Tina_ Skrevet 20. september 2019 #1 Skrevet 20. september 2019 heisann.. eg har vert i kontakt med opplæringskontoret, og fått godkjent 42 av 60 mnd relevant praksis, manglar 18 mnd for å kunne ta fagbrevet som assistent. MEN, eg har gått skule, og manglar kun læretida for å bli faglært.. No er eg lei av å vente på at opplæringskontoret skal kontakte meg igjen, så derfor spør eg her... Sida eg har fått godkjent 42 mnd relevant praksis, kan eg då ta fagprøven som lærling med ein gang?? Noken som har peiling på dette?? to år er jo 24 mnd.. og eventuelt noken som veit korleis eg då går fram? Er jo heilt supert om eg kan få tatt fagprøven no så fort som mulig. Håpar noken har peiling... og at eg har gjort meg forstått i denne meldingen..hehe
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #2 Skrevet 20. september 2019 Når man tar fagbrev etter 2 år har man litt flere oppgaver de to årene enn bare arbeidspraksis. Sønnen min er lærling nå og han må skrive logg, levere 20 oppgaver på 2 år, løse div oppgaver osv mens han er i praksis. Så jeg tror det er derfor du må ha lenger praksis for å ta fagprøven som privatist. Anonymkode: db510...181
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #3 Skrevet 20. september 2019 Tenkte litt mer på dette, og det hadde jo vært veldig urettferdig om man bare kunne ta 2 år på skole også jobbe i 24 mnd og ta fagbrevet som privatist, mens andre går læretid på halv lønn og med masse oppgaver for å ta fagbrevet. Skal du sippe unna læretiden så må du jobbe lenger altså. Anonymkode: db510...181
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #4 Skrevet 20. september 2019 Somregel 5 års praksis før du kan ta fagbrev som privatist. https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/praksiskandidat Anonymkode: 1bc5e...ded
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #5 Skrevet 20. september 2019 2 timer siden, Tina_ skrev: heisann.. eg har vert i kontakt med opplæringskontoret, og fått godkjent 42 av 60 mnd relevant praksis, manglar 18 mnd for å kunne ta fagbrevet som assistent. MEN, eg har gått skule, og manglar kun læretida for å bli faglært.. No er eg lei av å vente på at opplæringskontoret skal kontakte meg igjen, så derfor spør eg her... Sida eg har fått godkjent 42 mnd relevant praksis, kan eg då ta fagprøven som lærling med ein gang?? Noken som har peiling på dette?? to år er jo 24 mnd.. og eventuelt noken som veit korleis eg då går fram? Er jo heilt supert om eg kan få tatt fagprøven no så fort som mulig. Håpar noken har peiling... og at eg har gjort meg forstått i denne meldingen..hehe Jeg skjønner ikke helt hva du mener...Du må ha 60 mnd praksis for å gå opp til fagprøven,og har til nå opparbeidet deg 42 mnd og mangler 18 mnd. Da må du jobbe tilsvarende 18 mnd før å kunne gå opp til fagprøven. De 2 årene du tenker på er for de som går et normalt lærlingeløp,rett etter endt skole. Dette løpet har ikke du gått selv om du har fullført skolen,derfor gjelder dette ikke for deg. Opplæringskontoret avgjør dette, så du må forholde deg til dette. Anonymkode: 338f2...0ff
Tina_ Skrevet 20. september 2019 Forfatter #6 Skrevet 20. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner ikke helt hva du mener...Du må ha 60 mnd praksis for å gå opp til fagprøven,og har til nå opparbeidet deg 42 mnd og mangler 18 mnd. Da må du jobbe tilsvarende 18 mnd før å kunne gå opp til fagprøven. De 2 årene du tenker på er for de som går et normalt lærlingeløp,rett etter endt skole. Dette løpet har ikke du gått selv om du har fullført skolen,derfor gjelder dette ikke for deg. Opplæringskontoret avgjør dette, så du må forholde deg til dette. Anonymkode: 338f2...0ff Ja, men ein får som regel godskrive ein del av relevant arbeidspraksis om man skal ta det som lærling også... Derfor eg lurer på om noken veit kor mykje eventuelt, når eg har 42 mnd som er godkjent. At eg må ha noko som lærling reknar eg med.
Tina_ Skrevet 20. september 2019 Forfatter #7 Skrevet 20. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tenkte litt mer på dette, og det hadde jo vært veldig urettferdig om man bare kunne ta 2 år på skole også jobbe i 24 mnd og ta fagbrevet som privatist, mens andre går læretid på halv lønn og med masse oppgaver for å ta fagbrevet. Skal du sippe unna læretiden så må du jobbe lenger altså. Anonymkode: db510...181 No kan ein få tatt fagbrevet kun etter eitt år i 100% jobb, også ta ein tverrfagleg eksamen. Fagprøven på jobb, trur eg det heiter, om eg ikkje hugsar heilt feil. Så eg syns ikkje dette er urettferdig
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #8 Skrevet 20. september 2019 21 minutter siden, Tina_ skrev: Ja, men ein får som regel godskrive ein del av relevant arbeidspraksis om man skal ta det som lærling også... Derfor eg lurer på om noken veit kor mykje eventuelt, når eg har 42 mnd som er godkjent. At eg må ha noko som lærling reknar eg med. Du har fått godskrevet 42 mnd relevant arbeidspraksis,da er det det du har opparbeidet deg hittil. Tenker du at du på noen måte kan få godskrevet mer? Regner med du har levert inn dokumentasjon på alt du har jobbet,og det er dette de har brukt som grunnlag for utregningen? Da kan du vel ikke få mer,med mindre du har mer dokumentasjon du ikke har levert inn? Anonymkode: 338f2...0ff
Tina_ Skrevet 20. september 2019 Forfatter #9 Skrevet 20. september 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har fått godskrevet 42 mnd relevant arbeidspraksis,da er det det du har opparbeidet deg hittil. Tenker du at du på noen måte kan få godskrevet mer? Regner med du har levert inn dokumentasjon på alt du har jobbet,og det er dette de har brukt som grunnlag for utregningen? Da kan du vel ikke få mer,med mindre du har mer dokumentasjon du ikke har levert inn? Anonymkode: 338f2...0ff hehe nei, eg reknar ikkje med at eg skal få det til å bli meir. Det eg har fått dokumentasjon på er 42 av 60 mnd relevant praksis for å ta fagbrevet uten å ta det som lærling. Men det eg lurer på er kor lang læretida vert om eg skal ta det som lærling. Har snakka med ei som er lærling der eg jobbar no, og ho fekk godskrive 600 timar, som dei då trakk ifrå 4 mnd av henna læretid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå