Gå til innhold

Hvordan takle å bli sviktet av venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var samboer i 10 år med en mann og vi hadde masse venner. De siste 5 årene åpnet jeg meg for 4 venninner og fortalte om forholdene hjemme. Jeg fikk mye støtte og de oppmuntret meg til å forlate han. De visste han kunne skrike og knuse ting. De visste han kunne behandle barna stygt og at han kunne ty til vold.

Jeg forlater han til slutt. Men nå viser det seg at de velger å ha han som venn, to av de reiste på ferie med han i sommer og ene skal bli nærmeste nabo med han. De har mer kontakt med han nå enn når vi bodde sammen. 

Jeg er så forferdelig såret og skuffer. Hadde ikke forventet noe fra alle andre venner. Men mine fire nærmeste har blitt svært nære med han etter at jeg gjorde det slutt.

Vi bor i en mindre by, så det gjør det ekstra komplisert. Om jeg finner nye venner, så kjenner de mine gamle. Jeg kan ikke flytte heller.

Min eks har ønsket at dette skulle skje. Men trodde ikke tapet skulle bli så stort.

Anonymkode: 90ba5...f84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den beste måten å takle noe på er å erkjenne smerten og tapet. Gråt og få det ut. Kjenn på hvor vondt det er. Etterhvert vil smerten lette og ting bli lettere. 

Anonymkode: d36e1...762

Skrevet

Jeg har noen venninner som har opplevd det samme. Problemet er at slike menn ofte har psykopatiske trekk, forferdelige og ofte voldelige hjemme - storsjarmører og "samfunnsstøtte" utad.

De vet hvordan de skal så tvil hos andre, legge små hint og kommentarer her og der slik at andre, selv de som vet om at de kan være voldelige, blir manipulert til å tro at det sikkert ikke var så ille likevel. Og når den tanken er sådd, da har han dem på kroken, for da er neste å manipulere dem til å tro at det egentlig var din feil, ikke hans. Det verste eksemplet jeg vet om i så måte, der ble hun som hadde hjulpet kona til krisesenteret og sett gjentatte ganger alle blåmerker og skader, hun var den som ble sammen med mannen etter kona omsider kom seg unna ham. For han var visstnok innerst inne egentlig sååå snill og eneste grunnen til det som skjedde var at han og kona ikke passet sammen. Sa hun... før hun endte i en verre situasjon med samme mann.

Ut fra det jeg har sett så er det ofte de som er litt naive og kanskje ikke de aller smarteste som faller for slikt, når de egentlig vet hva mannen er istand til. Enten det, eller så er det en annen variant, og det er der mannen har en viss status og det er "enklere" å være "venn" med ham enn å få ham som fiende.

For din del, prøv å akseptere dette så fort som mulig. Gråt når du føler for det, som hun over sier, få det ut. Men aksepter det. Og se at for din del er det uansett ikke bra å ha venninner som er så ustabile. Pass på at du ikke forteller disse noe særlig om ditt liv nå, for det vil trolig også bli fortalt videre til din eksmann som igjen kan bruke ting mot deg. De som ser gjennom mannen, de som tror på deg, de finnes også, og de vil du finne flere av.

Føler du behov for å snakke om det kan du kontakte familievernkontoret også og snakke om det der.

Anonymkode: ef1e1...02d

Skrevet

Han er en narsissist og de har blitt hans «flying monkeys». Pass på at du ikke gir noe info om livet ditt til de som er omringet av han. Les deg opp på hva du har med å gjøre for han har ingen empati og kan finne på hva som helst for å gjøre livet ditt surt. De «vennene» dine har vist hvor gode venner de er og vær glad du er kvitt dem! 

Anonymkode: 16ab5...28b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...