Gå til innhold

Normalt? Lesing 1 klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn, og eldste kunne masse bokstaver når han begynte på skolen og lærte å lese raskt. Leste bra før jul.

Yngste har så langt lært 6 bokstaver, men han greier ikke huske dem. Kan fint kalle E for S😳 Ser for meg at han kommer til å slite veldig framover, for det går jo så tregt med ham og han greier jo ikke få med seg bokstavene etterhvert engang. Er dette normalt? Eller et «faretegn»?

Kan han feks se dårlig? La merke til i går at han kniper litt med øynene når han ser på bokstavene. 

Anonymkode: 22d4d...1b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt.

Ville nok bestilt en time hos optiker da, fort gjort å sjekke synet om du mistenker at han ser dårlig. Så slipper du lure på det ihvertfall.

Men barn er veldig forskjellig. Målet her er at de skal kunne hele alfabetet og helst ha knekt lesekoden innen utgangen av 1.klasse, men det er slett ikke alle som gjør det. Er alltid noen som ikke knekker lesekoden før i 2.klasse.

Du har ikke kommet til høstferien enda, så han har god tid enda.

Har selv barn i begge kategorier, hun som er kjappest i hodet kunne hele alfabetet på småbarnsavdeligen i barnehagen og knakk lesekoden da hun var 4 år. Han som var minst interessert lærte ikke å lese før nærmere påske i 1.klasse. Begge deler er helt normalt, barn er rett og slett forskjellig, de har forskjellige interesser og de lærer i forskjellig tempo.

Anonymkode: e2f97...547

Skrevet

Helt normalt. 

Men et tips til deg er å ha en plakat et sted du og barnet er ofte og snakke om bokstavlydene (ikke bokstaven F, men lyden fffffff) f. Eks. Det blir lettere for barnet å huske og lære de ulike bokstavene. Gjentakelse må ekstra til for noen barn. Har hatt og har det helt likt med mine barn. 

"flink" nr 1 og nr 2 er en vims så får man bare hjelpe de på den måten de skjønner. 👍😁

Anonymkode: 65995...e95

Skrevet

Normalt. Min førsteklassing er likedan. Lærer sikkert ikke å lese før i 2.  😱

Anonymkode: 516a0...e10

Skrevet

Helt normal unge. De flest lærer seg bokstaver i 1klasse, de fleste klarer også å løse lesekoden da også, selv om målet for skolen i 2klasse. 

Jeg hadde en unge som lest før hun startet i 1klasse og en som såvidt klarte å skrive navnet sitt, hun hadde null anelse om hvem bokstaver hun hadde i navnet sitt. Hun som kunne lese har gjort det helt greit siden, lå over gjennomsnittet de først årene før hun jevnet seg ut. Hun andre har bare rast fra alle andre. Hun er den som leser raskest av alle nå på ungdomskolen. Så  at de ikke kan bokstaver eller lese før de begynner på barneskolen har lite å si.

men sjekk synet. Det høres ut som du har en misstanke og greit å få det bekrevet eller avkreftet før skolen, for da blir evt ungen kjent med brillene før skolestart. 

Anonymkode: 1cc83...2cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...