Gå til innhold

Jeg har alltid vondt i magen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt sånn etter sommeren, hver dag har jeg vondt i magen. Enten magesekken, øm og sår følelse, i tarmene eller i nederste del av magen i form av magekramper og diaré. Kan ikke erindre sist jeg hadde normal nr 2. 

Er i kontakt med lege, som vil at jeg skal på kolonoskopi(???), men jeg tør ikke. Leser at det gjør vondt, at man må få medisiner etc., Jeg har sånn mastcelleproblem så reagerer på veldig mye inkl. medisiner. Så takker nei til alt. Går bare rundt og har vondt i magen?

Kan de ikke ta røntgen eller noe? Ultralyd?

Anonymkode: 85fe4...8c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, Lille krøll skrev:

Prøvd å spise etter fodmap? 

Nei, har ikke det. Jeg tror ikke jeg kan det heller.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, har ikke det. Jeg tror ikke jeg kan det heller.

Hvorfor ikke? 

Kutter bare ut en mengde matvarer og innfører en etter en..? 

Anonymkode: 10393...01b

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke? 

Kutter bare ut en mengde matvarer og innfører en etter en..? 

Anonymkode: 10393...01b

Hva skal jeg liksom spise til frokost, da? En pose romanosalat?

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror kanskje det negative humøret ditt innvirker på magesmertene 😉

Jeg har blitt allergisk/intolerant mot flere vanlige matvarer i voksen alder og vil heller spise ting jeg tåler enn å være dårlig. 

Til frokost spiser jeg vanligvis tomat, agurk, egg, avokado, paprika. Det holder til lunsj hvor jeg spiser varm mat, som inneholder kjøtt/fisk, grønnsaker med ris. (Og/eller salat). Det samme til middag. Til kveld omtrent det samme som frokost eller skyr el youhurt med hakkede nøtter (valnøtter, hassel og mandler), noe bær evt oppskårede druer, noe frø, som sesamfrø, solsikke evt gresskarfrø 

(Tåler ikke hvete, havre, soya, frukt)

Anonymkode: cef57...051

Skrevet

Syns du skal takke ja til undersøkelse av tarmen.

Det er litt ubehagelig, ja, men ikke SÅ ille. Har gjort det to ganger. Gastroskopi er tusen ganger verre.

Anonymkode: 356a3...564

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror kanskje det negative humøret ditt innvirker på magesmertene 😉

Jeg har blitt allergisk/intolerant mot flere vanlige matvarer i voksen alder og vil heller spise ting jeg tåler enn å være dårlig. 

Til frokost spiser jeg vanligvis tomat, agurk, egg, avokado, paprika. Det holder til lunsj hvor jeg spiser varm mat, som inneholder kjøtt/fisk, grønnsaker med ris. (Og/eller salat). Det samme til middag. Til kveld omtrent det samme som frokost eller skyr el youhurt med hakkede nøtter (valnøtter, hassel og mandler), noe bær evt oppskårede druer, noe frø, som sesamfrø, solsikke evt gresskarfrø 

(Tåler ikke hvete, havre, soya, frukt)

Hvorfor er du frekk? Jeg spør seriøst, og du svarer frekt. 

Er det du skriver der foodmap?

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns du skal takke ja til undersøkelse av tarmen.

Det er litt ubehagelig, ja, men ikke SÅ ille. Har gjort det to ganger. Gastroskopi er tusen ganger verre.

Anonymkode: 356a3...564

Okei, men jeg må vel ha medisiner? Er livredd sykehus (traumer), så vil ikke være våken når det skjer. Risikerer å måtte motta psykisk hjelp i årevis + at jeg er fullstendig nedbrutt i 6 mnd slik som sist. Det fungerer ikke for meg.

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Okei, men jeg må vel ha medisiner? Er livredd sykehus (traumer), så vil ikke være våken når det skjer. Risikerer å måtte motta psykisk hjelp i årevis + at jeg er fullstendig nedbrutt i 6 mnd slik som sist. Det fungerer ikke for meg.

Snakk med legen din om det. Undersøk hvilke beroligende du kan ta i forkant av undersøkelsen og få med deg noen du stoler på(med beroligende kan du ikke kjøre dit selv). Undersøkelsen kan nok utføres i narkose også får du mer beroligende og de smertestillende du tåler i etterkant. Jeg tror det vil være bedre for deg å få gjort det enn å fortsette sånn du har det nå. Men vær ærlig med legen og finn en løsning som du tror kan passe best for deg. 

Anonymkode: 0d404...fe6

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk med legen din om det. Undersøk hvilke beroligende du kan ta i forkant av undersøkelsen og få med deg noen du stoler på(med beroligende kan du ikke kjøre dit selv). Undersøkelsen kan nok utføres i narkose også får du mer beroligende og de smertestillende du tåler i etterkant. Jeg tror det vil være bedre for deg å få gjort det enn å fortsette sånn du har det nå. Men vær ærlig med legen og finn en løsning som du tror kan passe best for deg. 

Anonymkode: 0d404...fe6

De aaaner ikke hvilke beroligende jeg kan få. Jeg tåler ikke smertestillende. Reagerer t.o.m. på paracet. Har prøvd å få ting ut av legen, men de vet ingenting :( Så går bare rundt med vondt i magen. Tok en test av det som kommer ut, det er alt. 

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syntes ditt svar hørtes veldig negativt ut når en foreslår noe konstruktivt som fodmap og du svarer «hva skal jeg liksom spise da? En pose salat?» 

Nei, det er ikke fodmap. Men det er en beskrivelse av den maten jeg inntar selv når jeg ikke kan spise vanlige ting som brød, knekkebrød, pasta, soyabønner, havregryn osv. Prøvde å synliggjøre at man kan spise mye mer enn «en pose romanosalat». 

Skrevet

For å finne ut hva det er som feiler deg, så MÅ du nok på sykehuset og ta tester. Sånn er det bare dessverre.... Men, om du greier, ring avdelingen hvor du får time, og forklar hvordan du har det. Mulig du kan få gjort det i narkose siden du har det så vanskelig. Jeg har selv tatt gastroskopi, fikk totalt panikk, og de ga meg så mye beroligende at jeg var helt borte. 😉 Men, tok legen din blodprøver for å se etter cøliaki? Og prøv å tenk at når du finner ut hva som feiler deg, så får du også et bedre liv. Da finner du ut hva du må gjøre for å bli bedre i magen, enten det er medisiner du må ta, eller at du må holde deg unna diverse matvarer. 

Anonymkode: 07a65...03a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. 

Min mann spiser glutenfri vafler til frokost. 

Speltlomper med ost og skinke til lunsj. 

Glutenfritt brød, makrell i tomat, laktosefri yoghurt, laktosefri melk, laktosefri Biola, glutenfri havregryn, frukt, grønnsaker, kjøtt, ris, poteter,  glutenfri pasta. 

Ved å skrive opp hva du faktisk spiser og så bytte ut matvarer til lav fodmap kan du endre dine problemer. Muligens. 

Men å spørre konstruktivt og hyggelig hadde gjort noe for de som gidder å bry seg nok om dine problemer til å komme med forslag for at akkurat du skal få det bedre. 

Man kommer langt med litt takknemlighet 😃

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå hadde jeg tenkt til å svare deg, helt til jeg leser hvordan du svarer folk. Da gidder jeg ikke

Anonymkode: b425c...f6f

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå hadde jeg tenkt til å svare deg, helt til jeg leser hvordan du svarer folk. Da gidder jeg ikke

Åja!

Skrevet

Syntes ditt svar hørtes veldig negativt ut når en foreslår noe konstruktivt som fodmap og du svarer «hva skal jeg liksom spise da? En pose salat?» 

Nei, det er ikke fodmap. Men det er en beskrivelse av den maten jeg inntar selv når jeg ikke kan spise vanlige ting som brød, knekkebrød, pasta, soyabønner, havregryn osv. Prøvde å synliggjøre at man kan spise mye mer enn «en pose romanosalat». 

Det var et spørsmål. Fordi jeg har lest om foodmap før og sett at jeg aldri noensinne kan spise foodmapdiett.

Det du skriver at du spiser, kan ikke jeg spise.

Skrevet

For å finne ut hva det er som feiler deg, så MÅ du nok på sykehuset og ta tester. Sånn er det bare dessverre.... Men, om du greier, ring avdelingen hvor du får time, og forklar hvordan du har det. Mulig du kan få gjort det i narkose siden du har det så vanskelig. Jeg har selv tatt gastroskopi, fikk totalt panikk, og de ga meg så mye beroligende at jeg var helt borte. 😉 Men, tok legen din blodprøver for å se etter cøliaki? Og prøv å tenk at når du finner ut hva som feiler deg, så får du også et bedre liv. Da finner du ut hva du må gjøre for å bli bedre i magen, enten det er medisiner du må ta, eller at du må holde deg unna diverse matvarer. 

Anonymkode: 07a65...03a

Ja, skjønner det. Blir liksom til at man bare lar være da, og bare har vondt. Legen nevnte ultralyd, men var liksom sånn.. mja.. kanskje. Måtte høre med sykehuset. Hun vil sende meg til sånn kolonoskopi (?), men siden CT ikke gikk pga medisiner så er jeg skeptisk.

Skrevet
2 timer siden, Lille krøll skrev:

Nei. 

Min mann spiser glutenfri vafler til frokost. 

Speltlomper med ost og skinke til lunsj. 

Glutenfritt brød, makrell i tomat, laktosefri yoghurt, laktosefri melk, laktosefri Biola, glutenfri havregryn, frukt, grønnsaker, kjøtt, ris, poteter,  glutenfri pasta. 

Ved å skrive opp hva du faktisk spiser og så bytte ut matvarer til lav fodmap kan du endre dine problemer. Muligens. 

Men å spørre konstruktivt og hyggelig hadde gjort noe for de som gidder å bry seg nok om dine problemer til å komme med forslag for at akkurat du skal få det bedre. 

Man kommer langt med litt takknemlighet 😃

Jeg kan ikke spise glutenfritt, ikke makrell i tomat, yoghurt, biola, frukt, grønnsaker, ris, pasta. 

Beklager hvis jeg har fremstått som frekk, men jeg ser det virkelig ikke selv. Kanskje det er fordi jeg ikke slenger på masse smileys :D:D:D

Skrevet

Det er tatt cøliakitest, negativ. Laktose kommer ut negativ (men vet jeg ikke tåler det, for blør i magen hvis jeg får i meg nok laktose).

Jeg er testet ut, det eneste de ikke har gjort er å sjekke magen grundig.. Men jeg tør ikke! Ultralyd hadde vært helt ok. Eller CT uten kontrast, uten alle de "medisinene". Jeg kunne godt drukket suppe i 2 dager jeg, før en CT. Men de skal gi deg så mye annet. Og kontrast også, det går ikke

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke spise glutenfritt, ikke makrell i tomat, yoghurt, biola, frukt, grønnsaker, ris, pasta. 

Beklager hvis jeg har fremstått som frekk, men jeg ser det virkelig ikke selv. Kanskje det er fordi jeg ikke slenger på masse smileys :D:D:D

Nei, det har ikke noe med smileys å gjøre, men med tonen du bruker

Skrevet

Hør med lege om det kan være et alternativ å svelge en slik kamerakapsel som tar bilder av tarmen.

Ellers ville jeg ha bedt om å få et slikt angstkurs som varer 3-4 dager, og kanskje at du får med deg en psykolog til undersøkelsen.

Du har så store problemer at du må la legene få undersøke deg. Om det var du som tidligere nevnte mastcelleproblemer så skrev jeg der et lengre svar til deg hvor jeg la med flere linker til deg som går på hvordan få det testet m.m.

Anonymkode: a7323...d76

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har ikke noe med smileys å gjøre, men med tonen du bruker

Okei.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det som gjør at du ikke kan spise glutenfritt eller laktosefritt? 

Starter man å spise fodmap tar det gjerne 3-10 dager før man merker forskjell men har man det helt jævlig er det verd å prøve. 

Har selv vært igjennom et helvete med magen men visste jo at jeg ikke kan legge meg ned og gi opp. Jeg måtte jo finne ut hvordan jeg kunne få livskvalitet igjen. 

Skrevet

Snakk om å være løsningsorientert 

Anonymkode: 5c53a...3d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...