Gå til innhold

Referanser ved jobbsøking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet en jobb jeg virkelig har lyst på.
Tror ikke jeg kommer til å få den, men når drømmejobben først blir utlyst må man liksom søke.
Er egentlig ikke i utgangspunktet på jakt etter ny jobb.

Når man søker skal man liksom også oppgi referanser.
Er et par kolleger, og min sjef som jeg vet er veldig glade i jobben jeg gjør, problemet er at de nødig vil miste meg.
På den ene siden har jeg lyst til å snakke med dem og oppgi dem som referanse, på den andre siden har jeg egentlig ikke lyst til å si at jeg søker på ny jobb.

Anonymkode: a01da...4ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har funnet en jobb jeg virkelig har lyst på.
Tror ikke jeg kommer til å få den, men når drømmejobben først blir utlyst må man liksom søke.
Er egentlig ikke i utgangspunktet på jakt etter ny jobb.

Når man søker skal man liksom også oppgi referanser.
Er et par kolleger, og min sjef som jeg vet er veldig glade i jobben jeg gjør, problemet er at de nødig vil miste meg.
På den ene siden har jeg lyst til å snakke med dem og oppgi dem som referanse, på den andre siden har jeg egentlig ikke lyst til å si at jeg søker på ny jobb.

Ops, her hadde jeg ikke fullført det jeg skrev.

Spørsmålet er: Hva hadde dere gjort? 

Skrevet

Du treng ikke oppgi referanse. Skriv heller at den kan oppgis hvis ønskelig. De færreste i dag ønsker å oute at de vurderer alternativene. Dette er de fleste arbeidstakere klar over. 

Anonymkode: 69cbe...635

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du treng ikke oppgi referanse. Skriv heller at den kan oppgis hvis ønskelig. De færreste i dag ønsker å oute at de vurderer alternativene. Dette er de fleste arbeidstakere klar over. 

Anonymkode: 69cbe...635

Men dersom TS kommer til andre- eller tredjegangsintervju, vil hun måtte oppgi referanser. TS, hvor lenge har du jobbet der du jobber nå? Jeg pleier å bruke sjefen på min forrige arbeidsplass og en nåværende kollega. Det pleier å være tilstrekkelig.

Anonymkode: 1b568...d93

Skrevet

Hos oss ansetter vi ingen uten å ha nåværende sjef som referanse. Men vi ringer kun referansene til den/de som innstilles til jobben. Så du trenger ikke avtale med referansene dine før vi er ferdige med intervjuet. 

Anonymkode: 5f512...bb2

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men dersom TS kommer til andre- eller tredjegangsintervju, vil hun måtte oppgi referanser. TS, hvor lenge har du jobbet der du jobber nå? Jeg pleier å bruke sjefen på min forrige arbeidsplass og en nåværende kollega. Det pleier å være tilstrekkelig.

Har jobbet der siden 2008, og arbeidet meg opp fra førstekonsulent til seniorrådgiver så ingen relevante tidligere arbeidsgivere som kan brukes som referanse.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss ansetter vi ingen uten å ha nåværende sjef som referanse. Men vi ringer kun referansene til den/de som innstilles til jobben. Så du trenger ikke avtale med referansene dine før vi er ferdige med intervjuet. 

Tusen takk

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har jobbet der siden 2008, og arbeidet meg opp fra førstekonsulent til seniorrådgiver så ingen relevante tidligere arbeidsgivere som kan brukes som referanse.

I løpet av de elleve årene må det ha vært sjefer eller kolleger som har sluttet? De er perfekte å bruke som referanser, så lenge det ikke er for lenge siden. F.eks. hvis en sjef sluttet for to år siden.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere innstiller først og ringer referanser etterpå??

hva gjør dere da dersom referansene ikke stemmer  med inntrykket fra intervjuet? Gjør om innstillingen etter den er sendt?

Anonymkode: 00397...cf5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...