Gå til innhold

Kontakte moren til gutten?


Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag kom min 10 åring hjem fra fotballbanen med tårer i øynene. En kamerat hadde vært litt ekkel med han. Jeg synes ikke at det var noe å reagere på og er sikker på at gutten bare kom med den kommentaren for morro skyld. Men min gutt er veldig følsom. Etterpå sa han at denne gutten hadde sagt det samme til han flere ganger. Så nå er jeg usikker på om jeg skal snakke med moren til denne gutten når vi møtes? Vil jo ikke at gutten min skal komme hjem med tårer når han er ute med kompiser 

Anonymkode: cff4a...4c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kontaktet faren. Er så lei av at kvinner er default-løsningen hele tiden. Siden gutten din blir lei seg, og dette har skjedd flere ganger, ville jeg tatt det opp (på en pen måte). Eller ta det opp med gutten selv. 

Anonymkode: 7857a...6b2

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville kontaktet faren. Er så lei av at kvinner er default-løsningen hele tiden. Siden gutten din blir lei seg, og dette har skjedd flere ganger, ville jeg tatt det opp (på en pen måte). Eller ta det opp med gutten selv. 

Anonymkode: 7857a...6b2

Enig i at man bør ta det opp med faren like ofte som moren. Jeg er mor og lei av at alle kommer til meg hvis det er noe.

Anonymkode: 543ac...9c3

Skrevet

Hadde vært enklere å svare om du kunne ha skrevet hva han sa🙂

Anonymkode: ff81c...63a

Skrevet

Nei, jeg synes ikke du skal ta det opp med moren. Eller faren. Du kan ikke pløye all jord for sønnen din.

Skrevet

Benytt muligheten til å gi sønnen din verktøy til å takle slike situasjoner (og ikke minst lære ham hvordan man oppfører seg og ikke) - spesielt siden han er følsom. Skal du ringe foreldre hver gang han blir lei seg for ting andre sier?!

Anonymkode: edac5...30f

Skrevet
16 minutter siden, amandine skrev:

Nei, jeg synes ikke du skal ta det opp med moren. Eller faren. Du kan ikke pløye all jord for sønnen din.

Nå hørtes du ut som de ansatte i skolen som mener at ingenting er mobbing ;)

Anonymkode: 543ac...9c3

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå hørtes du ut som de ansatte i skolen som mener at ingenting er mobbing ;)

Anonymkode: 543ac...9c3

Absolutt ikke, men hi sier gutten er 10 år og en kamerat hadde vært litt ekkel mot ham. Han er en følsom gutt, sier hun, og det er ikke alltid lett å være. Men det blir ikke lettere hvis mamma rydder veien for alle humper, heller. 

Og en sleivete eller ekkel kommentar fra det en kaller en kamerat er ikke mobbing. Mobbing skal selvfølgelig ikke bagatelliseres.

Skrevet

Jeg syntes ikke du skulle tatt det opp, med mindre det skjer til stadighet med denne gutten. - Da kunne man evt tatt en prat så den andre gutten kanskje ble bevist hvordan han kan oppfattes, selv om han ikke nødvendigvis mener det vondt. 

Slik du beskriver det nå så ville jeg heller bare benyttet muligheten til å lære din sønn verktøy til å takle slike opplevelser. For disse vil det jo bli flere av, spesielt om man er følsom. Og om man lærer at hver gang er det så fryktelig brudd mot han at mamma skal ordne opp så tror jeg at man kun gjør de en bjørnetjeneste. 

Har selv en sønn som kan ta kritikk lett av uskyldige kommentarer, og vi snakker endel om hvordan det føltes - og snur det litt til de gangene han selv kan si ting som oppfattes feil. På den måte utvikle empati. Også er det noe med at de må etterhvert lære å la ting gå. Annerkjenne følelsen, men la ting gå. Hvis ikke så blir verden fryktelig brutal når foreldrene ikke er der til å følge opp. Da trengs verktøyene til å mestre disse "fartsdumpene" i livet. 

Så kan man heller spare de store oppgjørene til når det virkelig gjelder. En kjip opplevelse isolert runt en kommentar som kanskje ikke var ment vondt (du skriver det jo selv) burde ikke være en sånn kamp. 

Anonymkode: 67104...66d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...