Gå til innhold

Hvilket fag ville du valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er dessverre kommet dit at jeg trolig står foran en uføretrygd. Er fysisk syk og har ingen mulighet til å jobbe pr. i dag, og det er veldig uvisst hvordan fremtiden min blir. Men jeg har et håp om å likevel kunne komme tilbake i jobb, eller noe jobb, en gang i fremtiden.

Hodet mitt er det ikke noe i veien med, bortsett fra tidvis hukommelses- og konsentrasjonsproblemer pga. det som feiler meg. Men jeg har et godt hode og høy utdannelse i bunn. Trenger heller ingen omskolering for å få jobb igjen hvis helsen min på sikt endrer seg.

Jeg er realistisk nok til å se at hvis jeg blir friskere så er det likevel en lang vei å gå, både fysisk og ellers, før jeg blir nok trent til å jobbe igjen. Men jeg føler jeg trenger en utfordring for det mentale. Noe jeg kan gjøre i mitt eget tempo, tross de utfordringene jeg har, noe som utvikler meg, selv om jeg ikke kan jobbe. Jeg tenker også at det er viktig å holde ved like de ressursene man tross alt har, enten man kommer ut igjen i jobb eller ikke.

Så jeg har landet på at jeg kunne tenkt meg å ta enkeltfag på universitet eller høyskole. For min egen del, men også for å opprettholde min mentale kapasitet og trene denne opp igjen. Fag som jeg kan lese i eget tempo, med hjemmestudie, hvor det ikke er så farlig om jeg går opp til eksamen om et år eller to eller tre, bare jeg holder meg selv i "aktivitet". Det er nok ikke aktuelt det første året for min del, men jeg føler det er viktig å ha noe å jobbe mot, så håpet er kanskje neste høst eller nyttår om halvannet år.

Så, hvis du skulle tatt et fag bare fordi du ønsket det, ikke nødvendigvis trengte det - hva ville du valgt? Jeg er ute etter inspirasjon :)

Anonymkode: 16b50...02e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha lært meg språk, gjerne et lite og sjeldent og vanskelig et. Gælisk for eksempel.

Skrevet

Språkfag, kunsthistorie eller psykologi.

Anonymkode: e1272...235

Skrevet

Idehistorie, kunsthistorie eller litteraturvitenskap er jo gode fag for sånt.

Skrevet

Eg ville tatt eit praktisk fag, lært meg eit handtverk, eller utvikla meg vidare på instrumentet mitt. 

Anonymkode: 82569...89c

Skrevet

Jeg ville valgt historiefag elns. Kan du studere når du får uføretrygd?

Anonymkode: 2ba85...d3a

Skrevet

IT. 

Uansett om du skal tilbake i jobb, fikse PC hjemme eller hjelpe ungene med noe, så er IT det absolutt mest relevante du kan lære deg i dag. 

Anonymkode: 4d3b6...c92

Skrevet

Idéhistorie. Ellers religionsvitenskap, psykologi, kunsthistorie eller sosialantropologi.

Heia til deg. Så modig du er 🙂

Anonymkode: b10d8...7e4

Skrevet

It. Fremtiden er digital.

Anonymkode: 50a35...a85

Skrevet

Statistikk eventuelt biotenologi

Anonymkode: b865b...948

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville valgt historiefag elns. Kan du studere når du får uføretrygd?

Anonymkode: 2ba85...d3a

Tror det skal være mulig ja. Jeg kjenner ei som har vært ufør noen år og som nå har startet på universitetet, samtidig som hu mottar uføretrygd. 

Anonymkode: 00a87...8c6

Skrevet

Oj, så mange svar :) Takk, damer! :)

Jeg har egentlig øre for språk, men den tanken har faktisk ikke slått meg nå, kanskje det er en idé. Superdolly, gælisk hørtes jo morsomt ut. I det siste har jeg drømt meg litt bort med å søke på turer og fjellturer i Skotland, Wales og Irland. Har ikke penger (eller helse) til å reise nå, men det kan jo komme, og da hadde det vært moro å kunne litt av språket dit man reiser.

Så mange som nevner kunsthistorie. Det hadde jeg aldri tenkt på selv. Liker kunst og koser meg om jeg går på en utstilling, enten jeg liker det jeg ser eller ikke - kanskje det kunne blitt enda mer spennende om jeg kunne mer om det. Spennende idé!

Har vurdert psykologi, har delfag psykologi, så det er jo egentlig lite som mangler på at jeg har grunnfaget. Kanskje en tanke å gjøre det ferdig.

Dere to som nevner IT, du har helt rett. Må innrømme at jeg har et litt anstrengt forhold til det. Er veldig god på å bruke det så lenge det virker, og så er jeg helt hemmet når noe skjer som jeg ikke kan fikse ;) Problemet er at jeg egentlig ikke kan fordra å lære om det. Men jeg kunne jo vurdert å ta et kurs eller to, litt mer kortvarig slik at jeg ikke mister helt motet. At det kan trenges er jo helt sant!

Litteraturvitenskap... hm, veldig glad i å lese, kan kanskje bryne meg litt på historien bak og teorier. Det minner meg på at jeg har hatt lyst til å skrive noe, bare aldri kommet i gang. Kanskje det finnes forfatterkurs? En venninne har tatt det, men hun har tatt det i Sverige.

Historiefag, religionsvitenskap og sosialantropologi er jo også spennende. En gang i fortiden hadde jeg tenkt å søke meg inn på sosialantropologi, faktisk.

Et håndtverk kunne jeg absolutt tenkt meg, men tror det kan bli litt for slitsomt for meg. I hvert fall slik helsen er nå. Men har sjekket litt gjennom museet og husfliden lokalt, de har innimellom noen kurs jeg håper jeg kan ta på sikt når jeg forhåpentligvis blir bra nok til det. Skulle gjerne lært meg å spille et nytt instrument også, men tror økonomien stopper meg der. Har vurdert munnharpe, det er ikke så dyrt ;)

Bioteknologi er jo kjempespennende, men kanskje litt tungt til å begynne med for meg. Du som svarte det, hva ville du brukt det til? Eller var det bare fordi du synes det er spennende? :) Statistikk er en av de tingene jeg synes er kjempekjedelig å lære, men som jeg i større arbeid har sett nytten av å kunne, og ønsket å kunne mer om. Samme med matematikk, jeg synes det er sååå kjedelig å lære, men morsomt å kunne. Og jeg kunne godt trengt litt mer matematikk også.

Her har jeg jammen fått mye å tenke på, mange gode forslag - takk til alle sammen! :)

Til deg som spurte om man kan studere når man har uføretrygd - jeg mener å ha hørt at man kan det til en viss grad nå, men har ikke dobbelsjekket det, skal selvfølgelig gjøre det. Slik jeg ser det så vil det å ev. ta et fag være - foruten å hindre meg fra å gå på veggen mentalt - en trening til å fungere igjen. Om jeg ikke takler å sitte og lese noe som krever konsentrasjon og hukommelse hjemme så er det mindre sjanser for å greie en jobb også. Så fungerer det å gjøre noe slikt, da tenker jeg at jeg er et steg videre mot det å forhåpentligvis en gang komme tilbake, hvis resten av helsen blir bra nok til det. Mulig jeg er litt urealistisk i hva jeg ønsker å gjøre, men jeg tenker at det er større sjanse for å beholde troen og håpet hvis jeg greier å aktivisere hodet mitt, stille litt krav til meg selv med rutiner når det fungerer igjen osv. Legen min sa sist at hvis man skal være realistisk så er det vel små sjanser for at jeg kommer i jobb igjen, men små sjanser er også sjanser, tenker jeg ;) På bedre dager tenker jeg i hvert fall det, de dårligste dagene føles det som utopi. Men, bare det å fable om hva jeg kanskje kan gjøre, det gir i hvert fall et visst håp. Kunnskap er aldri bortkastet uansett, så livet blir mer innholdsrikt om jeg bare greier å lese for egen del også, tror jeg.

Igjen - takk for alle forslag, det får meg til å tenke og åpner meg for muligheter jeg ikke hadde kommet på selv. Noterer meg en liste som jeg skal ta tak i når jeg får litt mer overskudd. Takk igjen, damer! :)

Om flere har forslag, så kom gjerne med dem :)

Skrevet

Historie eller arkeologi. Mulig kriminologi.

Anonymkode: 3187d...a73

Skrevet

Jeg er nerd. Jeg ville valgt biologisk og medisinsk fysikk - er et fag på UiO eller kvantemekanikk.

Anonymkode: ac28c...497

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Historie eller arkeologi. Mulig kriminologi.

Anonymkode: 3187d...a73

Kriminologi tror jeg ikke er helt for meg, men historie og arkeologi er spennende!

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er nerd. Jeg ville valgt biologisk og medisinsk fysikk - er et fag på UiO eller kvantemekanikk.

Anonymkode: ac28c...497

Det hørtes veldig spennende ut (men mulig jeg måtte tatt noen forkurs i matte/fysikk) - vet du hva som kreves av forkunnskaper?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...