Gå til innhold

Noen med erfaring med skole og mobbing?


Tøystykke

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

41 minutter siden, Tøystykke skrev:

Sliter med at skolen bagatelliserer mobbing etc. Noen som har erfaring å dele? Send melding 😔

Skolen har ikke lov til å bagatellisere mobbing. Det er barnets opplevelse som er avgjørende. Du kan kreve en aktivitetsplan etter opplæringsloven paragraf 9a. Du kan også gå direkte til Fylkesmannen. 

https://www.fylkesmannen.no/nb/Barnehage-og-opplaring/En-trygg-skoledag-uten-mobbing/

lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplæringslovens §9a gir ikke skolen anledning til å bagatellisere mobbing. Vis til denne paragrafen og forlang en aktivitetsplan for å unngå at ditt barn føler seg mobbet. Det er barnets opplevelse som er avgjørende for om planen er god nok eller ei. Skolene har kort frist på seg for å igangsette slike planer, eller dvs. tiltak. 

Anonymkode: 8699a...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
13 timer siden, Hannasbananas skrev:

Skolen har ikke lov til å bagatellisere mobbing. Det er barnets opplevelse som er avgjørende. Du kan kreve en aktivitetsplan etter opplæringsloven paragraf 9a. Du kan også gå direkte til Fylkesmannen. 

https://www.fylkesmannen.no/nb/Barnehage-og-opplaring/En-trygg-skoledag-uten-mobbing/

lykke til! 

Du kan ikke gå direkte til Fylkesmannen, det er blitt innskjerpet. Du MÅ ha vært innom skolen først, men dersom de ikke har iverksatt tiltak etter én uke, kan du gå til Fylkesmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter MYE om og men, enkeltvedtak, turer til legevakt, møter med rektor, meldinger til barnevernet etc. byttet jeg skole på barnet. Beste jeg har gjort😊 

Min erfaring er at skolen driter i det. De bryr seg lite etter tilsyn fra fylkesmannen og de mener at barn bør tåle vold. 

Anonymkode: 5a860...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Etter MYE om og men, enkeltvedtak, turer til legevakt, møter med rektor, meldinger til barnevernet etc. byttet jeg skole på barnet. Beste jeg har gjort😊 

Min erfaring er at skolen driter i det. De bryr seg lite etter tilsyn fra fylkesmannen og de mener at barn bør tåle vold. 

Anonymkode: 5a860...cb2

JA, herlighet, det var både godt og vondt å lese dette! De mener barn bør tåle vold, det er jo akkurat det vi har fått høre også! Selv om det står sort på hvitt at det er barnets tolkning av erting/plaging/vold/trusler etc. som skal tas hensyn til. Ikke alle andres.

Og hva med barnehagen liksom? 

Anonymkode: a1ede...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Etter MYE om og men, enkeltvedtak, turer til legevakt, møter med rektor, meldinger til barnevernet etc. byttet jeg skole på barnet. Beste jeg har gjort😊 

Min erfaring er at skolen driter i det. De bryr seg lite etter tilsyn fra fylkesmannen og de mener at barn bør tåle vold. 

Anonymkode: 5a860...cb2

Vi har samme erfaring. Var kommunepsykolog  som anbefalte oss å bare flytte barnet til en annen skole, og vi var ikke de eneste, flere unger i samme klasse byttet skole pga mobbing. Vårt barn ble som et helt annet barn etter flyttingen, så det beste vi også har gjort 😊

Anonymkode: 1be35...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pashla skrev:

Du kan ikke gå direkte til Fylkesmannen, det er blitt innskjerpet. Du MÅ ha vært innom skolen først, men dersom de ikke har iverksatt tiltak etter én uke, kan du gå til Fylkesmannen.

Pashla har helt rett! 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt barn opplevde begynnende erting/mobbing som fint kunne utartet seg til noe stygt. Vi ga lærer beskjed da vi oppdaget det/barnet fortalte det hjemme, lærer diskuterte det med andre lærerer med mer erfaring og plan ble lagt, erterne/mobberne ble tatt ut av klassen og snakket med og foreldre ble kontaktet. Alt innenfor 2 timer etter vi ga skolen beskjed. Det barna som hadde den største rollen kom på døren på kvelden med en forelder og så unnskyld. Dette hadde potensiale til å bli en stygg mobbesak. Ettersom skolen tok det svært alvorlig og tok tak i det med en gang, stoppet det helt og utviklet seg aldri. Skolen håndterte dette proft og raskt. Tar ikke skolen deres dette alvorlig så klag til Fylkesmannen. Jo raskere noen stadfester at dette ikke er greit jo raskere er det mulig å endre/stoppe dette. Bagatellisere skolen det er det større jo sjanse for at det fortsetter. Håper Fylkesmannen  kan hjelpe dere slik at dere får stoppet det. En ting er alt foreldrene latterliggjør det, noen foreldre forsvare barna sine samme, mens andre "er slik" og er nok årsaklen til at barna mobber. Ser mer alvorlig på at en av de ansatte bagatelliserer dette. Det bør skolen ta tak i  

Anonymkode: 02038...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vårt barn opplevde begynnende erting/mobbing som fint kunne utartet seg til noe stygt. Vi ga lærer beskjed da vi oppdaget det/barnet fortalte det hjemme, lærer diskuterte det med andre lærerer med mer erfaring og plan ble lagt, erterne/mobberne ble tatt ut av klassen og snakket med og foreldre ble kontaktet. Alt innenfor 2 timer etter vi ga skolen beskjed. Det barna som hadde den største rollen kom på døren på kvelden med en forelder og så unnskyld. Dette hadde potensiale til å bli en stygg mobbesak. Ettersom skolen tok det svært alvorlig og tok tak i det med en gang, stoppet det helt og utviklet seg aldri. Skolen håndterte dette proft og raskt. Tar ikke skolen deres dette alvorlig så klag til Fylkesmannen. Jo raskere noen stadfester at dette ikke er greit jo raskere er det mulig å endre/stoppe dette. Bagatellisere skolen det er det større jo sjanse for at det fortsetter. Håper Fylkesmannen  kan hjelpe dere slik at dere får stoppet det. En ting er alt foreldrene latterliggjør det, noen foreldre forsvare barna sine samme, mens andre "er slik" og er nok årsaklen til at barna mobber. Ser mer alvorlig på at en av de ansatte bagatelliserer dette. Det bør skolen ta tak i  

Anonymkode: 02038...a6f

Skal absolutt ikke finne oss i noe sånt. Det fine er at rektor selv anbefalte å ta kontakt med fylkesmannen om tiltak ikke følges opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Tøystykke skrev:

Det er igangsatt "tiltak", men de latterliggjøres av mobberens foreldre. Og av en ansatt i skolen.

Men i faen da?!? 

Hva sier rektor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...