kliskov Skrevet 28. september 2019 #1 Skrevet 28. september 2019 (endret) Hei, har lekser til imorra på skolen, har klart de foregående 19 spørsmålene, men sitter fast ved det ene her: Effektivitetstapet som følger av at det pålegges en stykkavgift på et produkt vil være mindre jo: - flatere etterspørselskurven er. - brattere etterspørselskurven er. - flatere tilbudskurven er. - høyere prisen på produktet er i utgangspunktet. Mener at det er nummer to der, men usikker, da det ikke står noe i boka om det heller. Noen som vet? Endret 28. september 2019 av kliskov
Anonym bruker Skrevet 28. september 2019 #2 Skrevet 28. september 2019 Nummer to er riktig Anonymkode: d329d...9e3
Anonym bruker Skrevet 28. september 2019 #3 Skrevet 28. september 2019 Kan egentlig ikke noe om dette, men slik tenker jeg: Effektivitetstap er når det brukes mer resurser enn hva som egentlig er nødvendig. Ved en bratt etterspørselskurve vil man ha ha en økende etterspørsel og man ikke helt vet hvordan det blir fremover, vil den fortsette å øke, eller jevne seg ut, kan bli vanskeligere å planlegge, på den ene siden ønsker man å ha nok varer tilgjengelig for kunde, men på den andre siden så ønsker man ikke alt for mye på lager. Dersom man tror kurven fortsetter å øke og tar hensyn til det, men den flater ut, vil man får mye på lager, dersom man tror den kommer til å flate ut, men ikke gjør det vil man ikke få nok varer ut til kunde. Ved en flat etterspørselskurve vil vil man ha en jevn etterspørsel, og kan lettere planlegge og effektivisere produksjon og leveranse, det samme tror jeg gjelder en flat tilbudskurve. Kan ikke se at prisen på produktet vil ha noe å si Anonymkode: 70ab9...14a
kliskov Skrevet 28. september 2019 Forfatter #4 Skrevet 28. september 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nummer to er riktig Anonymkode: d329d...9e3 100% sikker? Mener det selv.
kliskov Skrevet 28. september 2019 Forfatter #5 Skrevet 28. september 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan egentlig ikke noe om dette, men slik tenker jeg: Effektivitetstap er når det brukes mer resurser enn hva som egentlig er nødvendig. Ved en bratt etterspørselskurve vil man ha ha en økende etterspørsel og man ikke helt vet hvordan det blir fremover, vil den fortsette å øke, eller jevne seg ut, kan bli vanskeligere å planlegge, på den ene siden ønsker man å ha nok varer tilgjengelig for kunde, men på den andre siden så ønsker man ikke alt for mye på lager. Dersom man tror kurven fortsetter å øke og tar hensyn til det, men den flater ut, vil man får mye på lager, dersom man tror den kommer til å flate ut, men ikke gjør det vil man ikke få nok varer ut til kunde. Ved en flat etterspørselskurve vil vil man ha en jevn etterspørsel, og kan lettere planlegge og effektivisere produksjon og leveranse, det samme tror jeg gjelder en flat tilbudskurve. Kan ikke se at prisen på produktet vil ha noe å si Anonymkode: 70ab9...14a Så du er på nummer to og? Brattere etterspørselskurve.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2019 #6 Skrevet 28. september 2019 Ja, effektivitetstap er differansen mellom betalingsvillighet og kostnader. Ved en stykkavgift blir varen dyrere, men ved en bratt etterspørselkurve er folk likevel villig til å betale mer - altså er effektivitetstapet lavere enn om etterspørselkurven hadde vært flat. Anonymkode: d329d...9e3
Anonym bruker Skrevet 28. september 2019 #7 Skrevet 28. september 2019 4 minutter siden, kliskov skrev: Så du er på nummer to og? Brattere etterspørselskurve. Nei, flatere siden en flatere kurve er mer forutsigbar og det dermed blir lettere å planlegge hvordan man skal sette opp logistikken og produksjonen på en effektiv måte slik at man får et mindre effektivitetstap. Men som sagt i mitt innlegg, jeg kan egentlig ikke så veldig mye om dette, så ikke stol på at jeg har rett Anonymkode: 70ab9...14a
kliskov Skrevet 28. september 2019 Forfatter #8 Skrevet 28. september 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, flatere siden en flatere kurve er mer forutsigbar og det dermed blir lettere å planlegge hvordan man skal sette opp logistikken og produksjonen på en effektiv måte slik at man får et mindre effektivitetstap. Men som sagt i mitt innlegg, jeg kan egentlig ikke så veldig mye om dette, så ikke stol på at jeg har rett Anonymkode: 70ab9...14a Tror nummer to er riktig, tenker det samme som AB skriver over her.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2019 #9 Skrevet 28. september 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, flatere siden en flatere kurve er mer forutsigbar og det dermed blir lettere å planlegge hvordan man skal sette opp logistikken og produksjonen på en effektiv måte slik at man får et mindre effektivitetstap. Men som sagt i mitt innlegg, jeg kan egentlig ikke så veldig mye om dette, så ikke stol på at jeg har rett Anonymkode: 70ab9...14a Tror du blander begreper her, hi har en oppgave om samfunnsøkonomisk effektivitetstap - også kalt dødvektstap. Anonymkode: d329d...9e3
kliskov Skrevet 28. september 2019 Forfatter #10 Skrevet 28. september 2019 (endret) 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror du blander begreper her, hi har en oppgave om samfunnsøkonomisk effektivitetstap - også kalt dødvektstap. Anonymkode: d329d...9e3 . Endret 28. september 2019 av kliskov
Anonym bruker Skrevet 28. september 2019 #11 Skrevet 28. september 2019 28 minutter siden, kliskov skrev: I et frikonkurransemarked maksimeres det samfunnsøkonomiske overskudd når det produseres et kvantum som: - gjør at produsentoverskuddet blir like stort som konsumentoverskuddet. - maksimerer forskjellen mellom marginal betalingsvilje og marginalkostnaden. - fører til at konsumentoverskuddet er dobbelt så stort som produsentoverskuddet. - gir likhet mellom marginal betalingsvilje og marginalkostnaden. Hva tenker du om denne? Jeg er rimelig sikker på at nummer fire er riktig, men 1 kan og være det. Jeg ville også sagt nr 4. Anonymkode: d329d...9e3
Anonym bruker Skrevet 28. september 2019 #12 Skrevet 28. september 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville også sagt nr 4. Anonymkode: d329d...9e3 Ta en kikk på grafen, så ser du at PO og KO ikke er like store, men kvantum for maks SO er der marginalkost krysser marginal betalingsvillighet. Anonymkode: d329d...9e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå