kan de støtte deg best.

Godt du har god utdanning og fast jobb! Da vil ting ordne seg på sikt, selv om det nok blir noen tøffe tak i en overgangsperiode.

Lykke til :)

Anonymkode: cb2aa...6ac

Skrevet

Du blir i forholdet. "i gode og i obde dager" som du lovet han. 

Anonymkode: 2d2b0...9c9

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du blir i forholdet. "i gode og i obde dager" som du lovet han. 

Anonymkode: 2d2b0...9c9

Ja, det er en kjempegod idé. Bli hos den drikkfeldige mannen som ødelegger ungene. Gud er god og Jesus lever i kjelleren min.

Anonymkode: 71d7f...139

Skrevet

Hør med venner/bekjente/kolleger/familie. Har noen plass til deg og barna for en billig penge i overgangen til det blir orden på det praktiske/økonomien? 

Ta ut separasjon. Det kan han ikke nekte deg! 

Du må få hans underskrift på at barna skal bo hos deg før du flytter ut. Ellers regnes han automatisk som bostedsforelder, og da blir det veldig vanskelig å endre på! Siden han drikker er det jo ikke aktuelt at han skal ha den rollen.

Anonymkode: 24d8a...961

Skrevet

Ta ut separasjon og snakk med en advokat, som kan gi deg gode, praktiske råd, og som vet hva hun snakker om!

Skrevet

Penger spart i løpet av ekteskapet skal selvfølgelig deles hvis dere ikke har en annen avtale. Hvem som har tjent mest, gjort mest for barna eller annet endrer ikke på det.

Han kan ikke nekte deg å flytte, men han kan nekte deg å ta med barna.  Sån sett blir det problematisk hvis han drikker for mye til å ta seg av barna. Snakk med familievernkontoret. Dere må sansynlig vis ha mekling uansett ettersom dere har barn. Der kan dere få hjelp både til å finne praktiske løsninger og til å finne måter å samarbeide på.

Anonymkode: 6f631...618

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...