Gå til innhold

16 åringen og samtaler


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er mamma til en 16 år gammel jente. Jeg syntes det er vanskelig å vite hva jeg skal snakke om når det bare er oss to.

Skole vil hun ikke ha mer mas om akkurat nå, klær får jeg beskjed om at jeg ikke skjønner meg på. Spør jeg om venner får jeg meget korte svar. Spør jeg om hva hun og vennene har tenkt å finne på fremover, får jeg bare vet ikke. 

Har spurt om vi skal ta en tur til byen å kikke litt men det vil hun ikke. Kino vil hun ikke. Teit å henge med mor tydeligvis. Skjønner jo i grunn det. Men dere andre med barn i den alderen, er dette helt vanlig?

I sta satt vi sammen og skulle se litt på TV men det var ingenting å se på. Så begynte jeg å prøve å få til en samtale og da himla hun med øynene. Da sa jeg at det er vanskelig å snakke med henne da jeg kun får korte svar og hun aldri gidder å ha en samtale. Hun sa da at jeg ikke prøver. At det bare er skoleprat. Men jeg har prøvd de fleste emner uten at hun er interessert.

Hva er erfaringen til dere andre? Håper på svar, føler meg ganske mislykka:/

Anonymkode: 8c468...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker først og fremst at hun har kommet i en fase der alt bare er mas og mamma er sååå gammeldags osv.. så jeg trur nok jeg ville ha avenyer litt og gjort det samme som du gjør nå.

men er hun frekk og viser respektløshet så hadde jeg satt ned foten. Hvis jeg spør om noe så vil jeg ha ett greit svar tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk direkte. Si; hva er finest; denne eller denne? Hva ville du gjort? Ditt eller datt? Hva liker DU best? Spør henne om råd. Spør hva hun tenker om ulike ting. Overse «himlingen» med øynene og prat vidre. Det er jobben din å være «teit» mamma, men finn noe felles dere er interessert i. Og kjør på! Og vær morsom! Og plagsom! Og interessert. Og vis henne at du vil være der for henne alltid. 

Anonymkode: e0f06...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Vi snakker sammen masse om alt mulig. Gjør masse sammen, drar på shopping, kino, reiser på tur, trener, drar til byen, lager mat, ser på film og serier. Har gutt da. Kanskje du bare er ei kjedelig, gammel mor som ikke har et spesielt godt forhold til barnet sitt?

Anonymkode: df37e...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No skal eg vel vere gapa nokre år, sa mor mi då vi kom i tenåra. Ho fekk vel rett. Men det gjekk over og no snakkar vi mykje og har gjort det i mange år. Tenåringar kan vere vanskelege. Eg ville ikkje tatt meg nær av det. Ikkje føl deg mislukka, viss du føler deg teit så føler nok ho at du er teit og. Tenåringar treng trygge foreldre som stolar på seg sjølv. Så får du berre bære over med at det kan vere vanskeleg å snakke akkurat no. Viss ho er frekk og spydig må du seie ifrå, det treng alle å venne seg av med, men ikkje forvent at de nødvendigvis skal vere bestevenner desse åra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 16-åring er helt motsatt. Hun prater og forteller om absolutt ALT. Jeg skulle noen ganger ønske hun ikke fortalte meg alt som foregår i vennegjengen feks. Enkelte ting kan foreldrene holdes utenfor. Som feks hvem som klina med hvem, hvem som ble sur da, og hvem som har hatt sex med hvem, og sånne ting. Men bedre at det er sånn egentlig. 

Hun skravler og skravler. Både med meg og faren.

Anonymkode: 232ac...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min 16-åring er helt motsatt. Hun prater og forteller om absolutt ALT. Jeg skulle noen ganger ønske hun ikke fortalte meg alt som foregår i vennegjengen feks. Enkelte ting kan foreldrene holdes utenfor. Som feks hvem som klina med hvem, hvem som ble sur da, og hvem som har hatt sex med hvem, og sånne ting. Men bedre at det er sånn egentlig. 

Hun skravler og skravler. Både med meg og faren.

Anonymkode: 232ac...7ec

Haha, min gutt på 16 år er helt lik! Altså, han er ikke så mye med oss, men når vi kjører bil eller han setter seg litt i stuen med oss ol., prater han om alt, ALT. Jeg vet mer enn jeg egentlig vil 😂

Anonymkode: 7eef6...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være måten du snakker med henne på? Jeg snakket lite med min mor da jeg var 16 år fordi jeg synes hun var så "alvorlig" hele tiden. Alltid spørsmål om hva jeg skulle, venner og sånt med alvorlig tonefall og litt intenst liksom. Om jeg var lei meg for noe skulle det graves i det og kjennes på følelsene opp og ned i mente. Jeg lukket meg som en østers, det ble altfor tett for meg. Derimot hadde jeg en tante som skravlet i vei, var munter og snakket til meg akkurat som om jeg var en likeverdig voksen, så henne fortalte jeg alt mulig til. Jeg bestreber meg på å være mer som min tante, og jeg tror det funker for 16-åringen prater mye med meg.

Anonymkode: 7eef6...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enklere, still åpne spørsmål. 

Spør; Hvordan har du det?

Kanskje kommer det etter hvert noe som hun tenker på som gir dere noe å prate om der hun styrer samtalen.

For slike direkte spørsmål kan lett føles som et kryssforhør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar:) Jeg er ikke en sur gammel mamma nei, som ei lurte på over her. Jeg fikk henne når jeg var 21. Håper det går seg til. Jeg prøver å snakke om hyggeligere ting enn skole og selvfølgelig men korte svar på alt. Eneste hun gjerne vil snakke om og se på er dyre merkeklær på nett. Men det kan man jo ikke kjøpe hele tiden heller.

Har også spurt mye om hvordan hun har det, om det går bra. Hvorfor spør du om det får jeg til svar da. 

 

 

Anonymkode: 8c468...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎09‎.‎2019 den 16.35, Anonym bruker skrev:

Oi. Vi snakker sammen masse om alt mulig. Gjør masse sammen, drar på shopping, kino, reiser på tur, trener, drar til byen, lager mat, ser på film og serier. Har gutt da. Kanskje du bare er ei kjedelig, gammel mor som ikke har et spesielt godt forhold til barnet sitt?

Anonymkode: df37e...fa7

Oh lord...….:-P 

Kanskje gutten din ikke har så mange andre å henge med da, siden det er stas å være med mamma overalt? 

Anonymkode: c5357...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎09‎.‎2019 den 21.25, Anonym bruker skrev:

Min 16-åring er helt motsatt. Hun prater og forteller om absolutt ALT. Jeg skulle noen ganger ønske hun ikke fortalte meg alt som foregår i vennegjengen feks. Enkelte ting kan foreldrene holdes utenfor. Som feks hvem som klina med hvem, hvem som ble sur da, og hvem som har hatt sex med hvem, og sånne ting. Men bedre at det er sånn egentlig. 

Hun skravler og skravler. Både med meg og faren.

Anonymkode: 232ac...7ec

Sånn er min også når vi kjører bil eller når hun er på humøret. Det er virkelig ikke alt jeg skulle ønske jeg fikk vite 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for mange fine svar:) Jeg er ikke en sur gammel mamma nei, som ei lurte på over her. Jeg fikk henne når jeg var 21. Håper det går seg til. Jeg prøver å snakke om hyggeligere ting enn skole og selvfølgelig men korte svar på alt. Eneste hun gjerne vil snakke om og se på er dyre merkeklær på nett. Men det kan man jo ikke kjøpe hele tiden heller.

Har også spurt mye om hvordan hun har det, om det går bra. Hvorfor spør du om det får jeg til svar da. 

 

 

Anonymkode: 8c468...7a3

Kanskje du får melke ut det du vet kan funke da? Bli med henne å se på dyre merkeklær på nett. Spør henne hva hun liker, hva hun ønsker seg, om hun prøver spare til noe? Kanskje hun vil snakke om dette og vise deg. Selv om du hater det, vær åpen, nysgjerrig og interessert. Kanskje hvis det funker dere kan utvide, få bedre kommunikasjon. Høre om hun vil hjelpe deg med å male om stua (bytt ut med det som måtte passe) for å tjene noen kroner til det hun ønsker seg? Hvis hun biter på så dere gjør noe sammen, spør og vær interesser i musikk hun liker, be henne spille for dere og ha det gøy. 

Tror cluet er at du må finne innfallsvinkel som passer henne, legg til side ditt og vær interessert i hennes interesser. 

Og kanskje, bare hun ikke vil snakke med mamma nå, disse ungdommene er jo under ombygging og må finne ut sv litt sv hvert. La henne vite at du elsker henne IG er stolt sv henne og st du er der. La «en dør stå på gløtt» så hun kan komme til deg

Anonymkode: 6668f...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...