Gå til innhold

Hvordan fordele dette økonomisk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En storfamilie (14 stk, 8 voksne og 6 ungdommer) skal på tur og voksne barn skal spandere på foreldrene som bursdagsgave. Tilsammen 14 stk men familiesammensetningen er litt ulik. Det er leid en leilighet, frokost og middag kjøpes separat. Prisen på leie av leilighet er 14000 kr.

Her er familiene som skal dele summen på 14000:

Familie 1: enslig dame

Familie 2: alenemor med to ungdommer

Familie 3: Mor, far med 2 ungdommer

Familie 4: Mor, far med 2 ungdommer

Hvordan fordele dette på disse 4 familiene for at det skal bli mest mulig rettferdig?

Anonymkode: fcf9e...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Deler det på antall soverom hver familie de bruker i huset.

Hvis de med ungdom er bruker 2 soverom hver deles regninga på syv og de familiene betaler to deler av regninga. Hvis hver familie dytter alle inn på ett soverom deles regninga på fire.

Hvis et rom er vesentlig mindre slik at den enslige da får et dårligere rom betaler dere andre 2-3 hundrelapper mer og hun tilsvarende mindre.

Mat deles på antall personer da ungdom ikke spiser stort mindre enn voksne.

Anonymkode: b96bf...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

En storfamilie (14 stk, 8 voksne og 6 ungdommer) skal på tur og voksne barn skal spandere på foreldrene som bursdagsgave. Tilsammen 14 stk men familiesammensetningen er litt ulik. Det er leid en leilighet, frokost og middag kjøpes separat. Prisen på leie av leilighet er 14000 kr.

Her er familiene som skal dele summen på 14000:

Familie 1: enslig dame

Familie 2: alenemor med to ungdommer

Familie 3: Mor, far med 2 ungdommer

Familie 4: Mor, far med 2 ungdommer

Hvordan fordele dette på disse 4 familiene for at det skal bli mest mulig rettferdig?

Anonymkode: fcf9e...556

Del på antall mennesker totalt, gang opp antall per familie.

Anonymkode: c4a1a...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok delt på antall soverom som brukes, alle betaler like mye per person for mat siden ungdom spiser i snitt som en voksen, om ikke mer. Og dele det det koster for jubilantene per familie, altså på 4.Dette fordi jeg renger med at det er barna til jubilantene, og derfor deles det på fire. 

Anonymkode: 9af01...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville også delt på antall soverom, de som bruker to soverom betaler dobbelt så mye som de som bruker et soverom.

Foreldrene/jubilantene sin del deles likt mellom deres barn.

Anonymkode: 6263e...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dele på antall personer utenom jubilantene. 

Anonymkode: 43a55...97d

Med mindre huset har 14 soverom blir dette ekstremt skjevt. Fire personer som trenger seg inn på et soverom skal selvfølgelig ikke betale fire ganger så mye som en som har et rom alene. Så man deler selvfølgelig på antall soverom.

Anonymkode: b96bf...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det egentlig som skal få gaven? Besteforeldre som også skal være med eller alle de voksne foreldrene?

Anonymkode: 2a052...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Med mindre huset har 14 soverom blir dette ekstremt skjevt. Fire personer som trenger seg inn på et soverom skal selvfølgelig ikke betale fire ganger så mye som en som har et rom alene. Så man deler selvfølgelig på antall soverom.

Anonymkode: b96bf...f0d

Det syns ikke jeg. Hvorfor er det akkurat antall soverom som skal telle? 

Vi deler alltid pr person, så vi som familie betaler fire ganger mer enn den enslige tanten, selv om vi bare bruker ett soverom mer (barna deler). 

Anonymkode: 43a55...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill! Alle 6 ungdommene har presset seg inn på ett soverom og det gjør at alle par får hvert sitt soverom og de to voksne som er enslige også har hvert sitt soverom.

Det er besteforeldrene som har ønsket seg «storfamilie-tur» i bursdagsgave så det er 4 voksne barn som gir dette i gave, men vi har med ulike familiesammensetninger.

Mat holdes utenfor, som jeg skrev i hovedinnlegget, det er kun leie av leiligheten som er med på felles-regningen. 

Anonymkode: fcf9e...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker: 14000,- delt på 6 soverom = 2333,- 

Rommet til jubilantene deles på 4 barn/familier=ca 585,- pr stk. 

Et soverom + gave er da 2919,- som den alle 4 familier betaler = 11672 kroner. De resterende 2324 kronene deles på de familiene med barn, som utgjør 775,- pr stk. 

Enslig uten barn betaler 2919,- mens de familiene med to ungdommer betaler 3694.- totalt. Eller noe sånt! Takk for hjernetrim en sløv lørdag. 😅 

Anonymkode: df4eb...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leiligheten ville jeg delt på antall voksne med inntekt. Mat ville jeg delt på antall personer totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje også tatt litt hensyn til økonomien til hver enkelt. Har f.eks alenemoren med to ungdommer dårlig råd? I så fall skal hun kanskje betale litt mindre? (I vår familie tjener min mann og jeg vesentlig over snittet, min søster og hennes mann tjener gjennomsnittlig, mens min bror nylig har fått redusert stillingsprosent på jobb og sliter med å få endene til å møtes. Jeg har da ingen vansker med å betale litt ekstra, mens min bror betaler tilsvarende mindre.)

Anonymkode: 93e1c...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...