Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #1 Skrevet 25. september 2019 Hvorfor gjør dere ikke det? Hva skulle dere ønske var annerledes med julefeiringen? Anonymkode: 46355...511
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #2 Skrevet 25. september 2019 Da jeg var liten elsket jeg julen. Vi var stor familie og julaften var et herlig kaos. Nå derimot, er vi veldig få og syntes bare det er stress. Ingen glede. En del av familien er gått bort, noen er flyttet til andre siden av landet. Jeg har mistet den ene av mine foreldre. Julen er egentlig bare en trist høytid som jeg vil bare komme meg gjennom. Hadde det ikke vært for barna, hadde jeg heller ikke pyntet til jul. Jeg er også skilt og eks mannens familie bor i et land jul ikke feires. Har ny kjæreste, men han skal feire med eks kone og deres felles barn. Hun vil ikke ha meg der, så da holder jeg meg selvfølgelig unna. Jeg må også ta meg av mine barn og min gjenlevende foreldre. Alt blir bedre første juledag da det endelig er over. Anonymkode: 3ed20...6aa
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #3 Skrevet 25. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Da jeg var liten elsket jeg julen. Vi var stor familie og julaften var et herlig kaos. Nå derimot, er vi veldig få og syntes bare det er stress. Ingen glede. En del av familien er gått bort, noen er flyttet til andre siden av landet. Jeg har mistet den ene av mine foreldre. Julen er egentlig bare en trist høytid som jeg vil bare komme meg gjennom. Hadde det ikke vært for barna, hadde jeg heller ikke pyntet til jul. Jeg er også skilt og eks mannens familie bor i et land jul ikke feires. Har ny kjæreste, men han skal feire med eks kone og deres felles barn. Hun vil ikke ha meg der, så da holder jeg meg selvfølgelig unna. Jeg må også ta meg av mine barn og min gjenlevende foreldre. Alt blir bedre første juledag da det endelig er over. Anonymkode: 3ed20...6aa Jeg har mistet begge foreldrene mine, og tre av fire besteforeldre. Heldigvis har jeg en svigerfamilie som et fantastisk! Julen trenger ikke å bli stress, det er litt hva man gjør det til selv. Enten kutte ned på gavene, eller begynne tidlig. Vi baker bare pepperkaker, alle andre kaker kjøper jeg. Her betyr julen late dager, og kveldstid på sofa'en med julefilmer. Anonymkode: 872e0...b8a
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #4 Skrevet 25. september 2019 Jeg verken misliker eller liker julen. Nå var aldri julen koselig for meg i barndommen, mine foreldre var grusomme, og alkoholikere. Så de var jo drita fulle lenge før middag. Og det var jo ikke noe kos. Og nå så har jeg ikke familie, er skilt fra barnefar. Han har stor familie, som samles til jul, så barna mine er der hver jul. Jeg ønsker jo virkelig det beste for de, og at de skal sitte med masse gode juleminner fra storfamilien. Og de har jo heller ikke noen annen familie. Så jeg er alene på julaften, og jeg koser meg jo på min måte. Men det blir jo ikke det samme, som å feire med barna og storfamilien. Anonymkode: de8d1...1b2
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #5 Skrevet 25. september 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg verken misliker eller liker julen. Nå var aldri julen koselig for meg i barndommen, mine foreldre var grusomme, og alkoholikere. Så de var jo drita fulle lenge før middag. Og det var jo ikke noe kos. Og nå så har jeg ikke familie, er skilt fra barnefar. Han har stor familie, som samles til jul, så barna mine er der hver jul. Jeg ønsker jo virkelig det beste for de, og at de skal sitte med masse gode juleminner fra storfamilien. Og de har jo heller ikke noen annen familie. Så jeg er alene på julaften, og jeg koser meg jo på min måte. Men det blir jo ikke det samme, som å feire med barna og storfamilien. Anonymkode: de8d1...1b2 Er det ingne du kan være hos? Hvor bor du, du kan være hos oss ❤ Anonymkode: 872e0...b8a
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #6 Skrevet 25. september 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg verken misliker eller liker julen. Nå var aldri julen koselig for meg i barndommen, mine foreldre var grusomme, og alkoholikere. Så de var jo drita fulle lenge før middag. Og det var jo ikke noe kos. Og nå så har jeg ikke familie, er skilt fra barnefar. Han har stor familie, som samles til jul, så barna mine er der hver jul. Jeg ønsker jo virkelig det beste for de, og at de skal sitte med masse gode juleminner fra storfamilien. Og de har jo heller ikke noen annen familie. Så jeg er alene på julaften, og jeg koser meg jo på min måte. Men det blir jo ikke det samme, som å feire med barna og storfamilien. Anonymkode: de8d1...1b2 Dette var trist å lese. Barna synes sikkert det er veldig trist å tenke på at mamma sitter alene! Du burde jo bli invitert til eksmannen. Anonymkode: 291e0...9d7
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #7 Skrevet 25. september 2019 Jeg er født i 1973, og har jaktet på julefølelsen siden 1987. Jeg har vært en juleelsker fra barndommen, men tror det at julen ble introdusert tidligere og tidligere for hvert år gjorde sitt til at jeg ble lei jula lenge før desember. Det er trist! Hvor ble det av advent, liksom? Nå er det julerødt fra Halloween til 1.juledag, da er det såvidt vi skifter til nyttår før påskemarsipanen dukker opp 😢 Anonymkode: e128d...1b4
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #8 Skrevet 25. september 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er født i 1973, og har jaktet på julefølelsen siden 1987. Jeg har vært en juleelsker fra barndommen, men tror det at julen ble introdusert tidligere og tidligere for hvert år gjorde sitt til at jeg ble lei jula lenge før desember. Det er trist! Hvor ble det av advent, liksom? Nå er det julerødt fra Halloween til 1.juledag, da er det såvidt vi skifter til nyttår før påskemarsipanen dukker opp 😢 Anonymkode: e128d...1b4 Europris har allerede plukket frem julepynt her.... lenge før halloween!! Anonymkode: b9d9c...7fb
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #9 Skrevet 25. september 2019 Skjønner ikke greia med å "ikke like julen", å synes den er trist er én ting, men julen er hva du gjør den til selv. Man gjør det ut av det, hva man har. Er du ikke kristen, kan du bare blåse i det. Lei en film og kos deg gløgg med... Gløgg... For min del handler ikke julen om å være så enormt sosial, men å sette pris på det man har fått. Jeg kan ikke engang spise riskrem med saus, marsipan, sjokolade.. Ikke noe julegodteri. Ikke engang kakao. Jeg har også mistet mange, familien blir stadig mindre, svigermor begynner å bli dement og borte. Ja? Vi må gjøre det beste ut av det. JEG feirer jul, og det har jeg bestemt meg for å gjøre. JEG ser på julefilmer, og bestemmer meg for at det er koselig. Man må bare finne noe man liker, og så gjør man det. Hvis man ikke liker å ha juletre, har man ikke det. Men det å bare gå rundt og savne, tenke på, lete. Det blir man ikke lykkelig av. Anonymkode: 30a50...d86
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #10 Skrevet 25. september 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønner ikke greia med å "ikke like julen", å synes den er trist er én ting, men julen er hva du gjør den til selv. Man gjør det ut av det, hva man har. Er du ikke kristen, kan du bare blåse i det. Lei en film og kos deg gløgg med... Gløgg... For min del handler ikke julen om å være så enormt sosial, men å sette pris på det man har fått. Jeg kan ikke engang spise riskrem med saus, marsipan, sjokolade.. Ikke noe julegodteri. Ikke engang kakao. Jeg har også mistet mange, familien blir stadig mindre, svigermor begynner å bli dement og borte. Ja? Vi må gjøre det beste ut av det. JEG feirer jul, og det har jeg bestemt meg for å gjøre. JEG ser på julefilmer, og bestemmer meg for at det er koselig. Man må bare finne noe man liker, og så gjør man det. Hvis man ikke liker å ha juletre, har man ikke det. Men det å bare gå rundt og savne, tenke på, lete. Det blir man ikke lykkelig av. Anonymkode: 30a50...d86 Må si meg litt enig her jeg. Setter også pris på det jeg har og jula blir det vi gjør den til Anonymkode: eecb1...66d
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #11 Skrevet 25. september 2019 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er født i 1973, og har jaktet på julefølelsen siden 1987. Jeg har vært en juleelsker fra barndommen, men tror det at julen ble introdusert tidligere og tidligere for hvert år gjorde sitt til at jeg ble lei jula lenge før desember. Det er trist! Hvor ble det av advent, liksom? Nå er det julerødt fra Halloween til 1.juledag, da er det såvidt vi skifter til nyttår før påskemarsipanen dukker opp 😢 Anonymkode: e128d...1b4 Men det blir jo også mye hva du gjør det til selv? Jeg kjøper ingenting som har med jul å gjøre før godt ut i november, jeg pynter ingenting før 1 advent/1 desember, jeg pynter juletre lille julaften og prøver å lukke øynene for alt rundt meg. Jeg vil holde på julemagien og det klarer jeg ikke hvis jeg starter i september. Anonymkode: 46355...511
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #12 Skrevet 25. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er født i 1973, og har jaktet på julefølelsen siden 1987. Jeg har vært en juleelsker fra barndommen, men tror det at julen ble introdusert tidligere og tidligere for hvert år gjorde sitt til at jeg ble lei jula lenge før desember. Det er trist! Hvor ble det av advent, liksom? Nå er det julerødt fra Halloween til 1.juledag, da er det såvidt vi skifter til nyttår før påskemarsipanen dukker opp 😢 Anonymkode: e128d...1b4 Siterer meg selv for å svare de som har kommentert. Det handler om at jeg blir drittlei jula allerede før vi går inn i advent fordi jeg blir overeksponert for jul allerede i september/oktober. For meg er det tradisjon å pynte tre lille julaften, og la det stå i det minste til ut jula. Men for de fleste er jo jula over etter frokost 2.juledag Anonymkode: e128d...1b4
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #13 Skrevet 25. september 2019 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Siterer meg selv for å svare de som har kommentert. Det handler om at jeg blir drittlei jula allerede før vi går inn i advent fordi jeg blir overeksponert for jul allerede i september/oktober. For meg er det tradisjon å pynte tre lille julaften, og la det stå i det minste til ut jula. Men for de fleste er jo jula over etter frokost 2.juledag Anonymkode: e128d...1b4 Vi pynter ikke noe til jul før sent på kvelden lille julaften. De første ukene i desember har vi adventspynt. Det hjelper mye. I tillegg bruker vi advent på forberedelser. Vi rydder, vasker, baker osv, men vi har ikke juleselskaper før etter julaften. Da blir vi ikke lei. Anonymkode: 97840...785
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #14 Skrevet 25. september 2019 For min del så er det pga kronisk sykdom, enhver høytid medfører en del ekstra belastning som gjør høytidene preget av mye smerter. Har ingen til å overta pliktene heller, så man biter tennene sammen og gjør det så koselig man klarer for alle, på bekostning av egen helse. Jeg er selvfølgelig takknemlig og glad for å se resultatene, men det er klart man får en liten bismak likevel. Anonymkode: 7102d...3d4
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #15 Skrevet 25. september 2019 Jula er for meg et helvettes stress. Som regel har jeg ikke fri i jula heller. Mannen bidrar veldig lite, og selv om jeg har overlatt innkjøp av gaver til hans side av familien, så slipper han billig unna, for de er få. Og min familie er stor. Det er stress og mas og jeg hater shopping og butikker og alt som må handles inn. Vasker jeg for lite, blir gubben sur, vasker jeg for mye blir han sur da også, da mener han at jeg overdriver. Blir aldri fornøyd! Anonymkode: af1fc...c96
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #16 Skrevet 25. september 2019 Julen for meg betyr at familien skal samles. Og med en familie som hater hverandre endte det alltid ble krangling. Julen for meg forbindes med krangling, alkohol og negativitet. Jeg elsker julestemningen, og jeg elsker julesanger osv. Men ellers klarer jeg ikke forbinde julen med kjærlighet. De siste årene har jeg feiret jul med ex-en (uten eksen) sin familie. Og jeg har hatt hyggelige julefeiringer med dem. Men den negative følelsen rundt jul er alltid der. Tristheten av å ikke ha en familie jeg kan feire jul med. Familien til eksen er bare 2 personer. Vi har det kjempefint, og jeg føler meg superheldig som har dem, men tristheten over å ha en dysfunksjonell familie + alle negative minner sitter jo igjen.. Jul for meg vil alltid bringe tilbake vonde minner.. Det er ikke en happy tid. Det er en tid for fyll, krangling og vold. Anonymkode: e3f72...def
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #17 Skrevet 26. september 2019 Følelsen av å være utilstrekkelig og fattig. Ikke ha råd til julegaver er flaut og vondt.. Anonymkode: 78d9a...ccb
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #18 Skrevet 26. september 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg verken misliker eller liker julen. Nå var aldri julen koselig for meg i barndommen, mine foreldre var grusomme, og alkoholikere. Så de var jo drita fulle lenge før middag. Og det var jo ikke noe kos. Og nå så har jeg ikke familie, er skilt fra barnefar. Han har stor familie, som samles til jul, så barna mine er der hver jul. Jeg ønsker jo virkelig det beste for de, og at de skal sitte med masse gode juleminner fra storfamilien. Og de har jo heller ikke noen annen familie. Så jeg er alene på julaften, og jeg koser meg jo på min måte. Men det blir jo ikke det samme, som å feire med barna og storfamilien. Anonymkode: de8d1...1b2 ❤️ Ble så rørt av historien din. Så enkelt og kort fortalt. Og mange ville lett blitt bitre eller nedstemt i jula med den bakgrunnen der. Og med god grunn. I stedet er du raus og ønsker det beste for de du er glad i. Du lever ut selve julebudskapet, selv om du har en likegyldig holdning til jula selv og ikke forventer noe tilbake. Stor klem til deg❤️ Anonymkode: dca22...ceb
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #19 Skrevet 26. september 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Siterer meg selv for å svare de som har kommentert. Det handler om at jeg blir drittlei jula allerede før vi går inn i advent fordi jeg blir overeksponert for jul allerede i september/oktober. For meg er det tradisjon å pynte tre lille julaften, og la det stå i det minste til ut jula. Men for de fleste er jo jula over etter frokost 2.juledag Anonymkode: e128d...1b4 Du har bestemt deg for at dette er sannheten og er like sirkulær og påståelig som hun med tyrkeren og livet som bare flyr forbi. Dere burde treffes. Begge trenger å ta ansvar selv, ikke sitte passivt og klage på alt rundt dere. Anonymkode: 4f34b...777
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #20 Skrevet 26. september 2019 Vi har laget nye tradisjoner som passer OSS. Vi lever et anderledes liv nå som voksne enn våre foreldre gjorde. Jula blir hva man gjør den til selv. vi har vært vant med å pynte juletreet lille julaften. Men nå pynter vi første uka i desember. Hver morgen i desember har vi stearinlys og juletrelys på i stua, alle andre lys avskrudd. Vi har i mange år dropper pakkekalender med alt styr det medfører. Vi har elf on the shelf, med enkle sprell. Julegaver har vi kuttet ned til minimum. Igjen så er det anderledes nå enn da vi var små. Før måtte folk ønske seg ting til jul, de hadde ikke råd til å kjøpe ellers. Nå har alle for mange ting. julen handler om å puste, kose oss og ikke stresse. Vi inviterer til kveldsmat, middager osv. Har man ikke familie så inviterer man andre. Verden er ikke slik vi trodde da vi feiret jul som barn, som barn ser man ikke det samme som voksne. Anonymkode: e8025...679
Anonym bruker Skrevet 26. september 2019 #21 Skrevet 26. september 2019 På 25.9.2019 den 16.18, Anonym bruker skrev: Hvorfor gjør dere ikke det? Hva skulle dere ønske var annerledes med julefeiringen? Anonymkode: 46355...511 Fordi jeg er singel og barnløs, og julen bare minner på meg på at jeg ikke har noen nære. Og fordi det forventes at man skal delta i "festligheter" , som bare gjør meg trist og lei meg. Anonymkode: 3e326...914
Anonym bruker Skrevet 27. september 2019 #22 Skrevet 27. september 2019 Jeg har gruet meg til julen i årevis. For meg er julen alltid bare et evig forventningspress. Man MÅ bake, MÅ ha juletre, MÅ kjøpe gaver til folk som har alt fra før, MÅ være hos foreldrene mine som jeg har et veldig dårlig forhold til osv. Ja jeg vet jo at jeg sånn egentlig ikke må noenting, men jeg føler likevel jeg må alt dette fordi barna mine ønsker det. Jeg er alene med dem, og gjør tusen ting jeg ikke kan fordra i jula for at de skal ha en fin høytid. Anonymkode: 9389b...362
Anonym bruker Skrevet 27. september 2019 #23 Skrevet 27. september 2019 Litt stress og styr er det med jul og særlig desember med avslutninger, handling, for mye som skal shoppes med for lite penger. Prøver å puste med magen og nyte det. Var single til jeg var 31 år og da feiret vi «voksen jul» jeg og min søster hos mine foreldre. Et år hjalp vi til på Alternativ Jul og det ga mange refleksjoner om tilfeldigheter i livet og takknemlighet for å være A4 og frisk. Nå handler mest om barna våre og familien, prøver å få inn takknemlighet og solidaritet inn i alle ønskene og kjøpepresset. Skape tradisjoner som er en mix av mine og min manns samt familien som har endrede behov om når vi feirer/ møtes fra år til år. Familietid og ikke stress står øverst på prioriteringslista. ❤️ Anonymkode: af3e0...74f
Anonym bruker Skrevet 27. september 2019 #24 Skrevet 27. september 2019 På 25.9.2019 den 18.10, Anonym bruker skrev: Er det ingne du kan være hos? Hvor bor du, du kan være hos oss ❤ Anonymkode: 872e0...b8a Har en venninne som tilbød meg å komme til henne. Men den dagen vil jeg heller være alene, og kose meg. Synes det blir mer trist hvis jeg skal være med en annen familie, som koser seg med barna sine. Jeg har og veldig lite barnefri i løpet av året, og da er det gjerne kun en natt de er hos far i måneden. Mens i jula, så er de der gjerne i 5 dager. Så det er og godt å få slappe av, kose meg, og gjøre nøyaktig det jeg vil. Og jeg koser meg faktisk den dagen på min måte. Anonymkode: de8d1...1b2
Gjest Antarctica Skrevet 27. september 2019 #25 Skrevet 27. september 2019 På 25.9.2019 den 18.48, Anonym bruker skrev: Jeg er født i 1973, og har jaktet på julefølelsen siden 1987. Jeg har vært en juleelsker fra barndommen, men tror det at julen ble introdusert tidligere og tidligere for hvert år gjorde sitt til at jeg ble lei jula lenge før desember. Det er trist! Hvor ble det av advent, liksom? Nå er det julerødt fra Halloween til 1.juledag, da er det såvidt vi skifter til nyttår før påskemarsipanen dukker opp 😢 Anonymkode: e128d...1b4 Har det som deg. Min absolutt beste jul var i 1987. Alt var perfekt. Så den jobber jeg med å gjenskape! Gir ikke opp der, altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå