Gå til innhold

18 år men bestemmer ikke alt selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 18 år. Han spiller fotball og i dag hadde dem kamp. 4 stk meldte frafall pga at dem skulle på fest( dem sa ikke det til treneren, men noen på laget sa det). Treneren ble veldig irritert. Jeg spurte min gutt om at foreldrene godtar at dem droppet kamp. Dem følger ikke med om dem har kamp og dem bryr seg ikke om dem dropper kampen. Kanskje jeg bryr meg for mye. Men min sønn hadde ikke fått dratt på fest og droppet kamp. Han er 18 ,men jeg bestemmer en del ennå 

Anonymkode: 61b72...7ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok. Takk for at du deler...?

Anonymkode: ee5ad...9c4

Skrevet

Enig med deg, Hi! Spiller de så får de også stille opp - eller så får de begynne med en idrett som ikke er lagidrett.

Anonymkode: 5f96c...3db

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har en gutt på 18 år. Han spiller fotball og i dag hadde dem kamp. 4 stk meldte frafall pga at dem skulle på fest( dem sa ikke det til treneren, men noen på laget sa det). Treneren ble veldig irritert. Jeg spurte min gutt om at foreldrene godtar at dem droppet kamp. Dem følger ikke med om dem har kamp og dem bryr seg ikke om dem dropper kampen. Kanskje jeg bryr meg for mye. Men min sønn hadde ikke fått dratt på fest og droppet kamp. Han er 18 ,men jeg bestemmer en del ennå 

Det er du som er fornuftig her, syntes jeg. Men ikke bry deg med hva andre gjør. Gjør det du syntes er riktig for din sønn, det aller beste er om dere blir enige🙂

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hønemor... og en invaderende sådan. Om trener blir irritert eller ikke, det er da ikke mors sak. Det er en sak mellom treneren og den aktuelle spilleren. Klarer de ikke å prioritere kamper, så bør de ikke være på laget heller, men det skal da ikke mødrene blande seg i? Det får den ansvarlige ta med dem helt selv. 

Anonymkode: 3d07e...156

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hønemor... og en invaderende sådan. Om trener blir irritert eller ikke, det er da ikke mors sak. Det er en sak mellom treneren og den aktuelle spilleren. Klarer de ikke å prioritere kamper, så bør de ikke være på laget heller, men det skal da ikke mødrene blande seg i? Det får den ansvarlige ta med dem helt selv. 

Du vet at et lag er avhengig av at alle stiller?

Anonymkode: 5fe03...971

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at et lag er avhengig av at alle stiller?

Anonymkode: 5fe03...971

Og av at mødrene til alle spillerne bestemmer om de skal spille eller ikke...?

Tar det med dråpeteller da: LAGETS framtid, resultater, indre liv og miljø er resultat av lagspillernes, treneres og klubbens innsats. Mammas innsats er ikke del av denne ligningen. Hun skal blande seg like lite som hun skal på 18-åringens arbeidsplass. Dvs null. Han skal ordne i dette selv. Fullføre avtalte ting helt selv. Eller la det være, og ta evt. sanksjoner selv.

Skrevet

Nå velger jeg å se litt bort ifra tema fotball og kamp her. Men overskriften din; ‘18 år og ikke bestemme alt selv.

Jeg mener at en 18 åring langt i fra moden og voksen nok til å bære myndighets tittelen . Den burde vært minst 20 år. Helst 22. Når dette sagt, så er det nå slik at man (dessverre) er myndig til å bestemme det meste selv når man er 18 år i Norge.

MEN en stor viktig forskjell er hvorvidt man fortsatt bor hjemme når man har har fylt 18. Noe de fleste 18-åringer (heldigvis) gjør. Da er det foreldrenes husregler som gjelder uavhengig av alder. Det er med andre ord foreldrene som bestemmer så lenge man velger å bo hjemme og det må de bare akseptere (Det er forøvrig av samme grunn de fleste unge velger å flytte ut til slutt, uavhengig av hvor økonomisk fornuftig det er😅).

Selv bodde jeg hjemme til langt uti 20-årene for å klare å spare opp nok penger til å flytte for meg selv. Når jeg fikk skryt for dette pleide jeg å svare ‘det å bo hjemme så lenge var jammen en pris å betale i deg selv..’😅 Jeg hadde nemlig svært strenge regler jeg måtte leve etter og ikke minst strenge innetider på kveldene og i helgene til siste slutt. Men uansett hvor strengt det måtte virke, så ser jeg tilbake på dette med full forståelse i dag. For så lenge jeg bodde hjemme, så holdt jeg dem jo våkne eller vekket dem ved å være ute til langt på natt. Og selv om jeg er sikker på at foreldrene mine savnet meg da jeg endelig flyttet, var de nok litt lettet også mtp at de kunne senke skuldrene litt☺️

Så det jeg prøver å si er at det må være helt greit å si til sønnen din at det ikke er akseptabelt å droppe fotballtrening/kamp til fordel for fest så lenge han bor hjemme og du bestemmer;)

Anonymkode: 17f10...b85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...