Gå til innhold

Er dette innafor? Ang åndsverkloven

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager mye håndarbeid til eget bruk. Fant et flott mønster for en tid siden som jeg har klart å ‘kopiere’ uten at det ligger noen oppskrift tilgjengelig. Flere har spurt om å få kjøpe ferdige produkt av meg, men har jeg lov å selge det? 

Anonymkode: a7f55...9e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 14953...fc5

Skrevet

Så da er det ikke lov selv om det ikke foreligger oppskrift/fremgangsmåte på produktet noe sted? Hun som har laget orginalen har ikke delt framgangsmåten med noen, så jeg har kopiert den ut fra det jeg ser med øynene.

HI

Skrevet

Vil tro det kommer litt an på hva det er du har kopiert.

Om det er en genser kan du alltids selge genseren. Men å selge mønsteret kan du ikke, ikke uten å gjøre vesentlige endringer fra originalen.

Ellers kan du vel også ta kontakt med hun som har laget originalen?

Anonymkode: bd11b...7ee

Skrevet

oppskriften/framgangsmåten skal jeg jo selvsagt ikke dele med noen. Og selv om produktene er like er de ikke helt identiske likevel mtp størrelse og farger:) for jeg vet jo ikke hvor mange masker det er her og der, hvor mange omganger osv:)

HI 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så da er det ikke lov selv om det ikke foreligger oppskrift/fremgangsmåte på produktet noe sted? Hun som har laget orginalen har ikke delt framgangsmåten med noen, så jeg har kopiert den ut fra det jeg ser med øynene.

HI

Ikke lov. Et mønster er er mønster. Men du kan jo kontakte hun som har laget det og enten få lov til å selge det, med eller uten en avtale om at hun får en prosentandel av salget, eller at hun selger deg mønsteret. 

Anonymkode: c1262...4a8

Skrevet

Det kommer an på hvor spessielt mønsteret og fremgangsmåten er. I de aller fleste tolfeller vil jeg tro det er lov.

Anonymkode: 4a1c4...36a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...