Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #1 Skrevet 20. september 2019 Sønnen min på straks 3 år skal nå observeres av ppt. Han ble født for tidlig , men har ikke hatt noen vansker pga dette. Fikk dren nå i april siden han har hatt tykk væske på ørene. Men han snakker ikke. Han har noen ord og han kan nynne melodier på de fleste sanger. Han har også ok språkforståelse. Men barnehagen vil ha de inn pga språk og det sosiale. Han leker lite med de andre barna. Jeg er livredd for en autismediagnose . Kan noen forklare meg hvordan ppt jobber i barnehagen og hva jeg har i vente? Anonymkode: 976c8...d2a
Blop Skrevet 20. september 2019 #2 Skrevet 20. september 2019 Ppt setter ikke diagnose. Og hva er det å være redd for? Har sønnen din autisme vil det være lettere å hjelpe han hvis man vet. Ppt vil se utfordringene, komme med råd om hvordan han kan hjelpes. Tipper at du vil at han skal ha det best mulig.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #3 Skrevet 20. september 2019 8 minutter siden, Blop skrev: Ppt setter ikke diagnose. Og hva er det å være redd for? Har sønnen din autisme vil det være lettere å hjelpe han hvis man vet. Ppt vil se utfordringene, komme med råd om hvordan han kan hjelpes. Tipper at du vil at han skal ha det best mulig. Klart jeg vil. Og jeg setter stor pris på at ppt kommer på banen. Men jo jeg er redd for en diagnose.. ikke at det vil forandre gutten min, han er den han er uansett, en herlig glad og blid gutt. Anonymkode: 976c8...d2a
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #4 Skrevet 20. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Klart jeg vil. Og jeg setter stor pris på at ppt kommer på banen. Men jo jeg er redd for en diagnose.. ikke at det vil forandre gutten min, han er den han er uansett, en herlig glad og blid gutt. Anonymkode: 976c8...d2a Som sagt så setter ikke PPT diagnoser! Anonymkode: e9f9a...fd6
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #5 Skrevet 20. september 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som sagt så setter ikke PPT diagnoser! Anonymkode: e9f9a...fd6 Jeg vet at de ikke setter diagnose, men det er en grunn til at de kommer inn og observerer og mulig de ønsker at vi må videre til andre instanser. Anonymkode: 976c8...d2a
Blop Skrevet 20. september 2019 #6 Skrevet 20. september 2019 Med en diagnose er det lettere å forstå. Lettere å hjelpe. Lettere å legge til rette. En diagnose er ikke farlig. Greit, livet til gutten vil kanskje ikke bli det samme som du ser for deg. En autismediagnose kan være tungt. For livet med autisme er ikke alltid lett. Men din gutt har enda ikke diagnose. Er det noe annet ved han som gjør at du er redd for autismediagnose eller er det bare språket? Uansett er det langt frem til en diagnose, ppt vil "bare" kartlegge vansker og veilede.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #7 Skrevet 20. september 2019 10 minutter siden, Blop skrev: Med en diagnose er det lettere å forstå. Lettere å hjelpe. Lettere å legge til rette. En diagnose er ikke farlig. Greit, livet til gutten vil kanskje ikke bli det samme som du ser for deg. En autismediagnose kan være tungt. For livet med autisme er ikke alltid lett. Men din gutt har enda ikke diagnose. Er det noe annet ved han som gjør at du er redd for autismediagnose eller er det bare språket? Uansett er det langt frem til en diagnose, ppt vil "bare" kartlegge vansker og veilede. Det sosiale. Han leker så lite med andre barn, av og til synes han det er veldig gøy. Men det er helst om de løper, herjer, ute ved sklien etc. Er de to tingene som blir reagert på. Takk for fint svar forresten Anonymkode: 976c8...d2a
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #8 Skrevet 20. september 2019 Du skjønner at man ikke blir sykere av å få en diagnose? Og at PPT uansett ikke setter noen? Anonymkode: 5527b...185
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #9 Skrevet 20. september 2019 Det at han sliter med språk, er jo knyttet til hørselen, så det ville jeg ikke bekymret meg for 😊 Anonymkode: 4f453...68e
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #10 Skrevet 20. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det at han sliter med språk, er jo knyttet til hørselen, så det ville jeg ikke bekymret meg for 😊 Anonymkode: 4f453...68e Det var da underlig skråsikkert? Anonymkode: 5527b...185
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #11 Skrevet 20. september 2019 Vi hadde PPT i barnehagen med vår mellomste på grunn av dårlig språk som henger sammen med dårlig hørsel. Resultatet ble at det ble bevilget penger slik at det kunne komme en logoped til barnehagen noen ganger i uken å hjelpe henne. Dette gjorde at språket hennes kom seg fort, og når hun begynte på skolen hadde hun ingen språkproblemer. Når det kommer til diagnoser og slikt, et barn som får en diagnose får den ikke den dagen det kommer på papiret, men har hatt det hele tiden. Barnet er nøyaktig det samme, men eneste forskjellen er at barnet kan få hjelp. Anonymkode: 78af0...c43
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #12 Skrevet 20. september 2019 Som mor til et barn med autisme: Dersom det viser seg at sønnen din har en autismespekterforstyrrelse er det ingenting som er bedre og viktigere enn å komme igang med utredning og trening tidlig! Jeg fikk også alle klørne ute da barnehagen forsiktig spurte meg om jeg hadde tenkt tanken på om det kunne være «noe», men nå er jeg jo bare sjeleglad for at de gjorde det. Han, vi, barnehagen og skolen har fått masse hjelp fra et fantastisk kompetansesenter, og han fungerer nå (9 år) kjempegodt! Dersom det er ASF, er det essensielt å komme tidlig igang. Som du sier, gutten din er den samme fantastiske fyren uansett, forskjellen er bare at nå får han riktig hjelp. 😊 Lykke til! 💕 Anonymkode: 41f35...2f1
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #13 Skrevet 20. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det at han sliter med språk, er jo knyttet til hørselen, så det ville jeg ikke bekymret meg for 😊 Anonymkode: 4f453...68e Det er ikke garantert. Min sønn hadde samme utfordring med hørsel. Fikk lagt inn dren uten at det hjalp på språket. Det viser seg at han har spesifikke språkvansker og ville hatt utfordringer uansett om han hørte eller ikke de flate 2.5 året i livet. Til HI. PPT kommer inn for å observere og hjelpe barnehagen å gi det beste tilbudet til din sønn. Jeg vil tenke at det kun er positivt å få inn hjelp utenfra, slik at ditt barn kan få bedre hjelp. Jeg hadde samme bekymring som deg når det gjaldt min egen sønn. Jeg ba PPT om å se om det kunne være tegn til autisme da de kom inn igjen etter et år. I mellomtiden hadde vi fått logoped i barnehagen og de mener at det er språkvanskene som gjør at det sosiale er utfordrende. Nå etter 2 år med logoped i barnehagen, og selvfølgelig ekstra voksenstøtte i situasjoner som kan være utfordrende, har jeg en mye tryggere gutt som leker med flere enn en om gangen. Han har fortsatt språkvansker, men det at han er tryggere i sosiale settinger hjelper veldig på. Anonymkode: 94cc7...240
Anonym bruker Skrevet 20. september 2019 #14 Skrevet 20. september 2019 Ikke vær redd for dette, det vil være til hjelp for han og for barnehagen. De vil i første omgang bare observere han i samspill og lek og dere vil få informasjon og samtaler først dersom de observerer noe de tenker at han bør utredes videre for. Det kan det nyttig for at de skal kunne gi råd og veiledning til personalet i barnehagen om ting de kan gjøre for å hjelpe han inn i leken og finne flere venner, hva han trenger for å utvikle språket hvis han er forsinket pga nedsatt hørsel osv. De setter ingen autismediagnose helt plutselig, det vet jeg fordi jeg har et barn med en autismediagnose. Men hvis det skulle være tilfelle for din sønn også så vil jeg bare si at da er det i tilfelle en lang og grundig utredning og en prosess dere er involvert i hele veien. Selvom ingen ønsker at barnet deres skal få en autismediagnose så er det til det beste for både barnet og familien å få vite det hvis det er tilfelle. Anonymkode: ae915...b56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå