Anonym bruker Skrevet 24. september 2019 #1 Skrevet 24. september 2019 15-åringen har allerede 2 hull i hver øre og vil nå ha nesepiercing og flere hull i ørene samt helix. Det er 15-årsgrense på endel studioer, så han mener han kan bestemme selv. Jeg synes det er lurt å vente med slike kroppsinngrep til han er 18 fordi han kan endre mening og stil innen da. Da vil hullene være synlige og ikke gro igjen hvis han velger å ikke fortsette bruke dem. Jeg mener vi kan bestemme over ham til han er 18 men det er tydeligvis ikke mulig å håndheve den loven. Det nytter ikke diskutere eller snakke fornuftig om det fordi han hevder sin rett til å uttrykke den han er. Gode råd? Bare la ham hulle kroppen sin så mye han lyster????? Sette hardt mot hardt (inndra goder, penger, Tlf osv)? Tror ikke det siste nytter, da blir det bare en ufruktbar krig. Anonymkode: b470d...bb6
Anonym bruker Skrevet 24. september 2019 #2 Skrevet 24. september 2019 Ingen synspunkter på dette? Trenger råd her, synes det er vanskelig Anonymkode: b470d...bb6
Anonym bruker Skrevet 24. september 2019 #3 Skrevet 24. september 2019 Nå er ikke barna min så gamle enda, og jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert. Sånn i farten er jeg litt delt, på den ene siden er jeg enig meg deg, men når man er 15 har man bestemmelsesrett over kroppen sin. For eksempel dersom barnet går til legen har foreldrene ingen rett til å vite om det og hvorfor - legen har taushetsplikt. Og et år har han lov til å ha sex. Det der er jo egentlig også en del av bestemmelsesretten over egen kropp.... Anonymkode: 6e949...e70
Anonym bruker Skrevet 24. september 2019 #4 Skrevet 24. september 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå er ikke barna min så gamle enda, og jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert. Sånn i farten er jeg litt delt, på den ene siden er jeg enig meg deg, men når man er 15 har man bestemmelsesrett over kroppen sin. For eksempel dersom barnet går til legen har foreldrene ingen rett til å vite om det og hvorfor - legen har taushetsplikt. Og et år har han lov til å ha sex. Det der er jo egentlig også en del av bestemmelsesretten over egen kropp.... Anonymkode: 6e949...e70 Takk for svar! Ja, må kanskje bare innse at han må få lov til å ta ansvar for handligene sine selv. Føler jeg støter ham bort fra meg ved å være så streng. Han er jo veldig vakker uansett om han pynter seg med hull og smykker eller ikke. Virker som om det er en identitetsmarkør som er viktig for hem. Det føles bare så fremmed i forhold til min egen totalt manglende interesse for å uttrykke personligheten min gjennom slike kroppsalterasjoner..... Anonymkode: b470d...bb6
Anonym bruker Skrevet 24. september 2019 #5 Skrevet 24. september 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Ja, må kanskje bare innse at han må få lov til å ta ansvar for handligene sine selv. Føler jeg støter ham bort fra meg ved å være så streng. Han er jo veldig vakker uansett om han pynter seg med hull og smykker eller ikke. Virker som om det er en identitetsmarkør som er viktig for hem. Det føles bare så fremmed i forhold til min egen totalt manglende interesse for å uttrykke personligheten min gjennom slike kroppsalterasjoner..... Anonymkode: b470d...bb6 Du kan jo si at du kan ikke nekte han å gjøre det, men han må huske på at de hullene han lager nå vil han har resten av livet. Han vil ha dem dagen etter, når han er 20 år, når han er like gammel som dere foreldre, når han er like gammel som besteforeldrene hans, og be han om å tenke nøye gjennom det valget før han gjør det Anonymkode: 6e949...e70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå