Gå til innhold

9 måneder og søvnvansker!


daddy-o

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg er ny her inne, og pappa til en nydelig liten kar på ni måneder. 

Gutten vår er verdens blieste og mest tålmodige på dagtid, men har bestandig slitt med legging og søvn. Leggingen tar mellom en og to timer, og involverer myye gråt, kjefting og frustrasjon. Han har frem til nå nylig sovet i sprinkelseng med veggen av mot vår seng, og våknet da regelmessig (hver halvannen time minst), enten for kos eller pupp. For fem dager siden innførte vi en ny rutine, med barneseng på eget rom, i håp om at det kunne gjøre søvnmønsteret bedre. Vi har også jobba "på skift", slik at pappa har tatt nattevakten og roa minstemann på natta, mens mamma har tatt han på formiddagen, og undertegnede har fått seg noen timer søvn. Jeg synes allerede å se forbedring, først og fremst ved at han mer og mer klarer å roe seg selv, uten at jeg eller kona kommer inn. Likevel våkner han ordentlig minst et par ganger i løpet av natten (ca. kl. 24 og 04), som regel da han er vant til å få pupp. Mitt spørsmål er: hvor legger dere grensen for når dere går inn til barnet om natten? Man kjenner jo sitt barns ulike måter å gråte på, så jeg prøver å vente i det lengste hvis det er mest kjeft og "sutring", og går heller inn hvis han gråter ordentlig. Det finnes vel dessverre ikke noen bruksanvisning eller fasit, men jeg er nysgjerrig på hva som fungerer for andre. 
Det er også verd å nevne at vi nylig (2 netter siden) har begynt å bruke nattpose, da sønnen vår er en ekte akrobat i senga som elsker å utforske, og sparker av seg dyna konstant. 

Tips mottas med takk! :D

Mvh, stolt førstegangspappa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri latt mine barn våkne på natten. Jeg bedriver samsoving og ved minste pip strekker jeg ut hånden for å roe. Hjelper ikke det prøver jeg med kos og hjelper ikke det har de fått pupp. 

Men jeg har aldri hatt noe problem med å sove med barna eller sovne med baby på puppen. Og de har vant seg av med dette selv med alderen. 

Men det er det som har fungert for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi slet også når storesøster her i huset var 9 måneder, hun våknet hver eneste time og sovnet bare når hun fikk pupp. 8-10 måneders stadiet er visst det aller tøffeste, mye vanskeligere enn nyfødt stadiet!

Jeg fikk mye hjelp fra https://www.sovesovebaby.no/8-10-maneder/. Masse gode råd tilpasset babyens alder. Timeplanene deres var spesielt hjelpsomme for oss. Vi fikk også individuell veiledning om leggerutiner som reddet nattesøvnen for oss!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...