Gå til innhold

12 åringen min har veldig lyst å se filmen 22. Juli...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sammen med oss foreldre. Han har en del spørsmål rundt 22 juli og vi forklarer så godt vi kan.

Hva hadde dere gjort? Det er vel 15 års grense, men vi ville pratet mye om det; både før, gjennom og etter filmen?

Anonymkode: 0ed50...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var da en svært spesiell interesse for en 12-åring som umulig kan huske denne hendelsen. Dårlig og kjedelig film også.

Anonymkode: 66b81...658

Dårlig og kjedelig? Er du sprø?

Anonymkode: c3fac...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner ditt barn best, men min får vente til han er 15

Snakker endel om det her også, og fordi jeg var der selv kan jeg utdype de reelle fakta (riktig nok på hans nivå) og da er ikke behovet så stort for filmatisering av det. Inbilder meg at det blir forskjell å snakke om det og å se det for et barnesinn. 

Har forstått det slik at filmen ikke er spesielt godt laget heller. 

Anonymkode: 91ebb...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, filmen er en lite imponerende, dårlig laget film om et ganske så oppbrukt tema. Er lei av å høre om hele karen (ABB).

Anonymkode: 66b81...658

Oppbrukt tema? Du høres rett og slett litt dum ut

Anonymkode: d3900...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, filmen er en lite imponerende, dårlig laget film om et ganske så oppbrukt tema. Er lei av å høre om hele karen (ABB).

Anonymkode: 66b81...658

Jeg er enig i at filmen ikke er særlig god, men å påstå at 22. juli er et oppbrukt tema vitner om stor mangel på forståelse. 

Anonymkode: 2e444...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, filmen er en lite imponerende, dårlig laget film om et ganske så oppbrukt tema. Er lei av å høre om hele karen (ABB).

Anonymkode: 66b81...658

Filmen er en sterk skildring av det største terrorangrepet i norsk historie, fortalt gjennom ofrenes øyne. Å kalle det et «oppbrukt tema» vitner virkelig om manglende forståelse, kunnskap og generelt et mindre oppegående menneske. 

Anonymkode: c3fac...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv en 13-åring og han hadde ikke fått lov å se den. Personlig ( etter å ha sett den), mener jeg at de bør være minst 15 før de får se denne. 

Anonymkode: 1fdf8...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anonym bruker said:

Sammen med oss foreldre. Han har en del spørsmål rundt 22 juli og vi forklarer så godt vi kan.

Hva hadde dere gjort? Det er vel 15 års grense, men vi ville pratet mye om det; både før, gjennom og etter filmen?

Anonymkode: 0ed50...135

helt greit, er jo 15 årsgrense og er man 12 kommer man inn på kino på 15års grense med foreldrene. mine på 11 og 13 har sett den ,gikk veldig greit

Anonymkode: 75fc4...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

helt greit, er jo 15 årsgrense og er man 12 kommer man inn på kino på 15års grense med foreldrene. mine på 11 og 13 har sett den ,gikk veldig greit

Anonymkode: 75fc4...132

Du har ikke en 11 og 13 åring, BW/Love85

Anonymkode: c3fac...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Filmen er en tredjerangs B-film som fråtser i ABB, en mann mange er møkk lei, og som ikke tilfører noe som helst nytt.

Anonymkode: 66b81...658

Du er virkelig dum du

Anonymkode: d3900...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kritiserer filmen: Dere blander ikke med den amerikanske versjonen? Den ble vel mer eller mindre slaktet. 

Den norske filmen registrert av Erik Poppe fikk derimot god mottakelse, da den ganske rått og usminket skildrer angrepet minutt for minutt. 

Absolutt verdt å se, som lærer tenker jeg at mine ungdomsskoleelever gjerne kunne ha fått sett denne filmen. 

Anonymkode: 67ccf...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som kritiserer filmen: Dere blander ikke med den amerikanske versjonen? Den ble vel mer eller mindre slaktet. 

Den norske filmen registrert av Erik Poppe fikk derimot god mottakelse, da den ganske rått og usminket skildrer angrepet minutt for minutt. 

Absolutt verdt å se, som lærer tenker jeg at mine ungdomsskoleelever gjerne kunne ha fått sett denne filmen. 

Anonymkode: 67ccf...dd5

Dere? Det er kun 1 som kritiserer filmen

Anonymkode: d3900...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dere? Det er kun 1 som kritiserer filmen

Anonymkode: d3900...78d

Jaha? Jeg har nå iallfall funnet tre?

Anonymkode: 67ccf...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jaha? Jeg har nå iallfall funnet tre?

Anonymkode: 67ccf...dd5

Men det er samme person det ser jo du 

Anonymkode: 4bb9a...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men det er samme person det ser jo du 

Anonymkode: 4bb9a...d37

Nei, er jo ikke det... 

Men var nå uansett ikke det som var poenget med innlegget mitt, da 😊!

Anonymkode: 67ccf...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt lar du ikke 12-åringen din se en voldelig film med 15 års grense! Er det virkelig et seriøst spørsmål? Jeg blir sjokkert over foreldre.

Anonymkode: 759b4...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt lar du ikke 12-åringen din se en voldelig film med 15 års grense! Er det virkelig et seriøst spørsmål? Jeg blir sjokkert over foreldre.

Anonymkode: 759b4...caf

Det kommer jo an på hva barna tåler det. Hvis de ikke blir redde av en slik film, så kan de se den. 

Mine er 9 og 11 og de har sett 22. Juli, bølgen og skjelvet. De ble ikke redde av det i det hele tatt. 

Anonymkode: 2ddd4...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer jo an på hva barna tåler det. Hvis de ikke blir redde av en slik film, så kan de se den. 

Mine er 9 og 11 og de har sett 22. Juli, bølgen og skjelvet. De ble ikke redde av det i det hele tatt. 

Anonymkode: 2ddd4...72e

De har vel blitt utsatt for for mange filmer de ikke er gamle nok til  og blitt avstumpa da. Høres ut som om du synes det er bra at en på 9 og en på 11 ikke reagerer på inneholdet i de filmene. Jeg blir alvorlig bekymret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, EnDansPåRoser skrev:

De har vel blitt utsatt for for mange filmer de ikke er gamle nok til  og blitt avstumpa da. Høres ut som om du synes det er bra at en på 9 og en på 11 ikke reagerer på inneholdet i de filmene. Jeg blir alvorlig bekymret. 

Nå har barn ulik toleranse for slikt, men jeg er ganske enig med deg.

Man bør ikke se en film som 22. juli uten å reagere sterkt på det. De bør i utgangspunktet skånes for å se slikt.

Hadde nylig en liten samling, flere som gikk på barne- og ungdomsskole sammen. Her kom dette opp som tema. Flere av de som var de "tøffe", som "aldri ble redde" eller "reagerte" på voldelige filmer den gangen, de fortalte at de i hemmelighet slet mye etter å ha sett slike filmer, men turde ikke vise det, heller ikke til foreldrene. Og de fortalte at de slet med det i mange år etterpå, det var det som overrasket oss mest, inkl. dem selv. Så det at barn tilsynelatende ikke blir redde, det betyr ikke nødvendigvis at de ikke blir det eller ikke får problemer av det.

Anonymkode: 31312...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Filmen er en tredjerangs B-film som fråtser i ABB, en mann mange er møkk lei, og som ikke tilfører noe som helst nytt.

Anonymkode: 66b81...658

Du trenger hjelp. Og filmen fokuserer på ofrene, ikke ABB. Du har jo åpenbart ikke sett filmen

Anonymkode: c3fac...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 12-åring så den for ikke så lenge siden, sammen med oss foreldre og storebroren på 14. Hun har hatt lyst til å se denne lenge, da vi har snakket en del om denne hendelsen hjemme i og med at vi har et familiemedlem som ble drept der. Her tenker jeg man må se an barnet sitt og om det er en film som kan passe. Gjerne se filmen først så man vet hva som kommer. Hun tåler en del når det gjelder film/tv, og hadde ikke problemer med å se denne filmen i det hele tatt.

Anonymkode: b6148...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...