Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #1 Skrevet 25. september 2019 Jeg har en datter på 8 år. Hennes biologiske far bor på sofaen til en han jobber sammen med, og har ikke betalt noe barnebidrag på flere år. Vi skilte altså lag for flere år siden, og jeg har en kjæreste som ønsker å dekke opp for barnebidraget, selv om vi ikke bor sammen. Så da lurer jeg på; er det mulig for oss å inngå en privat avtale via NAV? Jeg ønsker jo ikke at han skal backe ut.. Anonymkode: a3cd8...c8c
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #2 Skrevet 25. september 2019 Hvem er du redd skal backe ut? Kjæresten? Faren må vel stille opp økonomisk uansett så får kjæresten hjelpe til ved behov? Eller er ikke far bidragsdyktig? Anonymkode: 3ce40...197
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #3 Skrevet 25. september 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvem er du redd skal backe ut? Kjæresten? Faren må vel stille opp økonomisk uansett så får kjæresten hjelpe til ved behov? Eller er ikke far bidragsdyktig? Anonymkode: 3ce40...197 Det er naturligvis kjæresten som ikke skal backe ut. Faren er ikke bidragsdyktig, har ikke vært i fast jobb på lenge. Anonymkode: a3cd8...c8c
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #4 Skrevet 25. september 2019 Kjæresten din har ingen forpliktelse overfor barnet ditt, og kan backe ut når som helst. Nav krever kun inn bidrag fra biologiske foreldre. Anonymkode: 789d1...fc1
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #5 Skrevet 25. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er naturligvis kjæresten som ikke skal backe ut. Faren er ikke bidragsdyktig, har ikke vært i fast jobb på lenge. Anonymkode: a3cd8...c8c Du kan ikke lage en avtale med nav om at kjæresten din skal betale. Han kan jo bare overføre penger til deg hver mnd? Anonymkode: 3ce40...197
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #6 Skrevet 25. september 2019 Du ønsker en bindende avtale med kjæresten din som ikke bor sammen med deg, om at han skal betale bidrag for barnet ditt pga at faren ikke er betalingsdyktige? Er dette en avtale du tenker han skal binde seg til frem til barnet er minst 18 år? Finnes det virkelig så lettlurte menn??? Anonymkode: 1687a...04d
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #7 Skrevet 25. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du kan ikke lage en avtale med nav om at kjæresten din skal betale. Han kan jo bare overføre penger til deg hver mnd? Anonymkode: 3ce40...197 Er det noe du antar, eller noe du vet? Ja, han kan overføre penger til meg hver mnd. Og når han backer ut, har jeg plutselig ingenting igjen. Anonymkode: a3cd8...c8c
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #8 Skrevet 25. september 2019 Hvorfor ikke heller kreve bidrag fra far gjennom nav? Det er nå den riktige veien å gå... Anonymkode: 1687a...04d
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #9 Skrevet 25. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er det noe du antar, eller noe du vet? Ja, han kan overføre penger til meg hver mnd. Og når han backer ut, har jeg plutselig ingenting igjen. Anonymkode: a3cd8...c8c Det vet jeg. Det er snilt av han å skulle bidra, men du kan jo ikke tvinge han til å være økonomi ansvarlig for ditt barn de neste 10 årene. Anonymkode: 3ce40...197
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #10 Skrevet 25. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du ønsker en bindende avtale med kjæresten din som ikke bor sammen med deg, om at han skal betale bidrag for barnet ditt pga at faren ikke er betalingsdyktige? Er dette en avtale du tenker han skal binde seg til frem til barnet er minst 18 år? Finnes det virkelig så lettlurte menn??? Anonymkode: 1687a...04d Jeg er bare ute etter et kvalifisert svar, ikke flere ubesvarte spørsmål. Anonymkode: a3cd8...c8c
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #11 Skrevet 25. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg er bare ute etter et kvalifisert svar, ikke flere ubesvarte spørsmål. Anonymkode: a3cd8...c8c Svaret er da nei. Nav kan ikke sette opp en bindende avtale. Den eneste plassen du kan få til noe slik er eventuelt via advokat med en tinglyst avtale. Men, selv den vil jeg anta ikke holder i retten hvis kjæresten backer ut. Så skal kjæresten din bli forpliktet til noe må han nok adoptere barnet ditt. Anonymkode: 1687a...04d
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #12 Skrevet 25. september 2019 Hvordan tenker du dette skal bli hvis det blir slutt mellom deg og kjæresten din? Skal han fortsette å betale for en annen manns barn?Til og med når han ikke er sammen med hennes mor? Dette må være tull! Anonymkode: 47de1...916
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #13 Skrevet 26. september 2019 Nav kan kun stadfeste private avtaler fra de med forsørgingsplikt. Det vil si foreldrene. Din samboer står fritt til å inngå en avtale med deg om å forsørge ditt barn, men kan når som helst slutte med det. Du kan ikke kreve at han overholder den avtalen om han skulle trekke seg. Anonymkode: b2bc2...06f
gale damen Skrevet 26. september 2019 #14 Skrevet 26. september 2019 Hvorfor skal du ikke selv forsørge barnet ditt? At kjæresten din skal holdes økonomisk ansvarlig er jo absurd.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #15 Skrevet 26. september 2019 Du ønsker ikke at han skal backe ut? Herlighet, kanskje du skulle få hodet litt ut av din egen navle.... Han kan selvfølgelig hjelpe deg økonomisk fordi han er kjæresten din og ønsker det, det viser bare at han er en generøs person som ønsker deg og barnet ditt alt godt. Det er en god egenskap. Men han kan ikke binde seg til å fortsette gi deg penger hver måned selv om det f.eks skulle bli slutt, eller han rett og slett ikke ønsker lenger. Du kan på ingen måte binde han til å gjøre noe sånt. Du kan søke bidragsforskudd fra nav om du tjener under en viss sum selv, da får du litt selv om far er betalingsudyktig. Så må du bare være glad du har en så generøs kjæreste, nav kan ikke kreve han for penger om han bestemmer seg for å "backe ut" Anonymkode: c8f5b...3ce
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #16 Skrevet 26. september 2019 1 time siden, gale damen skrev: Hvorfor skal du ikke selv forsørge barnet ditt? At kjæresten din skal holdes økonomisk ansvarlig er jo absurd. Hvorfor skal jeg kun selv forsørge barnet mitt? Hvorfor kan ikke en surrogatfar stille opp som økonomisk ansvarlig hvis han ønsker det? Jeg er ute etter løsninger her, ikke problemer! Anonymkode: a3cd8...c8c
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #17 Skrevet 26. september 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor skal jeg kun selv forsørge barnet mitt? Hvorfor kan ikke en surrogatfar stille opp som økonomisk ansvarlig hvis han ønsker det? Jeg er ute etter løsninger her, ikke problemer! Anonymkode: a3cd8...c8c Løsningen er at han gir deg penger så lenge han ønsker det, og du takknemlig tar imot. Det finnes ingen juridisk måte å kreve disse pengene på, for han er ikke pliktig til å betale dem. Så du tar imot hans generøsitet med takknemlighet og håper det varer. Anonymkode: c8f5b...3ce
Surfina Skrevet 26. september 2019 #18 Skrevet 26. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor skal jeg kun selv forsørge barnet mitt? Hvorfor kan ikke en surrogatfar stille opp som økonomisk ansvarlig hvis han ønsker det? Jeg er ute etter løsninger her, ikke problemer! Anonymkode: a3cd8...c8c Du er ute etter løsninger som ikke eksisterer. Eneste måten du kan få NAV til å fastsette bidrag og kreve inn bidrag er hvis din kjæreste adopterer og blir juridisk ansvarlig for barnet ditt. Dette fordrer at biologisk far sier ja til adopsjon. Du kan inngå en skriftlig avtale med din kjæreste og tinglyse den, men den avtalen kan fort ikke være sterk nok hvis din kjæreste på et eller annet tidspunkt ikke vil betale lenger da han ikke er juridisk ansvarlig for barnet. Du kan spørre "Hvorfor skal kun jeg forsørge barnet mitt", og svaret der er fordi du har valgt en barnefar som ikke er bidragsdyktig pr dags dato. Du kan eventuelt søke om bidragsforskudd fra nav, eventuell bostøtte hvis du kvalifiserer til det. Men utover det så er det nå engang slik at hvis man velger å få barn så er man økonomisk forpliktet til å forsørge barnet sitt, det vil også biologiske far bli hvis han blir bidragsdyktig.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #19 Skrevet 26. september 2019 Dette er det mest hårreisende innlegget jeg har lest på lenge. Hva skjer om forholdet skjærer seg og han får ny dame og egne barn skal han kunne treffe datteren din alene siden han betaler bidrag for henne eller er det KUN pengene du vil ha? Så sier du jo her at far hennes ikke betaler bidrag fordi han ikke jobber, men da stusser jeg på denne setningen. Forøvrig så kan du søke nav om bidragsforskudd, da vil faren også opparbeide seg bidragsgjeld til staten, noe du kan opplyse han om slik at han begynner å jobbe. 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Hennes biologiske far bor på sofaen til en han jobber sammen med. Anonymkode: 6f9c6...d8c
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #20 Skrevet 26. september 2019 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en datter på 8 år. Hennes biologiske far bor på sofaen til en han jobber sammen med, og har ikke betalt noe barnebidrag på flere år. Vi skilte altså lag for flere år siden, og jeg har en kjæreste som ønsker å dekke opp for barnebidraget, selv om vi ikke bor sammen. Så da lurer jeg på; er det mulig for oss å inngå en privat avtale via NAV? Jeg ønsker jo ikke at han skal backe ut.. Anonymkode: a3cd8...c8c Svaret er Nei! Anonymkode: 9081e...2e4
gale damen Skrevet 27. september 2019 #21 Skrevet 27. september 2019 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor skal jeg kun selv forsørge barnet mitt? Hvorfor kan ikke en surrogatfar stille opp som økonomisk ansvarlig hvis han ønsker det? Jeg er ute etter løsninger her, ikke problemer! Anonymkode: a3cd8...c8c Fordi det er barnet ditt? Kjæresten din er ikke en "surrogatfar". Løsningen er at du selv økonomisk sørger for deg selv og barnet ditt, som de fleste andre oppegående mødre gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå