Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #1 Skrevet 3. oktober 2019 Overskriften sier det meste. Vil trolig arve 2 millioner. Ønsker å forvalte pengene smart og lurer på hva DU ville gjort. Anonymkode: 6f7a8...d7a
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #2 Skrevet 3. oktober 2019 Nedbetalt en god del av huslånet. Og fått inn hjelp til oppbyggingen vi holder på med. Anonymkode: 880ba...29d
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #3 Skrevet 3. oktober 2019 Pusset opp kjøkkenet og betalt ned boliglån Anonymkode: 3ba29...832
Bondejenta&lillegutt Skrevet 3. oktober 2019 #4 Skrevet 3. oktober 2019 Ny kledning, nytt tak, bygget terrasse, og kjøpt større campingvogn 🤪
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #5 Skrevet 3. oktober 2019 Betalt ned lån og tatt med familien på interrail. Anonymkode: 48364...917
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #6 Skrevet 3. oktober 2019 Ny bil, og betalt ned på huslånet Anonymkode: ff59f...6ee
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #7 Skrevet 3. oktober 2019 Da hadde alt gått til å betale huslån. Så gøyal er jeg. Anonymkode: e382f...9e6
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #8 Skrevet 3. oktober 2019 Tusen takk for svar! Ser mange av dere fokuserer på nedbetaling av huslån. Det er vel det jeg i utgangspunktet har tenkt mest på. Interrail hvis det er noe til overs, kanskje. Likte den tanken! Anonymkode: 6f7a8...d7a
Optatium Skrevet 3. oktober 2019 #9 Skrevet 3. oktober 2019 To millioner er såpass mye at jeg ville plassert noe i et fond med tanke på pensjon. Kanskje 300.000? Så ville jeg brukt 200.000 på å gjøre i stand bad nummer to. 1 million ned på huslånet, 300.000 for å fjerne studielånet og de resterende 200.000 på buffer.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #10 Skrevet 3. oktober 2019 Jeg er for øyeblikket i samme situasjon som deg, bortsett fra at jeg gjennom de siste 2-3 årene har fått forskudd på arv på nesten 4 mill. Vi har brukt en god del på renovering og oppgradering av huset vårt, bl.a. nytt tak, oppussing/restaurering av vinduene, installasjon av bergvarmepumpe osv. Nå skal vi snart ha et møte med banken for å snakke om gode alternativer ift pensjonssparing. Anonymkode: 39c3a...214
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #11 Skrevet 3. oktober 2019 Jeg ville betalt ned billånet (ca 100.000 igjen), og så betalt ned litt på huslånet (ca 500.000), da hadde vi hatt 1.5 mill igjen i lån. Jeg har lest at det lønner seg å ha litt i lån? Jeg er ingen ekspert altså, men synes å ha lest det. Så har vi en nausttomt ved sjøen der vi vil bygge naust, så det ville jeg gjort. Resten på buffer. Har ganske nytt hus, så trenger ikke tenke på oppussing ennå. Anonymkode: c8759...d82
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #12 Skrevet 3. oktober 2019 Jeg har ikke lån, så jeg hadde satt av en god del på sparing og så hadde jeg kjøpt meg hytte. Barna kommer til å arve mye penger av faren sin, de har null studielån så de klarer seg fint Anonymkode: 84bb2...8c9
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #13 Skrevet 3. oktober 2019 Betalt det meste av boliglånet, pusset opp badet, kjøpt ny bruktbil og lagt av en solid buffer. Anonymkode: 60928...db2
frk Nilsen Skrevet 3. oktober 2019 #14 Skrevet 3. oktober 2019 Betalt ned bilen, noe reise og resten til egenkapital til nytt hus. Har helt ok hus med god standard, men kjøkkenet er alt for lite.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #15 Skrevet 3. oktober 2019 Hvis du er gift eller eier med noen andre, husk på at arv er særeie men det sekundet du bruker pengene på felles boliglån eller oppussing, så går de inn i fellespotten. Hvis du vil at disse midlene fortsatt skal være særeie, må dere skrive en avtale ang dette. Anonymkode: 8deab...e31
sug lut Skrevet 3. oktober 2019 #16 Skrevet 3. oktober 2019 Betalt ned lån, satt en god sum på ungene (men i mitt navn så de ikke får problemer) og sendt mine foreldre på langtur.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #17 Skrevet 3. oktober 2019 Her var det mange gode innspill. Tusen takk! Jeg har også hørt at det lønner seg å ha litt (bolig?)lån. Det skal jeg undersøke. Godt poeng dette med avtale med partner. Jeg lurer på om jeg skal betale ned 1 million på boliglån et - og få det i avtaleform at jeg eier en større prosent av boligen. Vil sette av noe til barnet, som ennå er i skolealder. Må sjekke litt om hva som lønner seg. Kjenner jeg er skeptisk til fond etc. Ser at det foreløpig ikke er noe som har nevnt det. Er ingen gambler! Har tenkt på å ta et friår fra jobb til å studere ledelse, med tanke på (nåværende og) framtidig karriere. Har funnet et bra årsstudium (offentlig, uten skolepenger) som har fag jeg kan bruke nå og i en mulig lederstilling på jobben (hvis muligheten byr seg). Mistet mamma da jeg var i tyveårene til sykdom og kjenner på at jeg har lyst til å gjøre noe kjekt mens jeg har liv og helse! HI Anonymkode: 6f7a8...d7a
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #18 Skrevet 3. oktober 2019 15 minutter siden, sug lut skrev: Betalt ned lån, satt en god sum på ungene (men i mitt navn så de ikke får problemer) og sendt mine foreldre på langtur. Lagde du en egen konto for hver av barna eller sparer du på annet vis til de? HI Anonymkode: 6f7a8...d7a
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #19 Skrevet 3. oktober 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du er gift eller eier med noen andre, husk på at arv er særeie men det sekundet du bruker pengene på felles boliglån eller oppussing, så går de inn i fellespotten. Hvis du vil at disse midlene fortsatt skal være særeie, må dere skrive en avtale ang dette. Anonymkode: 8deab...e31 Det er ikke korrekt. Så lenge man kan bevise at man har mottatt arv og at pengene er gått til boliglån, oppussing så skal arven holdes utenfor og det blir en skjevdeling ved et eventuelt brudd. Min eksmann var like skråsikker som deg på at ettersom min arv hadde blitt brukt til å betale ned på felles boliglån og pusset opp bad så falt min arv inn i felleseiet. Jeg skaffet meg advokat for å gjøre skiftet og jeg fikk igjen hver en kr som kunne spores til huset, det være seg ekstra nedbetaling av lånet til kjøp av fliser til badet. Anonymkode: 86f98...9f4
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #20 Skrevet 3. oktober 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er ikke korrekt. Så lenge man kan bevise at man har mottatt arv og at pengene er gått til boliglån, oppussing så skal arven holdes utenfor og det blir en skjevdeling ved et eventuelt brudd. Min eksmann var like skråsikker som deg på at ettersom min arv hadde blitt brukt til å betale ned på felles boliglån og pusset opp bad så falt min arv inn i felleseiet. Jeg skaffet meg advokat for å gjøre skiftet og jeg fikk igjen hver en kr som kunne spores til huset, det være seg ekstra nedbetaling av lånet til kjøp av fliser til badet. Anonymkode: 86f98...9f4 Nyttig! Takk! HI Anonymkode: 6f7a8...d7a
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #21 Skrevet 3. oktober 2019 Ville satt det meste i aksjefond. Her er det mye å velge i, så ville lest meg opp på hvilket fond det lønner seg å investere i. Banken skal gjerne ha veldig mye av overskuddet, så ville sett på alternativer. Ville ikke spart i pensjonssparing. Man vet aldri når man trenger pengene, og vil tro at det ike lønner seg noe særlig mer enn aksjefond Har 500 000 i boliglån, hadde vurdert å betale ned dette, men vet at jeg da nok bare hadde brukt mer penger i hverdagen, så pengene hadde blitt "borte". Hvor mye har du i boliglån eller annet lån da? Eier du bil? Må/bør du pusse opp? Hadde kanskje satt av til en ferietur for familien til neste år. Anonymkode: 45706...213
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #22 Skrevet 3. oktober 2019 Aksjefond går for å være noe av den tryggeste måten å spare på, ville lest litt om det hvis jeg var deg, så du kan ha det som et reelt alternativ. Altså ikke sette pengene i enkeltaksjer, for det er mer risiko Anonymkode: 45706...213
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #23 Skrevet 3. oktober 2019 Halvparten investert i et grønt fond og halvparten til sparing på andre måter med tanke på bolig til barna når det blir aktuelt. Det kunne være nedbetaling av boliglån eller sparing i veldig trygge papirer/på konto. Jeg ville ikke sløst bort pengene på oppussing bare for å få det finere som å skifte ut et fungerende kjøkken eller bad eller på reiser. Dette er tross alt penger andre har spart opp. Da føler jeg de må forvaltes mer langsiktig enn penger vi selv har tjent. Anonymkode: 37766...ecc
sug lut Skrevet 3. oktober 2019 #24 Skrevet 3. oktober 2019 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lagde du en egen konto for hver av barna eller sparer du på annet vis til de? HI Anonymkode: 6f7a8...d7a Jeg har ikke tenkt så nøye (dette var jo hypotetisk), men det hadde jo vært en smal sak å lage to kontoer i min egen bank.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2019 #25 Skrevet 3. oktober 2019 Ville betalt ned en del av lånet, og så leid inn folk til å fikse det som står igjen. Nytt tak, delvis ny kledning, ny terrasse og gulvvarme. Resten hadde blitt feriepenger. Anonymkode: 837a8...502
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå