Gå til innhold

Sykmeldt - utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykmeldt. Legen har anbefalt at jeg kommer meg litt bort, fra konflikter og problemer.
Kan jeg være en dag i utlandet mens jeg er sykmeldt? 

Anonymkode: ed4e6...f4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Men du må føre det opp på sykemeldingen din. Også kan du få legen til å skrive begrunnelse til nav om hvorfor du drar. Evt kan du ta en feriedag. 

Anonymkode: 3fe72...801

Skrevet

Ja men du kan bli trukket i sykepenger hvis det ikke er godkjent på forhånd. Legen må skrive bekreftelse og så må du søke nav. 

Anonymkode: 59a25...ee5

Skrevet

for EN dag?

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

for EN dag?

Vel, hva er det en dag i utlandet kan hjelpe deg med tanke på hva du er sykmeldt for da? Høres mer ut som du har tenkt deg en tur på harrytur til Sverige mens du er sykmeldt. 

En lengre ferie i utlandet kan hjelpe for eksempel mennesker med revmatisme da varmen er bra for de. Noen trenger å koble skikkelig av. Da må man søke nav for å beholde sykepengene. Hva en dag i utlandet skal hjelpe deg med aner jeg ikke. 

Men ja, du må søke hvis du ønsker å være på den sikre siden. Du kan bli tatt for trygdesvindel hvis du blir tatt i å være i utlandet. 

Skrevet

Jeg er sykmeldt pga stress, søvnmangel og spisevansker etter en stor og alvorlig hendelse i familien.
Legen mener jeg har godt av å komme meg bort en helg, tenke på noe annet. Jeg bor "avsides til" (sett fra det sentrale østlandet), og derfor kommer jeg meg ikke særlig langt, dersom jeg ikke hekter på en hverdag. Jeg kommer meg ikke til noe utland uten fly. Vi snakker om å være feks i København, få sovet en natt i en seng, dersom jeg orker, rusle en tur i en park. 

( Det er vel ellers ikke nødvendig å være spydig. Sykdom kan være mange ting. Og ikke alle bor ved svenskegrensa eller i kjøreavstand til Gardermoen)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er sykmeldt pga stress, søvnmangel og spisevansker etter en stor og alvorlig hendelse i familien.
Legen mener jeg har godt av å komme meg bort en helg, tenke på noe annet. Jeg bor "avsides til" (sett fra det sentrale østlandet), og derfor kommer jeg meg ikke særlig langt, dersom jeg ikke hekter på en hverdag. Jeg kommer meg ikke til noe utland uten fly. Vi snakker om å være feks i København, få sovet en natt i en seng, dersom jeg orker, rusle en tur i en park. 

( Det er vel ellers ikke nødvendig å være spydig. Sykdom kan være mange ting. Og ikke alle bor ved svenskegrensa eller i kjøreavstand til Gardermoen)

Men en helg er mer enn 1 dag.  Jeg skjønner ikke helt problemet med å melde i fra, det koster deg jo ingenting, annet enn de minuttene det tar

Anonymkode: cf1ab...0c3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du kunne kanskje skrevet mer info til å begynne med istedenfor å sette spørsmålstegn til om det er nødvendig å søke for KUN 1 dag. Man må søke, uavhengig av hvor lenge det er. Det fikk du svar på men det er du som kverulerer på det. 

Skrevet

Det var nytt for meg og det er jo fordi  jeg lurer jeg spør, er ikke det poenget?

Jeg er sykmeldt fra arbeidet mitt og tenkte ganske enkelt at jeg ikke hadde "rapporteringsplikt" i helga, når jeg ikke jobber. Jeg tror det kan være bra for min psykiske helse å komme meg litt ut hjemmefra.

Men ja, jeg kan søke, og det skal jeg gjøre. 

Skrevet

Send melding til saksbehandleren din og spør. Jeg vet om andre som har gjort det når det gjeder korte turer og fårtt beskjed om  de bare kan reise, uten å søke.

Skrevet

Aldri hørt om at man må søke når det er snakk om en dag uten overnatting.

Da jeg var sykemeldt i forrige svangerskap besøkte jeg bestemor som var på et opptreningssted etter en ulykke, og det var rett ved svenskegrensen, så jeg kjørte over og handlet litt etter å ha besøkt henne. At jeg måtte ha søkt nav om det høres jo helt sykt ut...

Men skal du overnatte utenlands må du søke, det vet jeg.

Anonymkode: 67c10...20a

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aldri hørt om at man må søke når det er snakk om en dag uten overnatting.

Da jeg var sykemeldt i forrige svangerskap besøkte jeg bestemor som var på et opptreningssted etter en ulykke, og det var rett ved svenskegrensen, så jeg kjørte over og handlet litt etter å ha besøkt henne. At jeg måtte ha søkt nav om det høres jo helt sykt ut...

Men skal du overnatte utenlands må du søke, det vet jeg.

Men hi skal ovenatte

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hi skal ovenatte

Ah, fikk ikke med meg at det var hi som skrev om en langhelg i København jeg, leste bare en dag i hovedinnlegget.

Selvfølgelig må man søke om man skal en langhelg til utlandet, det blir regnet som ferie selv om helgen vanligvis er fri.

Skrevet

Så handler det vel litt om rettigheter hvis det skulle oppstå noe mens du er i utlandet og tror jeg. Sjekk med saksbehandleren din

Anonymkode: 3fe72...801

Skrevet

Du kan enten ta ut en feriedag, føre den på egenerklæringen eller søke nav og informerer arbeidsgiver om å få beholde sykepenger under opphold i utland. Enkelt skjema på nett. Dette må gjøres også for bare timer utenlands. 

Anonymkode: fd5c1...934

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var nytt for meg og det er jo fordi  jeg lurer jeg spør, er ikke det poenget?

Jeg er sykmeldt fra arbeidet mitt og tenkte ganske enkelt at jeg ikke hadde "rapporteringsplikt" i helga, når jeg ikke jobber. Jeg tror det kan være bra for min psykiske helse å komme meg litt ut hjemmefra.

Men ja, jeg kan søke, og det skal jeg gjøre. 

Sykemeldingn stopper ikke fredag ettermiddag og starter mandag morgen. Den gjelder hele perioden. Fra dato-til dato, inkludert helg og fridager. 

Anonymkode: fd5c1...934

Skrevet

Du må søke, uansett lengde på oppholdet, HI. Slik er reglene, så det må bare gjøres. Det er et eget skjema for det.

Da jeg skulle søke en gang fungerte ikke det skjemaet, så sikre deg at det faktisk blir sendt via nettet. Skriv også til saksbehandleren din. Den gangen det ikke fungerte å levere på nettet for meg fikk jeg en skriftlig godkjennelse via "mitt Nav", fra saksbehandleren (siden tiden da ble for kort til å sende det med post). Hun sa at slik godkjennelse MÅ foreligge, for hvis man skulle bli kontrollert og de finner ut at man har vært i utlandet uten tillatelse, da kan man miste pengene, måtte betale tilbake, og om det er større summer bli straffet for det.

Enkelt skjema, fyll ut at legen din, navn på denne, har anbefalt at du kommer deg bort, at dette vil være positivt for din nåværende helsetilstand.

God tur når du reiser :)

Anonymkode: e10bb...44d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...