Gå til innhold

Hva tenker du om dette Facebook innlegget?🙈

Anbefalte innlegg

Skrevet

SAKLIG DISKUSJON!
var på 2-års kontroll på med minste jenta mi. 
Helsesøster fortalte meg at hun mente (og andre i helsesektoren) at vi skal godta at barna leker doktor/pasient med hverandre å skal få lov til å utforske kroppen med jevnaldrende. Men ikke at vi skal godta at man puttet ting inni kjønnsorganene. Hun sa også at vi ikke skal være hysterisk med å lukke dørene mens barna leker. Vi skulle jo da selvfølgelig være obs på at begge parter synes det er ok å ha denne leken, sa hun. JEG sa tvert at dette var jeg i mot, og at ingen barn som er like gamle som henne får lov å ta henne på kroppen uten lov, eller i lek! Noe hun mente var feil .. HALLOOO?! Er det jeg som går bananas eller har hun rett? 
Bare tanken på at hun leker en slik lek med andre som innebærer nakenhet og utforsking plager meg! Skal gi beskjed til barnehagen om dette også..  for jeg får helt hetta 🙊
 hva mener dere?

Anonymkode: 3fcca...987

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, enig, det var bedre før. Når selv voksne kvinner ikke ante hva sex eller orgasme var for noe.

Anonymkode: ed919...951

Skrevet

DU bestemmer hva du mener er greit. Jeg er enig med deg, sånn lek trenger man ikke. 

Anonymkode: 0a829...d4b

Skrevet

Enig med helsesøster👍

Anonymkode: 2f02a...8b3

Skrevet

Hvorfor likestiller du det at barna leker «doktorleker» med hverandre med at de tar på hverandre UTEN LOV?

Det at de leker slike leker med hverandre innebærer jo nettopp at de begge er med på leken. Når den ene sier nei, så skal den andre stoppe. Det er selvfølgelig viktig å lære barna at de bestemmer over egen kropp og kan si nei. Det er imidlertid ikke det samme som at de ikke skal få liv til å utforske seg selv og hverandre sammen

Anonymkode: a9bf4...5f3

Skrevet

At ingen skal gjøre det uten lov er selvsagt. At barn kan utforske i lek er like selvsagt. 

Anonymkode: e197e...d31

Skrevet

Hva har dette med Facebook å gjøre?

Anonymkode: cfb27...328

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig.

Anonymkode: ab523...e1c

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor likestiller du det at barna leker «doktorleker» med hverandre med at de tar på hverandre UTEN LOV?

Det at de leker slike leker med hverandre innebærer jo nettopp at de begge er med på leken. Når den ene sier nei, så skal den andre stoppe. Det er selvfølgelig viktig å lære barna at de bestemmer over egen kropp og kan si nei. Det er imidlertid ikke det samme som at de ikke skal få liv til å utforske seg selv og hverandre sammen

Sykt!

Anonymkode: 0a829...d4b

Skrevet

Det er jo ganske vanlig og naturlig at barn leker "doktorleken". Det er ikke overgrep, begge parter er jo nysgjerrig. 

Anonymkode: 00643...d57

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hallo! Det er barn. BARN ! La de få lov å være barn 

Skrevet

Enig med helsesøster her. Når det er lek som begge er med på, er det en helt naturlig del av utviklingen, en del av å oppdage egen kropp, og sånn har det vært til alle tider. Folk er så hysteriske.

Anonymkode: b0142...f1e

Skrevet

Hvorfor kom dette temaet opp på 2 årskontroll?

Anonymkode: 5f14d...442

Skrevet

Ekspertene anbefaler at der foreldrene er komfortable med dette bør barna få utforske. Det er nysgjerrighet ikke sexlyst som driver de. 

Om du er ukomfortabel med det sier du i fra, jeg synes du er hysterisk. 

Anonymkode: b726d...79e

Skrevet

Dere som synes dette er helt ok, dere er klar over at det ikke alltid er slik at leken stopper selv om ett av barna ikke vil leke mer? Det finnes mange sjenerte og tilbaketrukne barn som bare blir med på ting, fordi andre barn bestemmer det. 

HI jeg er helt enig med deg. Dette hadde ikke jeg heller synes var greit. 

Skrevet (endret)
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig.

Dette innlegget har blitt kopiert fra en facebookgruppe som heter ‘’Vi mødre imellom’’. Det står jo i tittelen

Endret av Juicies
Skrevet
53 minutter siden, Juicies skrev:

Dette innlegget har blitt kopiert fra en facebookgruppe som heter ‘’Vi mødre imellom’’. Det står jo i tittelen

Eh…. Nei?

Anonymkode: d0942...70e

Skrevet

Driver 2-åringer og leker doktor-leker nakne???

Anonymkode: d0942...70e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva har dette spille å gjøre med diskusjonen? Og btw, står det 6+, ikke «fra 8 år».

Hi: jeg er enig med begge to. En slik lek er naturlig blant barn, men foreldre må være obs og følge med at det ikke går over «stokk og stein». 

Anonymkode: 40ce5...4c1

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hallo! Det er barn. BARN ! La de få lov å være barn 

Ja, og barn leker slike leker helt av seg selv, dersom voksne ikke blander seg inn og overstyrer. Dersom du virkelig mener at barn skal få være barn, så må du la de leke slike leker.

Selvfølgelig skal begge barn være med på leken, og de voksne må følge litt med. Og barna bør være omtrent like gamle.

Anonymkode: 3d733...d30

Skrevet

Ja, barn på to leker også doktorlek. Ja, barn på to år utforsker sin egen og andres kropp. Det er helt normalt, og desto mer normalt du gjør det desto mindre problemer får barna med seksualiteten sin når de blir eldre. Snakk med barna, selv en toåring forstår. 

Anonymkode: 8cc5d...48c

Skrevet

At noen i det hele tatt poster slik på Facebook, sier jo sitt. 

Barn må få lov til å utforske kropp uten tillatelse fra foreldrene. Jeg husker selv at jeg gjorde det med venner, og det var absolutt ikke seksuelt. 

Er dette et tema som allerede kommer opp på 2-års kontroll? 

Anonymkode: 4c05a...a21

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er dette et tema som allerede kommer opp på 2-års kontroll? 

Anonymkode: 4c05a...a21

Jeg tror helsesykepleieren tok opp dette spesifikt med TS fordi TS sa noe som gjorde at helsesykepleieren tenkte at dette må jeg ta tak i. (Eller den som la ut dette innlegget på Facebook, hvis det ikke var TS.)

Anonymkode: 3d733...d30

Skrevet
5 hours ago, Sommerkroppen 2029 said:

Dere som synes dette er helt ok, dere er klar over at det ikke alltid er slik at leken stopper selv om ett av barna ikke vil leke mer? Det finnes mange sjenerte og tilbaketrukne barn som bare blir med på ting, fordi andre barn bestemmer det. 

HI jeg er helt enig med deg. Dette hadde ikke jeg heller synes var greit. 

Dette. Jeg var et sånt barn som ikke var komfortabel med leken men ikke ble hørt.

Anonymkode: 4e9e3...f76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...