Gå til innhold

"Bor på Oslo"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Synes du det er greit å si på/i om hverandre? Samtlige nyinnflyttere her jeg bor sier konsekvent feil!

Anonymkode: ca8c9...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, gale damen skrev:

Man bor ikke PÅ Oslo.

I en by, på et tettsted, tror jeg.

Både i og på brukes om tettsteder, det kommer an på hvilke tettsteder

Anonymkode: 8c761...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke. 

Men de eneste jeg har hørt si på Oslo er kebabnorsktalende guttunger fra ytre øst. 

Anonymkode: 39d54...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Både i og på brukes om tettsteder, det kommer an på hvilke tettsteder

Anonymkode: 8c761...6c7

Du bor på Bøler og du bor på Frogne, men du bor i Oslo. Aldri hørt at noen bor på Oslo. 

Anonymkode: e1605...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, gale damen skrev:

Man bor ikke PÅ Oslo.

I en by, på et tettsted, tror jeg.

Det kommer an på hvor det er. Det heter for eksempel "på Hamar" og "i Elverum".  Jeg kommer fra Asker og her heter det "i Asker" hvis du snakker om kommunen, men "på Asker" hvis du snakker om sentrum. Desverre er det så mange innflyttere her at de færreste nå forstår forskjelen.

Anonymkode: 8a823...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes du det er greit å si på/i om hverandre? Samtlige nyinnflyttere her jeg bor sier konsekvent feil!

Anonymkode: ca8c9...93d

Eg blir litt små hissig inni meg eg når folk konsekvent sier feil 🤪🤣🤪 har på ingen måte noen 6er i norsk, men dette er ikke veldig vanskelig 🙈🙈🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på hvor det er. Det heter for eksempel "på Hamar" og "i Elverum".  Jeg kommer fra Asker og her heter det "i Asker" hvis du snakker om kommunen, men "på Asker" hvis du snakker om sentrum. Desverre er det så mange innflyttere her at de færreste nå forstår forskjelen.

Anonymkode: 8a823...467

Det samme gjelder her i Hallingdal. Vi sier, "i Ål", om en som bor utenfor sentrum, men i kommunen. Vi sier, "på Ål", om noen som bor i sentrum av Ål. Det samme med Gol, Nesbyen, Flå...

Anonymkode: d4ece...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Både i og på brukes om tettsteder, det kommer an på hvilke tettsteder

Anonymkode: 8c761...6c7

Oslo er ikke et tettsted, det er en by. Man bor på tettsteder, og man bor i en by. 

Anonymkode: 45a13...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oslo er ikke et tettsted, det er en by. Man bor på tettsteder, og man bor i en by. 

Anonymkode: 45a13...2f8

Jeg har da ikke sagt at oslo er et tettsted.

Anonymkode: 8c761...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Oslo er ikke et tettsted, det er en by. Man bor på tettsteder, og man bor i en by. 

Anonymkode: 45a13...2f8

Feil, ein bur td,. i Stryn, som er ein tettstad. Eid er også ein tettstad, men ein bur på Eid. Det veldig mange turistar og andre som ikkje veit betre seier på Stryn. Det er litt ilt å høyre på. Kjem ikkje på nokon byar ein bur på, så mogleg det er rett. Men med tettstadar er vansklegare å vite om det skal vere i eller på. 

Anonymkode: a727f...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Oslo er ikke et tettsted, det er en by. Man bor på tettsteder, og man bor i en by. 

Anonymkode: 45a13...2f8

Her jeg bor sier i vi «i». Nabobygda sier vi også «i» om. Usikker på hvor forskjellen i/på kommer fra. Trodde det var noe men vokaler og konsonanter, men det er det heller ikke. Trodde så at det var «i» for kommunen og «på» for stedet i kommunen, men det er det heller ikke. 

Nærområdene her sier vi:

i Røyken

i Åros

i Sætre

på Spikkestad 

på Tofte 

på Nærsnes

i Filtvet

på storsand

Aner ikke hvorfor

Anonymkode: b472b...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oslo er ikke et tettsted, det er en by. Man bor på tettsteder, og man bor i en by. 

Anonymkode: 45a13...2f8

To nabotettsteder her jeg bor heter i Kjerringvik og på Hem. Det handler om sedvane mer enn noe annet. 

Anonymkode: ebc49...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på hvor det er. Det heter for eksempel "på Hamar" og "i Elverum".  Jeg kommer fra Asker og her heter det "i Asker" hvis du snakker om kommunen, men "på Asker" hvis du snakker om sentrum. Desverre er det så mange innflyttere her at de færreste nå forstår forskjelen.

Anonymkode: 8a823...467

Ingen i Asker sier "på Asker" selv om de bor i sentrum. Er Askerbøring og har aldri hørt at noe sier hverken på Asker eller på Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

To nabotettsteder her jeg bor heter i Kjerringvik og på Hem. Det handler om sedvane mer enn noe annet. 

Anonymkode: ebc49...5dc

Nemlig. Man bor i Lillehammer, i Stryn og i Måløy. Selv om mange (Oslofolk) tror det heter på.

Anonymkode: 6fd9c...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, gale damen skrev:

Man bor ikke PÅ Oslo.

I en by, på et tettsted, tror jeg.

Mange tettsteder man sier i... I Råde feks. I Rygge. I Svinndal. 

På Eidsvoll. På Rena. 

Anonymkode: 80243...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Espen10 skrev:

Ingen i Asker sier "på Asker" selv om de bor i sentrum. Er Askerbøring og har aldri hørt at noe sier hverken på Asker eller på Oslo.

Det er ikke så vanlig nå lengre. På grunn av alle innflytterene har talemåten bøutt utvamnet, men da jeg var barn var det fortsatt vanlig blandt dem som hadde foreldre som var født i Asker.

Anonymkode: 8a823...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ikke så vanlig nå lengre. På grunn av alle innflytterene har talemåten bøutt utvamnet, men da jeg var barn var det fortsatt vanlig blandt dem som hadde foreldre som var født i Asker.

Anonymkode: 8a823...467

Jeg har fotesten heller ikke hørt noen sivde bor på Asker når jeg tenker med om, men det var vanlig å si at man hadde vært på Asker. Det skyltes kanslje at det bodde veldig få innen det lille området som var sentrum.

Anonymkode: 8a823...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sentrum. På tettsted/bygda. 

Mange steder kan man si på (sentrums navn) fordi det navnet er rundt sentrum også. Man sier i ...(navnet)...sentrum. Og på ......... Altså for at i skal passe må man slenge på sentrum etter stedsnavn. 

Mens Oslo er uansett i. Bortsett fra om det er stedsnavn, da er det på. På Vålerenga, på Bjølsen osv. 

Innvikla og sikkert vanskelig å sette seg inni for mange. 

Anonymkode: 448f8...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

To nabotettsteder her jeg bor heter i Kjerringvik og på Hem. Det handler om sedvane mer enn noe annet. 

Anonymkode: ebc49...5dc

Men her peker jo i’en mot vik. Man bor i en vik, med andre ord i Kjerringvik.

Stort sett er det i en by, på et sted, i en kommune etc. Selvfølgelig med unntak (som i all grammatikk på alle språk).

Men noe av utfordringene med på/i er jo at stedene det pekes til har endret status over tid.

Tettsteder har blitt til byer, viker har blitt til tettsteder osv.

Noen steder er jo både et sted og en kommune. Man bor på Hvaler, men i Hvaler kommune.

Anonymkode: 34767...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Oslo sier de 'på Oslo'? Har aldri hørt noen si det i mine mer enn 20 år i byen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noen si det, jeg har bodd flere steder og overalt sier man da i Oslo

Men det er vel en del steder som har vært tettsteder, også fått bystatus, da beholdet man på. Som på Jessheim, på Eidsvoll osv. Oslo har alltid vært en by og det har alltid hett i Oslo.

Anonymkode: 20a90...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...