Gå til innhold

Sykmelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan arb.giver SI noe om det? Spørre hvorfor? Ev. kreve noe av deg? 

Hvis man sykmeldes for 1 uke pga "krise hjemme", og at man er overbelastet, psykisk utmattet, rett og slett SYK... så har vel ikke sjefen noe med det? 

Anonymkode: 4feaf...ffb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver får ikke vite hvorfor du er sykmeldt, med mindre du sier det selv.

Anonymkode: e1228...a64

Skrevet

Det har ulike steder nå kommet strengere krav til sykemeldingsoppfølging som gjør at ledere skal være litt tettere på. Hensikten er å øke jobbnærværet og sørge for at de som kan, jobber. De har derimot ikke noe med hvorfor du er borte, men de ønsker å vite hvor lenge, hva du ser for deg og evt hva de kan gjøre for å tilrettelegge. 

Anonymkode: 552a2...572

Skrevet

Så sant årsaken til at du er sykemeldt ikke er arbeidsrelatert har ikke arbeidsgiver krav om å vite noe som helst.
Er årsaken arbeidsrelatert bør arbeidsgiver få vite hvorfor siden da er arbeidsgiver pliktig til å sette i gang tiltak for å forbedre situasjonen

Anonymkode: f97c3...d0f

Skrevet

En av mine arbeidskolleger var sykemeldt i flere måneder pga barnebarnet. Barnebarnet er narkoman og min arbeidskollega er utslitt psykisk. Hun var ærlig om det og arbeidsgiver støtter henne. Men arbeidsgiver har ikke krav å vite grunnen 

Anonymkode: fc84a...6cc

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan arb.giver SI noe om det? Spørre hvorfor? Ev. kreve noe av deg? 

Hvis man sykmeldes for 1 uke pga "krise hjemme", og at man er overbelastet, psykisk utmattet, rett og slett SYK... så har vel ikke sjefen noe med det? 

Anonymkode: 4feaf...ffb

Arbeidsgiver kan ikke si noe spesielt eller spørre hvorfor. De kan ikke kreve så mye dersom det kun er en uke, heller. Man skal utarbeide aktivitetsplan etter fire ukers sykmelding. Det gjør vi dog aldri, vi venter til NAV purrer ...

Sjefen har ikke noe med om hvorfor du er borte og dersom det er "krise hjemme" ville jeg ikke sagt noe. Bare sagt at jeg er i skikkelig dårlig form, men håper å være tilbake xx.xx. En uke kan jo godt være influensa e.l.

Anonymkode: 1c5e4...9fd

Skrevet

Selvfølgelig har arbeidsgiver noe med hvorfor du er borte fra jobb!

Du trenger ikke oppgi selve diagnosen men du må kunne forklare arbeidsgiver hvorfor du ikke kan utføre dine arbeidsoppgaver. Arbeidsgiver gar tilretteleggingsplikt og du som arbeidstaker har medvirkningsplikt. Dette er nedfelt i arbeidsmiljøloven. Dette er ikke noe som inntrer først etter 4 uker som kien synes å tro.

Anonymkode: 9fb53...8ad

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig har arbeidsgiver noe med hvorfor du er borte fra jobb!

Du trenger ikke oppgi selve diagnosen men du må kunne forklare arbeidsgiver hvorfor du ikke kan utføre dine arbeidsoppgaver. Arbeidsgiver gar tilretteleggingsplikt og du som arbeidstaker har medvirkningsplikt. Dette er nedfelt i arbeidsmiljøloven. Dette er ikke noe som inntrer først etter 4 uker som kien synes å tro.

Anonymkode: 9fb53...8ad

Du må så absolutt ikke forklare arbeidsgiver "hvorfor du ikke kan utføre dine arbeidsoppgaver". I dette tilfellet blir jo det det samme som å oppgi diagnose/sykmeldingsgrunn. Og hvilken arbeidsgiver spør om slikt for EN UKES sykmelding? Jeg har personalansvar for mange og har virkelig ikke tid til å terpe på en ukes sykmeldinger. Det spiser mer tid enn det jeg ev. klarer å fikse av tilrettelegging for personen. Det virker jo åpenbart at TS ikke er særlig dugandes på jobb denne uken. Hvilken verdi vil det da tilføre om jeg med personalansvar "tilrettelegger"? Her ville jeg latt TS være i fred.

Anonymkode: 1c5e4...9fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...