Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #1 Skrevet 26. september 2019 For en stund siden fikk vi en ny medarbeider i min avdeling. Flink dame, men hun bruker enorme mengder med parfyme. Hun bruker så mye at når hun sitter på kontoret sitt, så lukter det flere meter bort i gangen, selv om hun har døra igjen. Om hun har vært på et møterom, så lukter det parfyme der i over en time etterpå. Vi er to i avdelingen som tåler sånn parfymebruk veldig dårlig. Jeg får astmaanfall av det, og en kollega får migrene. Ved to anledninger har jeg måttet gå ut av et møte der hun er tilstede, for jeg får ikke puste. Hun som får migrene har måttet gå hjem ved 2 eller 3 anledninger. Jeg har spurt henne om hun kan dempe parfymebruken, og jeg vet at hun andre har spurt. Begge fikk til svar at "Jeg bruker ikke mye parfyme." Jeg har sagt fra til leder, som har snakket med henne, og ga meg tilbakemelding om at hun ikke ville slutte å bruke parfyme. Hva gjør jeg nå? Hva kan leder gjøre? Kan man pålegge noen å ikke bruke parfyme på jobb? Hun genererer jo sykefravær i avdelingen på denne måten. Anonymkode: e1ce1...14b
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #2 Skrevet 26. september 2019 Vi hadde en sånn på jobb. Vedkommende var alkoholiker og ville skjule alkohollukta. Anonymkode: d3ea8...2cb
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #3 Skrevet 26. september 2019 Veik leder! Ta problemet høyere opp i systemet. Koble inn fagforening? Bedriftshelsetjeneste? Men er det virkelig mulig å være arbeidstaker når man tydeligvis har så lite i toppetasjen at man ikke forstår sånt? Anonymkode: ff5be...416
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #4 Skrevet 26. september 2019 I utgangspunktet så er det ikke så mye mer arbeidsgiver kan gjøre en det som er gjort. Men satt på spissen så handler dette om arbeidsmiljø, da er det verneombud som må på banen. Anonymkode: 4117c...50d
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #5 Skrevet 26. september 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: I utgangspunktet så er det ikke så mye mer arbeidsgiver kan gjøre en det som er gjort. Men satt på spissen så handler dette om arbeidsmiljø, da er det verneombud som må på banen. Anonymkode: 4117c...50d Verneombud var en god ide. Skal snakke med henne i morra. Anonymkode: e1ce1...14b
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #6 Skrevet 26. september 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Veik leder! Ta problemet høyere opp i systemet. Koble inn fagforening? Bedriftshelsetjeneste? Men er det virkelig mulig å være arbeidstaker når man tydeligvis har så lite i toppetasjen at man ikke forstår sånt? Anonymkode: ff5be...416 Folk flest ville vel stoppet av seg selv om noen ble syke av at man hadde på parfyme. Men ikke hun her. Det er jo litt merkelig. Anonymkode: e1ce1...14b
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #7 Skrevet 26. september 2019 Normale personer ville sagt "åh, beklager, da skal jeg selvfølgelig ikke bruke parfyme på jobb i fremtiden". Enten er damen helt blottet for empati og sosiale antenner - eller, som en over også nevner, hun skjuler noe. Det er dessverre ikke uvanlig å forsøke å skjule alkoholproblemer med parfyme. Anonymkode: 81bb5...ac8
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #8 Skrevet 26. september 2019 Ellers har du en usedvanlig tafatt leder, Hi. Anonymkode: 81bb5...ac8
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #9 Skrevet 26. september 2019 På samme måte som en sjef kan si at det må være et nøttefritt miljø i kantina pga allergi må han da kunne si at det skal være et parfymefritt miljø pga allergi? Dama kan jo ha med seg parfymeflaska i veska og spraye seg når hun går fra jobb. Anonymkode: c4d54...6ca
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #10 Skrevet 26. september 2019 Leder kan få inn ny regel på at parfyme og parfymerte produkter ikke skal brukes når de er på jobb. Helsevesenet og butikker har slike regler vet jeg, sikker mange andre også. Min tidligere kjæreste jobbet i helsevesenet og var allergisk for det meste av parfyme, han slet noen ganger men ikke så ekstremt heldigvis. Han måtte ta dette opp med ledere flere ganger, for når han sleit så viste han at endel pasienter kunne få det mye værre enn han. Og han ble helt oppgitt over de dårlige unnskyldningene mange damer hadde, de måtte jo smøre seg med kremer og ha parfyme på seg. I litt hode er det så enkelt at de har ikke lov, det har de faktisk skrevet under på når de godtok jobbtilbudet. De som jobber i helsevesenet burde hvertfall vite hvor stor skade dette kan gjøre. Jeg hadde klikket i vinkel om jeg hadde kommet på sykehuset og det hadde vært leger eller sykepleiere som var dynket i parfyme. For da hadde de nemlig fått ett enda sykere barn å pleie. Mitt ene barn er så allergisk at hun får åpne sår i løpet av en halv time. Hun har hatt veldig flaks med de hun har gått på skole med, de har vist hensyn uten at vi må lage en smørbrødlist over hva de kan og ikke kan ha på seg. Jeg tror igrunn ikke jeg informerte ungdomskolen eller videregående om dette når jeg tenker etter. Jeg jobber i butikk og i min arbeidskontrakt så står det at vi ikke skal ha parfyme på oss, både der jeg jobber nå og i kjeden jeg jobbet før. Av den enkle grunn at vi kan ha medarbeidere eller kunder som er allergiske. Anonymkode: 29a7e...66c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå