Gå til innhold

Saksforberedende møte etter barneloven

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det som blir avtalt der er det fastsatt etter dom? Om vi avviker hva skjer da? 

Anonymkode: 2e9d6...ccf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke fastsatt etter dom hvis dere har blitt enig om en avtale i forbindelse med første saksforbredende møte som skal prøves ut frem til det andre saksforbredende møtet. 

Anonymkode: 22951...5d5

Skrevet

Så om vi har avtalt noe og en ikke følger opp, så blir det ingen følger? 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så om vi har avtalt noe og en ikke følger opp, så blir det ingen følger? 

Jeg regner med dere har sakkyndige i meklingsprossene dere er i nå, og hvis det oppstår noen utfordringer bør du snakke med sakkyndige for å få en dialog. Mekling og prøveperioder er til for å teste ut og se hva som fungerer for barnet og da er sakkyndige den du bør bruke som rådgiver.

Skrevet

Det er klart, men lurte på om noen vet om det er satt at det skal være en viss prosent samvær og det ikke blir fulgt og far stevner igjen, det kan ikke skade min side av saken på noe vis imed det ikke er dom? 

Når jeg søker så blir det nevnt at det er rettsforlik og rettslig bindende avtale? 

Skrevet

Betyr det at dere ikke er i en meklingsprosess, men heller ble enige om en avtale rundt samvær og at saken er avsluttet? I så tilfelle er dette en rettskraftig avtale, og da bør du ha et veldig god grunn for å ikke følge avtalen. Om det spiller negativt ut for deg er umulig å si uten å vite bakgrunnen for hvorfor avtalen ikke følges, det kan i noen tilfeller være smart at du stevner far hvis du ser at avtalen overhodet ikke fungere for barnet da du viser at du setter barnets helse som fokus. Men du bør være rimelig sikker på at du har en grunn for å ikke følge avtalen, og at den grunnen vil være valid hos en dommer. 

Skrevet

Far har stevnet fordi vi (jeg) ikke følger det som ble fastsatt sist. Derfor lurer jeg på om det var rettslig bindende. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Far har stevnet fordi vi (jeg) ikke følger det som ble fastsatt sist. Derfor lurer jeg på om det var rettslig bindende. 

Det er en bindende avtale, men den er ikke rettskraftig så lenge det ikke foreligger en dom. Men og det er et stort men her, og det er at en avtale dere har kommet frem til i saksforbredende møter bør så langt som mulig følges, og du bør være rimelig sikker på at grunnen din til å ikke følge avtalen holder i argumentasjonsrekken din i tingretten. Hvis du ikke har en god grunn som dommer også mener er en veldig god grunn så kan det slå uheldig ut for deg ved en eventuell rettsak. Dommeren ser på hva som er best for barnet, men den ser også på hvilken løsning som sikrer best mulig kontakt med begge foreldrene.

Skrevet

Hva legger dem i best mulig kontakt mellom foreldrene? 

Skrevet

Jeg hadde ikke turt å ikke følge det midlertidige som blir bestemt på disse møtene. 

Rettsapparatet har en grådig lang vei å gå før barnas beste kan kalles å være i fokus. Det er vel heller strengt tatt Salamos forslag og å skjære barnet i to som rår. Fordi de ikke har tid å komme i dybden på hva som virkelig er best. 

Jeg vant rettsaken, men satt med hjerte i halsen over makten som lå i fremmede menneskers hender over det kjæreste du har. Noen av de var ekstremt lite egnet til jobben!

Anonymkode: 9caf9...2db

Skrevet

Hvordan var din sak? 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan var din sak? 

De vil helst henge noe ressurssvakt over den omsorgspersonen som skal få redusert samvær. Som for eksempel rusproblem, dårlig økonomi eller tidligere dommer. 

Men når omsorgspersonen er ressurssterk, veltalende og hyggelig så blir det med ett litt vanskelig. 

I vår sak var alt det vonde skjult, alle trodde at han var snill.

Verste jeg har vært med på... å stå aleine i dette mot en person som var forgudet over alt men kunne bli et uhyre hjemme.

Anonymkode: 9caf9...2db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...