Gå til innhold

Barn som "rakker ned" på yngre barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig å finne dekkende tittel..

Vi har besøk av en 7-åring, vår eldste er 4. 7-åringen kommer veldig ofte med kommentarer om alt mulig rart som 4-åringen ikke får til. 

Som feks, hæææææ...vet du ikke hva 10x10 er?? Er DET sykkelen din, så liten! 

Han starter også mange konkurranser hvor 4-åringen er sjanseløs, som kappløp etc.

Etter noen dager er min tålmodighet litt tynnslitt, og jeg ser at min gutt blir lei seg. Jeg har prøvd å si at 7-åringen kanskje heller ikke kunne ganging som 4, og at han også hadde mindre sykkel før etc..men det hjelper ikke.

Hvordan håndterer dere barn som vil konkurrere utenfor sin vektklasse?

Anonymkode: 6308c...715

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Korrigerer HVER gang til de slutter. Eks.som din kommentar men legger på noe sånt som "så er det ikke sikkert du hadde likt at større barn fortalte deg alt du ikke klarte da du var fire år" eller "tror ikke det er så hyggelig for X å høre om alt de større får til, det blir litt urettferdig for du har jo øvd i tre år lenger enn x" fortsetter litt strengere hver gabg helt til det forsvinner...om de ikke gir seg tar jeg en prat på tomannshånd om at fireåriger blir lei seg av sånt og at det ikke er greit osv.Har en ubetenksom på åtte med venner og en på fem så har holdt på litt med dette 🙈

Anonymkode: 7a201...069

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Korrigerer HVER gang til de slutter. Eks.som din kommentar men legger på noe sånt som "så er det ikke sikkert du hadde likt at større barn fortalte deg alt du ikke klarte da du var fire år" eller "tror ikke det er så hyggelig for X å høre om alt de større får til, det blir litt urettferdig for du har jo øvd i tre år lenger enn x" fortsetter litt strengere hver gabg helt til det forsvinner...om de ikke gir seg tar jeg en prat på tomannshånd om at fireåriger blir lei seg av sånt og at det ikke er greit osv.Har en ubetenksom på åtte med venner og en på fem så har holdt på litt med dette 🙈

Enig med deg 😊 

Anonymkode: 6e954...4e9

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Det var gode svar,  takk.

Jeg synes det er litt vanskelig å være streng med andres unger, men må nok stramme til her.

Hva ville du sagt når den eldste jubler vilt over å ha vunnet et kappløp med en yngre?

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i dette. 

Har selv en nevø som holdt på sånn mot min eldste, og nå en venn av eldste som gjør slikt mot yngste. 

Jeg er beinhard. Følger med og er tydelig "sånn er det ikke hyggelig å si." "tenk om andre hadde snakket sånn til deg, hvordan ville du følt det" "sånn er ikke hyggelig å snakke til hverandre" osv

Anonymkode: 840ca...bcd

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er litt vanskelig å være streng med andres unger, men må nok stramme til her.

Hva ville du sagt når den eldste jubler vilt over å ha vunnet et kappløp med en yngre?

Ville ha sagt: hent ned den koppen fra skapet til meg - nei, hva ser jeg, er du for KORT i beina?? Haha, så latterlig korte bein!

(Og så ville jeg ha forklart at dette er akkurat slik han selv gjør med fireåringen, og at hvis det føltes ugreit, så er det til pass.)

Anonymkode: 1df05...d1b

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du siterte, men jeg kjenner meg igjen i det den personen beskrev

... hjulpet til med å tilrettelegge aktiviteter de begge mestrer i en periode. 

Det vil så klart være øyeblikk den minste vil bli "gruset", og de skal ikke bli skjermet for allt, men ville nok vært litt tidlig pån for å stoppe det før det utviklet seg. 

Evt snudd litt på det "ja, du løper fortere fordi du er større, men NN er mye smidigere som mindre, og kan krype igjennom hinderløypen raskere. Alle er vi gode i forskjellige ting." Gjerne foran minste, for å vise at du tar litt i forsvar når det blir alt for mye. 

Det er også lov til å dempe de som" gnir det inn". Kanskje ta litt til siden og forklare "ser du ikke at NN blir lei seg nok av å tape? Hvordan ville du følt det hvis det var deg, tenk over det." 

Anonymkode: 840ca...bcd

Skrevet

Jeg hadde ikke latt syvåringen vært på besøk. Han kan leke mer noen på sin egen alder. 

Anonymkode: b0781...372

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En drittunge av en 7-åring som selv er født i går. Lol.

Anonymkode: 78142...230

En 7 åring er ingen dritt unge! De er enda små og fårstår ikke konsekvensene over ting de sier eller gjør enda. Veiledning og samtale med barnet er noe av det som kan hjelpe. 

Anonymkode: 45762...5a8

Skrevet
På 1.10.2019 den 20.20, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke latt syvåringen vært på besøk. Han kan leke mer noen på sin egen alder. 

Anonymkode: b0781...372

Ikke jeg heller

Skrevet

Jeg tok niesa mi for det samme i sommer. Hun er 1,5 år eldre enn min og gikk konstant å fortalte han alt han ikke kunne eller klarte. 

Jeg sa bare rett ut at det er stygt gjort å hele tiden fortelle at han ikke kan det samme som deg og husk på at han er mindre enn deg. «Har du ikke noe hyggelig å si, så tier du still». Hun glemte seg et par ganger, da sa jeg «NÅ stopper du å hakke på han, nå er jeg lei av å høre du er stygg med han» i en ganske så streng tone. Det hjalp. 

Nå møtes vi kun én gang i året pga store avstander, men tar meg ikke fem øre å snakke til barna i familien (eller andre, for den saks skyld). 

Ift kappløp, så er det sånn det er. Noen er raskere enn andre. Min løper fra andre søskenbarn som er eldre. Det vet de, så de vil aldri være med på kappløp 😂 Men ift overdreven feiring, så er det helt greit å si «det holder nå, vi har skjønt at du er raskere». 

Anonymkode: 4ac1c...534

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...